Page 92 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 92

Türk Dili ve Edebiyatı

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               İF3: Derse katılmakta zorlanan öğrencilerin katılımlarını desteklemek için düzeyine
                               uygun kolay sorular sorularak derse aktif katılımı sağlanabilir. Hatırlatıcı ifadeler
                               kullanılarak ve verilen cevaplar olumlu geri bildirimlerle öğrenciler söz almaya ce-
                               saretlendirilebilir.
                               İF4:  Etkileşimli  tahtadan  açılan  etkinliğin  yazı  boyutu  büyütülerek  görünürlüğü
                               artırılabilir. Tahtadan takip edemeyecek öğrenciler için, boyutları ve renk fonları
                               daha  kolay  görülebilir,  önemli  bölümlere  vurgular  yapılmış  (renklendirme,  altını
                               çizme, kutucuk içine alma vb.) şekilde düzenlenmiş olarak yazılı doküman olarak
                               verilebilir.
                               İF5: Kontrol listesi büyük puntolu, okunaklı renk tonları kullanılarak oluşturulabilir.
                               Zorlanan öğrencilerin rahat cevaplayabilmeleri için kontrol listesi resim ve emoji-
                               lerle desteklenebilir.

                               SF1: Konuşurken zorlanan öğrencilerin tahminlerini tahtaya yazmaları sağlanabi-
                               lir veya kâğıda yazarak akranına/öğretmenine okutması istenebilir.

                               SF2: Öğretmen, edebî türlerin özelliklerini ve tarihî süreçteki değişimlerini anlatır-
                               ken türlerden örnekler içeren resimler, grafikler, tarih şeritleri, kavram haritaları,
                               algoritmalar, animasyon, video vb. gibi bilgiyi somutlaştırıcı çeşitli görsel destekler
                               kullanabilir. Böylece desteğe ihtiyaç duyan öğrencilerin bu soyut kavramları daha
                               iyi kavramaları sağlanabilir.

         Süreç                 SF3: Öğretmen, kendi dinleme stratejisini belirlemekte zorlanan öğrenciye açıkla-
                               yıcı, destekleyici, yönlendirici sorular sorarak kendisi ve etkinlik için en uygun stra-
                               tejiyi seçmesine yardımcı olabilir.
                               SF4: Etkinlikte zorlanan öğrenciler düşünülerek sınıfta ikili gruplar oluşturulabilir.
                               Oluşturulan gruplarda desteğe ihtiyaç duyan öğrencilerle onlara destek verebile-
                               cek öğrencilerin aynı grupta olması sağlanabilir. Sorulan sorular gruplar hâlinde
                               cevaplanarak akran desteği sağlanabilir. Grup çalışmasında desteğe ihtiyaç du-
                               yan  öğrencinin  de  güçlü  yönünü  ortaya  çıkarabileceği,  kendisinin  de  çalışmada
                               mümkün olduğunca etkin/aktif olabileceği şekilde çalışma planlaması yapılabilir.
                               ÜF1:  Yazarken  ve  okurken  zorlanan  çocuklar,  öğrenme  günlüğünü  yazılı  tutmak
                               yerine sesli kayıt şeklinde tutabilir. Öğrenme günlüğü kontrol listesi vb. bir formda,
                               yarı  yapılandırılmış  şekilde,  öğretmen  tarafından  hazırlanıp  öğrenciye  verilebilir,
                               yazmakta  zorlanan  öğrencinin  basit  işaretlemeler,  emojiler  kullanarak  öğrenme
         Ürün                  günlüğünü tutması sağlanabilir.

                               ÜF2: Gönüllü olmaya çekinen öğrencileri cesaretlendirmek için sorular kolaydan
                               zora şekilde düzenlenebilir. Desteğe ihtiyacı olan öğrencilere kolay sorularda söz
                               hakkı verilebilir.

                               FÖOD1:  Etkileşimli  tahtayı  görmekte  veya  duymakta  zorlanan  öğrenciler,  sınıf
                               içinde daha uygun yerlere oturtulabilir. Sınıfın mevcut koşulları elverişli ise U şekli
         Fiziksel Öğrenme      gibi oturma planı yapılabilir.
         Ortamı Düzenlemeleri  FÖOD2: Etkileşimli tahtadan etkinlik metni açılırken görüntünün ve sesin daha iyi
                               alınabilmesi için sınıftaki camlar, perdeler ve ışıklarda gerekli düzenlemeler yapıla-
                               bilir. Ekran parlaklığı ve ses ayarlamaları düzenlenebilir.






    92
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97