Page 61 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 61
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Edebî Dilin Güzelliği
Konu Sosyal medyada dilin doğru kullanılması
Öğrenme Hedefleri TDE3.1. Dilin zenginliğini kullandığı akıcı bir konuşma sürecini yönetebilme
4 tane fon kâğıdı, renkli keçeli kalem, etkileşimli tahta, dijital
Materyaller
materyaller.
Etkinlik Süresi 2 ders saati
Bu etkinlikte konuşma öğrenme alanı ele alınmıştır. Doğrudan anlatım yöntemi, vi-
deo destekli öğretim yöntemi, iş birlikli öğretim tekniği kullanılmıştır.
Doğrudan Anlatım Tekniği: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sıralanması,
öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şeklinde gerçek-
leştirilmektedir. Bu etkinlikte edebî dilin özellikleri öğretmen tarafından doğrudan
anlatım yaklaşımı ile sınıfa aktarılır.
İş Birlikli Öğrenme: Farklı veya aynı özelliklere sahip öğrencilerin küçük gruplar hâ-
linde, iş bölümü yaparak çalışmalarına dayalı bir öğretim modelidir. Grupla birlikte
çalışmak öğrencilerin iş birliğini ve problem çözme becerilerini geliştirir.
Video Destekli Öğretim: Bir öğrencinin bir konuyu anlamak, bilişsel yetenek veya
Etkinlik Açıklaması diğer becerilerini geliştirmek için eğitimsel veya kavramsal videoları kullanmaya
yönelik, stratejik bir öğretim yaklaşımıdır. Bu etkinlikte öğrencilerin sunum beceri-
lerini geliştirmek amacıyla video desteğiyle öğretim yapılır.
Kelime İlişkilendirme Testi: Anahtar kavrama yönelik verilen kavramların tanım-
lanması, kavramlar arasında ilişkilerin tespit edilmesi, kavramlara ilişkin düşünce-
lerin ortaya çıkarılmasında kullanılmaktadır. Bu etkinlikte önce anahtar kelimeler
tahtaya yazılır sonra anahtar kelimelerle ilgili kavramlar eklenir.
Dereceli Puanlama Anahtarı: Öğrencilere yaptıkları çalışmaların hangi ölçütlere
göre değerlendirileceğini ve performanslarının hangi düzeydeki puana denk gele-
ceğinin gösteren puanlama araçlarıdır. Bu etkinlikte de öğrencilerin performansla-
rı, öğretmen tarafından dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilir.
Bu temada öğrencilerin dikkatini çekmek için tahta ortadan ikiye bölünür. Bir tara-
fa “Sosyal Medya Dili” başlığı diğer tarafa “Edebî Dil” başlığı yazılır. Ardından öğ-
rencilerden tahtaya çıkarak başlıklarla ilgili birer anahtar kelime yazmaları istenir
(kelime ilişkilendirme testi) (SF1). Öğrencilerden önce gönüllü olanlara söz hakkı
verilerek tahtaya çıkmaları ve seçtikleri kelimeleri uygun olan başlığın altına yaz-
maları sağlanır (İF1). Sınıfta edebî dilin özellikleri öğretmen tarafından doğrudan
anlatım yaklaşımı ile açıklanır. Ardından sınıf, iş birlikli öğrenme tekniğine uygun
olarak 8-10 kişilik gruplara ayrılır (SF2) (Bu etkinlik 4 gruba yönelik olarak hazır-
Uygulama Aşamaları lanmıştır. Sınıf mevcuduna göre grup ve gruptaki öğrenci sayısı artırılıp azaltılabi-
lir.). Birinci ve ikinci grup için grup sözcüleri, resim yapmakla görevli öğrenciler ve
yazıcılar belirlenir. Resim yapmakla görevliler afişte yer alacak resimleri yapmakla,
yazıcılar afişteki sloganları yazmakla, grup sözcüleri de afişi sunmakla görevlen-
dirilir. Üçüncü ve dördüncü gruplar için ise yazıcılar ve grup sözcüleri seçilir. Yazıcı-
lar hikâyeyi yazmakla, sözcüler ise yazılan hikâyeyi sınıfa sunmakla görevlendirilir.
Görevlendirme işleminin bitmesinin ardından öğrencilerin bir araya gelerek ortak
çalışma grupları oluşturmaları sağlanır (FÖOD1).
61