Page 83 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 83

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI





        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
         Etkinlik Adı          Sözcüklerle Dans
                               Edebî metinlerin ahenk özellikleri ve kelimelerdeki ritim özelliklerinin yapıya, içeri-
         Konu
                               ğe ve üsluba katkısı.
                               TDE2.1. “Kelimelerin Ritmi” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönetebilme
         Öğrenme Hedefleri
                               TDE2.2. “Kelimelerin Ritmi” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabilme
         Materyaller           Dijital içerikler, etkileşimli tahta, evet-hayır kartları, çalışma kâğıdı.

         Etkinlik Süresi       4 ders saati
                               Bu etkinlikte okuma, öğrenme alanına yönelik etkinlik süreç hâlinde ardışık olarak
                               planlanmıştır.
                               Bu etkinlikte kelime ilişkilendirme testi, soru-cevap tekniği, doğrudan anlatım tek-
                               niği, tartışma tekniği kullanılmıştır. Değerlendirme aşamasına yönelik çalışma kâ-
                               ğıdından faydalanılmıştır.
                               Kelime İlişkilendirme Testi: Anahtar kavrama yönelik verilen kavramların tanım-
                               lanmasını, kavramlar arasında ilişkilerin tespit edilmesi, kavramlara ilişkin düşün-
                               celerin ortaya çıkarılmasında kullanılmaktadır. Bu etkinlikte kelime ilişkilendirme
                               testi ile şiirde ahenk kavramının özellikleri öğrencilere aktarılmaktadır.
                               Doğrudan Anlatım Tekniği: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sıralanması,
         Etkinlik Açıklaması   öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şeklinde gerçek-
                               leştirilmektedir. Bu etkinlikte doğrudan anlatım yöntemiyle şiir ile şair ve metin ile
                               dönem arasındaki ilişki öğrencilere aktarılmaktadır.
                               Soru-Cevap  Tekniği:  Öğrencilere  düşündürücü  sorular  sorulmaktadır.  Cevaplar
                               için  öğrencilere  yeterli  zaman  ve  eşit  fırsatlar  verilmektedir.  Bu  etkinlikte  şiirde
                               ahenk ve şiir okuma stratejileri sorular sorularak öğrenciler yönlendirilmektedir.
                               Tartışma: Öğretmenin yönetimi altında bir grubun herhangi bir konu üzerinde be-
                               lirli bir amaca dönük olarak birlikte konuşarak, tartışarak, birbirlerinin görüşlerini
                               dinleyerek ve eleştirerek en uygun çözümü bulmalarına dayanan bir öğretim yön-
                               temidir. Bu etkinlik boyunca sorularla birlikte tartışma tekniğini sıklıkla kullanılmak-
                               tadır.
                               Öğrencilere dersin başında şiirde ahenk kavramı ile ilgili kelime ilişkilendirme testi
                               yapılacağı ardından gazel türünün tahlil edileceği söylenir.
                               Sınıfta şiirde ahenk kavramıyla ilişkili unsurların neler olduğunu öğrenmek için etki-
                               leşimli tahtadan “ahenk” kelimesi ile ilgili hazırlanmış kelime ilişkilendirme testi açı-
                               lır (EBA: ogm materyal/ Öğretmen Kütüphanesi /Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Sınıf içi
                               Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı Sayfa: 29 ) (ÜF1).

         Uygulama Aşamaları    Öğretmen tarafından testin başında yer alan yönerge okunur ve öğrencilerden ke-
                               lime ilişkilendirme testini tamamlamaları istenir.
                               Öğrenciler kelime ilişkilendirme testini tamamladıktan sonra öğretmen tarafından
                               gönüllülerden başlanarak cevaplar alınır (SF1, SF2). Öğretmen tarafından verilen
                               dönütler doğrultusunda öğrenciler verdikleri cevapları kontrol ederler (Öğrenciler,
                               öğretmenin yaptığı açıklamaları kendi cevaplarıyla karşılaştırarak her doğru cevap
                               için 1 puan verir ve süreç sonunda ahenk kavramı ile ilgili ön bilgilerinin ne kadar
                               olduğunu tespit ederler.).

                                                                                                         83
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88