Page 99 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 99
Türk Dili ve Edebiyatı
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Edebî Yolculuğum
Oğuz Kağan Destanı, Harnâme, Kerem ile Aslı, Leylâ ve Mecnûn mesnevisinin
Konu
okunması, karşılaştırılması
TDE2.1. “Dünden Bugüne” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönetebilme
Öğrenme Hedefleri
TDE2.2. “Dünden Bugüne” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabilme
Materyaller Etkileşimli tahta, okuma metinleri, dijital içerikler.
Etkinlik Süresi 6 ders saati
Sözlü kültüre ait ve millî nitelikler taşıyan destanlardan fabl, halk hikâyesi ve mes-
nevi türüne kadar ilerleyen süreçte Türk dili ve edebiyatındaki değişim ve dönüşüm
yolculuğu, bu metinlerin incelenmesiyle ortaya konulacaktır.
Bu etkinlikte öğrenme günlüğü, soru-cevap, teknoloji destekli öğretim yöntemleri
kullanılmıştır.
Öğrenme Günlüğü: Öğrencilerin öğrenme süreçlerini izlemek ve değerlendirmek
amacıyla tuttukları bir tür günlüktür. Bu etkinlikte destan, halk hikâyesi, mesnevi ve
fabl türlerinde edinilmiş ön öğrenmeler ile edinilecek yeni bilgiler arasındaki ilişki
öğrenme günlüğü aracılığıyla sağlanmaktadır.
Etkinlik Açıklaması Soru-Cevap Tekniği: Öğrencilere düşündürücü sorular sorulmaktadır. Cevaplar
için öğrencilere yeterli zaman ve eşit fırsatlar verilmektedir. Bu etkinlikte öğretmen
metinlerin sözlü kültürle, anlatma geleneğiyle ilişkisi ve konusuyla ilgili öğrencilere
sorular sorarak öğrencileri cevaba ulaştırmaktadır.
Teknoloji Destekli Öğrenme: Öğrenme sürecini geliştirmek için teknolojinin öğre-
tim yöntemlerine uygulanmasıdır. Bu etkinlikte de etkileşimli tahta üzerinden ya-
pay zekâ ve dijital sözlükler kullanılarak öğrenmeler sağlanmaktadır.
Karşılaştırmalı Analiz: Bu etkinlikte öğrencilere, farklı metin türleri arasındaki
farkları belirlemeleri ve öğrenme günlüklerine not almaları için metinleri karşılaş-
tırmaları istenir.
Öğretmen, dersten önce sınıfta okutmak üzere edebî metin türlerinin her birinden
(destan, fabl, mesnevi, halk hikâyesi) birer tane metin seçer (İF1). Bu metinlerin ön-
ceki derslerde dinlenen/izlenen metinlerden olması beklenir (EBA, OGM materyal:
Etkileşimli Kitap veya Ders Kitabı. Başlık; Oğuz Kağan Destanı, Dede Korkut Hikâ-
yeleri Harnâme, Kerem ile Aslı, Leylâ ve Mecnûn Mesnevisi, Mevlana Mesnevisi gibi).
Uygulama Aşamaları Amaç, öğrencinin Türk dili ve edebiyatında dünden bugüne meydana gelen değişi-
mi ve dönüşümü, incelenen edebî metinler üzerinden görmesi, fark etmesidir.
Öğretmen öğrencilere önce sınıfta farklı metin türlerinde okuma yapacaklarını,
okunacak metinlerin birbirleriyle karşılaştırılacağını ve okunacak metinlerin önceki
derslerde oluşturulmaya başlanan öğrenme günlüklerinde yazılı özelliklere bakıla-
rak işleneceğini vurgular.
99