Page 94 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 94
Türk Dili ve Edebiyatı
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Bu paylaşımın ardından öğretmen, etkileşimli tahtadan bu eser çeşitleri ile ilgili
(destan, mesnevi, halk hikâyesi, fabl) dinleme etkinliğine başlayacaklarını belirtir.
Dinleme/izleme öncesinde öğrencilerin dinlemeye/izlemeye hazırlık yapması, bu
amaçla önceki bilgilerini kullanması, dinleme/izleme öncesi sorular oluşturması,
tahminde bulunması, amaç belirlemesi ve dinleme/izleme sırasında hangi strate-
jiyi kullanacağına karar vermesi vb. seçeneklerin yer aldığı ve öğretmenin önceden
hazırladığı bir kontrol listesi dağıtılır (İF5).
Öğrenciler, öğretmenin özelliklerini anlattığı metinleri (destan, mesnevi, halk hikâ-
yesi, fabl) tahlil etmek için kendilerine en uygun dinleme/izleme stratejilerini kont-
rol listesine bakarak belirler (Kontrol listesinde bulunması tavsiye edilen dinleme/
izleme stratejileri; katılımsız dinleme, not alarak dinleme, kendini kahramanın yerine
koyarak dinleme-empati kurma- yaratıcı dinleme, seçici dinleme, eleştirel dinleme.
Dinlediğini/izlediğini anlama stratejileri; bilgiyi kazanma, depolama, geri alma, bil-
giyi kullanma.). Hangi metinde hangi dinleme stratejisini kullanacağını öğrenme
günlüğüne not alır (SF3). Dinleme stratejilerini belirledikleri kontrol listelerini ta-
mamlandıklarında öğrencilerden bu kontrol listelerini öğrenme günlüklerine yapış-
tırmaları istenir.
Daha sonra öğrencilere destan, fabl, mesnevi, halk hikâyesi türlerinde birer metin
(İF4) dinletilir/izletilir (Örneğin; EBA, OGM materyal: Etkileşimli Kitap veya Ders
Kitabı. Başlık; Oğuz Kağan Destanı, Harnâme, Kerem ile Aslı, Leylâ ve Mecnûn Mes-
nevisi, Mevlana Mesnevisi gibi.) (FÖOD1, FÖOD2).
Öğretmen, “Dinlenen/izlenen metinleri karşılaştıralım ve edebî eserlerde meyda-
na gelen değişim ve dönüşümlerle ilgili çıkarımlar yapalım.” der. Öğrencilere ya-
pışkanlı etiketler dağıtır. Her öğrenci anlatmaya bağlı metin türleri (destan fabl,
mesnevi, halk hikâyesi) hakkındaki çıkarımlarını etiketlere not alır ve tahtaya ya-
pıştırır (SF4). Bütün cevaplar alındıktan sonra öğretmen, cevapları sınıfla paylaşır.
Öğretmen gelen cevaplar doğrultusunda Türk dili ve edebiyatı dersindeki anlat-
maya bağlı metin türlerindeki değişim ve dönüşüm yolculuğunun fark edilmesi için
doğru olan cevapları genişletir, yanlış cevaplara yapıcı dönüt ve düzeltme sağlar.
Öğretmen konuyu özetleyerek dersi sonlandırır.
Öğrencilerin Türk dili ve edebiyatında anlatmaya bağlı metin türlerindeki değişim
ve dönüşüm yolculuğunu fark etmesi için sorulan sorulara verdikleri cevaplar de-
Değerlendirme ğerlendirilir, yapıcı geri bildirimlerle eksikler ve hatalar düzeltilir.
Öğrenciler dinleme stratejilerini kullanır. Destan, fabl, halk hikâyesi, mesnevi türü-
nün özelliklerini ve farklarını ayırt eder.
Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
• Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
lüğü şekil zemin ayrımı vb.)
• İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler
Kullanılan Evrensel
Tasarım Ögeleri İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
• Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler
İfade becerileri ve bilgiye yönelik akıcılık için seçenekler sunun:
• Uygulama ve performans için destekleyici seçenekler
94