Page 83 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 83
Türk Dili ve Edebiyatı
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Sözcüklerle Dans
Edebî metinlerin ahenk özellikleri ve kelimelerdeki ritim özelliklerinin yapıya, içeri-
Konu
ğe ve üsluba katkısı.
TDE2.1. “Kelimelerin Ritmi” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönetebilme
Öğrenme Hedefleri
TDE2.2. “Kelimelerin Ritmi” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabilme
Materyaller Dijital içerikler, etkileşimli tahta, evet-hayır kartları, çalışma kâğıdı.
Etkinlik Süresi 4 ders saati
Bu etkinlikte okuma, öğrenme alanına yönelik etkinlik süreç hâlinde ardışık olarak
planlanmıştır.
Bu etkinlikte kelime ilişkilendirme testi, soru-cevap tekniği, doğrudan anlatım tek-
niği, tartışma tekniği kullanılmıştır. Değerlendirme aşamasına yönelik çalışma kâ-
ğıdından faydalanılmıştır.
Kelime İlişkilendirme Testi: Anahtar kavrama yönelik verilen kavramların tanım-
lanmasını, kavramlar arasında ilişkilerin tespit edilmesi, kavramlara ilişkin düşün-
celerin ortaya çıkarılmasında kullanılmaktadır. Bu etkinlikte kelime ilişkilendirme
testi ile şiirde ahenk kavramının özellikleri öğrencilere aktarılmaktadır.
Doğrudan Anlatım Tekniği: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sıralanması,
Etkinlik Açıklaması öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şeklinde gerçek-
leştirilmektedir. Bu etkinlikte doğrudan anlatım yöntemiyle şiir ile şair ve metin ile
dönem arasındaki ilişki öğrencilere aktarılmaktadır.
Soru-Cevap Tekniği: Öğrencilere düşündürücü sorular sorulmaktadır. Cevaplar
için öğrencilere yeterli zaman ve eşit fırsatlar verilmektedir. Bu etkinlikte şiirde
ahenk ve şiir okuma stratejileri sorular sorularak öğrenciler yönlendirilmektedir.
Tartışma: Öğretmenin yönetimi altında bir grubun herhangi bir konu üzerinde be-
lirli bir amaca dönük olarak birlikte konuşarak, tartışarak, birbirlerinin görüşlerini
dinleyerek ve eleştirerek en uygun çözümü bulmalarına dayanan bir öğretim yön-
temidir. Bu etkinlik boyunca sorularla birlikte tartışma tekniğini sıklıkla kullanılmak-
tadır.
Öğrencilere dersin başında şiirde ahenk kavramı ile ilgili kelime ilişkilendirme testi
yapılacağı ardından gazel türünün tahlil edileceği söylenir.
Sınıfta şiirde ahenk kavramıyla ilişkili unsurların neler olduğunu öğrenmek için etki-
leşimli tahtadan “ahenk” kelimesi ile ilgili hazırlanmış kelime ilişkilendirme testi açı-
lır (EBA: ogm materyal/ Öğretmen Kütüphanesi /Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Sınıf içi
Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı Sayfa: 29 ) (ÜF1).
Uygulama Aşamaları Öğretmen tarafından testin başında yer alan yönerge okunur ve öğrencilerden ke-
lime ilişkilendirme testini tamamlamaları istenir.
Öğrenciler kelime ilişkilendirme testini tamamladıktan sonra öğretmen tarafından
gönüllülerden başlanarak cevaplar alınır (SF1, SF2). Öğretmen tarafından verilen
dönütler doğrultusunda öğrenciler verdikleri cevapları kontrol ederler (Öğrenciler,
öğretmenin yaptığı açıklamaları kendi cevaplarıyla karşılaştırarak her doğru cevap
için 1 puan verir ve süreç sonunda ahenk kavramı ile ilgili ön bilgilerinin ne kadar
olduğunu tespit ederler.).
83