Page 92 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 92
Türk Dili ve Edebiyatı
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
İF3: Derse katılmakta zorlanan öğrencilerin katılımlarını desteklemek için düzeyine
uygun kolay sorular sorularak derse aktif katılımı sağlanabilir. Hatırlatıcı ifadeler
kullanılarak ve verilen cevaplar olumlu geri bildirimlerle öğrenciler söz almaya ce-
saretlendirilebilir.
İF4: Etkileşimli tahtadan açılan etkinliğin yazı boyutu büyütülerek görünürlüğü
artırılabilir. Tahtadan takip edemeyecek öğrenciler için, boyutları ve renk fonları
daha kolay görülebilir, önemli bölümlere vurgular yapılmış (renklendirme, altını
çizme, kutucuk içine alma vb.) şekilde düzenlenmiş olarak yazılı doküman olarak
verilebilir.
İF5: Kontrol listesi büyük puntolu, okunaklı renk tonları kullanılarak oluşturulabilir.
Zorlanan öğrencilerin rahat cevaplayabilmeleri için kontrol listesi resim ve emoji-
lerle desteklenebilir.
SF1: Konuşurken zorlanan öğrencilerin tahminlerini tahtaya yazmaları sağlanabi-
lir veya kâğıda yazarak akranına/öğretmenine okutması istenebilir.
SF2: Öğretmen, edebî türlerin özelliklerini ve tarihî süreçteki değişimlerini anlatır-
ken türlerden örnekler içeren resimler, grafikler, tarih şeritleri, kavram haritaları,
algoritmalar, animasyon, video vb. gibi bilgiyi somutlaştırıcı çeşitli görsel destekler
kullanabilir. Böylece desteğe ihtiyaç duyan öğrencilerin bu soyut kavramları daha
iyi kavramaları sağlanabilir.
Süreç SF3: Öğretmen, kendi dinleme stratejisini belirlemekte zorlanan öğrenciye açıkla-
yıcı, destekleyici, yönlendirici sorular sorarak kendisi ve etkinlik için en uygun stra-
tejiyi seçmesine yardımcı olabilir.
SF4: Etkinlikte zorlanan öğrenciler düşünülerek sınıfta ikili gruplar oluşturulabilir.
Oluşturulan gruplarda desteğe ihtiyaç duyan öğrencilerle onlara destek verebile-
cek öğrencilerin aynı grupta olması sağlanabilir. Sorulan sorular gruplar hâlinde
cevaplanarak akran desteği sağlanabilir. Grup çalışmasında desteğe ihtiyaç du-
yan öğrencinin de güçlü yönünü ortaya çıkarabileceği, kendisinin de çalışmada
mümkün olduğunca etkin/aktif olabileceği şekilde çalışma planlaması yapılabilir.
ÜF1: Yazarken ve okurken zorlanan çocuklar, öğrenme günlüğünü yazılı tutmak
yerine sesli kayıt şeklinde tutabilir. Öğrenme günlüğü kontrol listesi vb. bir formda,
yarı yapılandırılmış şekilde, öğretmen tarafından hazırlanıp öğrenciye verilebilir,
yazmakta zorlanan öğrencinin basit işaretlemeler, emojiler kullanarak öğrenme
Ürün günlüğünü tutması sağlanabilir.
ÜF2: Gönüllü olmaya çekinen öğrencileri cesaretlendirmek için sorular kolaydan
zora şekilde düzenlenebilir. Desteğe ihtiyacı olan öğrencilere kolay sorularda söz
hakkı verilebilir.
FÖOD1: Etkileşimli tahtayı görmekte veya duymakta zorlanan öğrenciler, sınıf
içinde daha uygun yerlere oturtulabilir. Sınıfın mevcut koşulları elverişli ise U şekli
Fiziksel Öğrenme gibi oturma planı yapılabilir.
Ortamı Düzenlemeleri FÖOD2: Etkileşimli tahtadan etkinlik metni açılırken görüntünün ve sesin daha iyi
alınabilmesi için sınıftaki camlar, perdeler ve ışıklarda gerekli düzenlemeler yapıla-
bilir. Ekran parlaklığı ve ses ayarlamaları düzenlenebilir.
92