Page 90 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 90

Türk Dili ve Edebiyatı

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğrenciler,  seçtikleri  edebî  tür  hakkında  ön  bilgilerini  dağıtılan  A4  kâğıdının  üst
                               kısmına not eder. Böylelikle seçtiği edebî türün dil ve anlatım özelliklerini belirler
                               (ÜF2).

                               Bu süreçte öğrencilerden RAFT tekniğini kullanarak yazma etkinliğine hazırlık yap-
                               maları istenir. Öğretmen tahtaya “Yazar olarak siz kimsiniz? Bu yazıyı kime yazı-
                               yorsunuz?  Bu  yazıyı  hangi  formatta  yazıyorsunuz?  Ne  hakkında  yazıyorsunuz?”
                               sorularını yazar (İF3). Öğrencilerin bu sorular ışığında yazma çalışmalarını gerçek-
                               leştirmeleri beklenir.
                               RAFT tekniği ile yazmaya hazırlık yapan öğrencilerden edebî metnin anlaşılırlığını
                               ve etkileyiciliğini artırmak amacıyla resim, çizim gibi görsel ögelere de yer vermele-
                               ri istenir (Örneğin hikâyenin kapak resmini tasarlama, şiirin ana duygusuyla ilişkilen-
                               dirilebilecek bir resim yapma gibi.) (ÜF3). Tüm öğrenciler RAFT etkinliğiyle taslak
                               planlarını tamamladıktan sonra öğrenci grupları oluşturulur. Takım (ekip) destekli
                               bireyselleştirme tekniği doğrultusunda oluşturulan bu gruplar, öğrencilerin yazmak
                               için seçtikleri edebî metinlerin türlerine göre (şiir grubu, hikâye grubu gibi) oluştu-
                               rulur (SF4). Gruplar etkileşime girebilecekleri şekilde bir araya gelirler (FÖOD1).
                               Aynı edebî türü seçen öğrenciler, aynı gruplarda bir araya gelerek taslak planları-
                               nı arkadaşlarına sunar. Geri bildirimler doğrultusunda planlarına son şeklini verir.
                               Böylelikle yazmaya hazırlık çalışmalarını tamamlar.
                               Öğrencilerin yazacakları metnin amacını, hedef kitlesini, yapı unsurlarını belirle-
                               mek için yaptıkları planlar öğretmen tarafından kontrol edilip yapıcı geri bildirim-
                               lerle değerlendirilir.
         Değerlendirme
                               Öğrenciler, plan dâhilinde bilgilendirici bir metni edebî metne dönüştürme aşama-
                               larını gerçekleştirir. Bu aşamalarda takım (ekip) destekli bireyselleştirme tekniğiyle
                               akran desteği ve değerlendirmesi yapılır.
                               Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
                                 •  Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
                                   lüğü, şekil-zemin ayrımı vb.)
                                 •  Görsel bilgilere sözlü alternatifler sunan seçenekler

                               İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
                                 •  Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler
                               İfade becerileri ve bilgiye yönelik akıcılık için seçenekler sunun:
         Kullanılan Evrensel
         Tasarım Ögeleri         •  Uygulama ve performans için destekleyici seçenekler
                               Çabayı ve motivasyonu sürdürmek için seçenekler sağlayın:
                                 •  Farklı zorluk ve destek düzeylerine de çeşitlilik gösteren seçenekler

                                 •  İşbirliği ve iletişimi teşvik eden seçenekler
                               Öz düzenleme becerileri için seçenekler sunun:
                                 •  Kişisel hedef belirleme ve beklentilere rehberlik eden seçenekler

                                 •  Başa çıkma becerilerini ve stratejilerini destekleyen seçenekler






    90
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95