Page 94 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 94

Türk Dili ve Edebiyatı

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Bu  paylaşımın  ardından  öğretmen,  etkileşimli  tahtadan  bu  eser  çeşitleri  ile  ilgili
                               (destan, mesnevi, halk hikâyesi, fabl) dinleme etkinliğine başlayacaklarını belirtir.
                               Dinleme/izleme öncesinde öğrencilerin dinlemeye/izlemeye hazırlık yapması, bu
                               amaçla  önceki  bilgilerini  kullanması,  dinleme/izleme  öncesi  sorular  oluşturması,
                               tahminde bulunması, amaç belirlemesi ve dinleme/izleme sırasında hangi strate-
                               jiyi kullanacağına karar vermesi vb. seçeneklerin yer aldığı ve öğretmenin önceden
                               hazırladığı bir kontrol listesi dağıtılır (İF5).
                               Öğrenciler, öğretmenin özelliklerini anlattığı metinleri (destan, mesnevi, halk hikâ-
                               yesi, fabl) tahlil etmek için kendilerine en uygun dinleme/izleme stratejilerini kont-
                               rol listesine bakarak belirler (Kontrol listesinde bulunması tavsiye edilen dinleme/
                               izleme stratejileri; katılımsız dinleme, not alarak dinleme, kendini kahramanın yerine
                               koyarak dinleme-empati kurma- yaratıcı dinleme, seçici dinleme, eleştirel dinleme.
                               Dinlediğini/izlediğini anlama stratejileri; bilgiyi kazanma, depolama, geri alma, bil-
                               giyi kullanma.). Hangi metinde hangi dinleme stratejisini kullanacağını öğrenme
                               günlüğüne not alır (SF3). Dinleme stratejilerini belirledikleri kontrol listelerini ta-
                               mamlandıklarında öğrencilerden bu kontrol listelerini öğrenme günlüklerine yapış-
                               tırmaları istenir.
                               Daha sonra öğrencilere destan, fabl, mesnevi, halk hikâyesi türlerinde birer metin
                               (İF4) dinletilir/izletilir (Örneğin; EBA, OGM materyal: Etkileşimli Kitap veya Ders
                               Kitabı. Başlık; Oğuz Kağan Destanı, Harnâme, Kerem ile Aslı, Leylâ ve Mecnûn Mes-
                               nevisi, Mevlana Mesnevisi gibi.) (FÖOD1, FÖOD2).
                               Öğretmen, “Dinlenen/izlenen metinleri karşılaştıralım ve edebî eserlerde meyda-
                               na gelen değişim ve dönüşümlerle ilgili çıkarımlar yapalım.” der. Öğrencilere ya-
                               pışkanlı etiketler dağıtır. Her öğrenci anlatmaya bağlı metin türleri (destan fabl,
                               mesnevi, halk hikâyesi) hakkındaki çıkarımlarını etiketlere not alır ve tahtaya ya-
                               pıştırır (SF4). Bütün cevaplar alındıktan sonra öğretmen, cevapları sınıfla paylaşır.
                               Öğretmen gelen cevaplar doğrultusunda Türk dili ve edebiyatı dersindeki anlat-
                               maya bağlı metin türlerindeki değişim ve dönüşüm yolculuğunun fark edilmesi için
                               doğru olan cevapları genişletir, yanlış cevaplara yapıcı dönüt ve düzeltme sağlar.
                               Öğretmen konuyu özetleyerek dersi sonlandırır.

                               Öğrencilerin Türk dili ve edebiyatında anlatmaya bağlı metin türlerindeki değişim
                               ve dönüşüm yolculuğunu fark etmesi için sorulan sorulara verdikleri cevaplar de-
         Değerlendirme         ğerlendirilir, yapıcı geri bildirimlerle eksikler ve hatalar düzeltilir.
                               Öğrenciler dinleme stratejilerini kullanır. Destan, fabl, halk hikâyesi, mesnevi türü-
                               nün özelliklerini ve farklarını ayırt eder.
                               Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
                                 •  Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
                                   lüğü şekil zemin ayrımı vb.)
                                 •  İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler
         Kullanılan Evrensel
         Tasarım Ögeleri       İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
                                 •  Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler
                               İfade becerileri ve bilgiye yönelik akıcılık için seçenekler sunun:

                                 •  Uygulama ve performans için destekleyici seçenekler



    94
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99