Page 56 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 56

Türk Dili ve Edebiyatı

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Romanın Rengi
         Konu                  Romanın üslup ve içerik özellikleri
         Öğrenme Hedefleri     TDE2.1. “Dilin Zenginliği” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönetebilme.
                               Kitap (Cumhuriyet Dönemi’nden iki roman), iki adet fon kartonu, tahta kalemi, etki-
         Materyaller
                               leşimli tahta, dijital içerik, şablon (Kitap inceleme planı şablonu).
         Etkinlik Süresi       2 ders saati
                               Bu etkinlikte konuşma alanına yönelik düşün-eşleş-paylaş tekniği, işbirlikli öğren-
                               me yöntemi, doğrudan anlatım yöntemi kullanılmıştır.
                               Kitap İnceleme Planı: Eserin biçim ve içerik açısından çeşitli kriterlerle incelendiği
                               şablondur. Bu etkinlikte öğrenciler okudukları kitabı bu plan doğrultusunda incele-
                               nir.
                               İş Birlikli Öğrenme: Farklı veya aynı özelliklere sahip öğrencilerin küçük gruplar hâ-
                               linde, iş bölümü yaparak çalışmalarına dayalı bir öğretim yöntemidir. Grupla birlik-
                               te çalışmak öğrencilerin iş birliğini ve problem çözme becerilerini geliştirir.

         Etkinlik Açıklaması   Düşün-Eşleş-Paylaş Tekniği: Öğrencilerin bir problem üzerinde bireysel olarak ça-
                               lışmasını sağlar. Öğrenciler daha sonra yanıtlarını akranları ile karşılaştırarak yeni
                               bilgiler edinir. Bu etkinlikte öğrencilerin düşün-eşleş-paylaş tekniğiyle okuma stra-
                               tejisi belirlemeleri sağlanır. Bu etkinlikte romanın teması, yapı unsurları arasındaki
                               etkileşim, dil ve anlatım özellikleri, romanın yazıldığı dönemin üslupla ilişkisi  dü-
                               şün-eşleş-paylaş tekniğiyle tartışılır.
                               Doğrudan Anlatım Tekniği: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sıralanması,
                               öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şeklinde gerçek-
                               leştirilmektedir. Bu etkinlikte doğrudan anlatım yöntemi kullanılarak roman türü,
                               romanın üslup ve içerik özellikleri hakkında anlatım yapılır.
                               Sınıf iki gruba ayrılır. Her bir gruba önceden planlanan ve birbirinden farklı olan
                               tanınmış  bir  yazara  ait  otobiyografik  bir  romanı  okuma  görevi  verilir  (İF1,  İF2).
                               Okumaya başlamadan önce öğrencilere okumaya hazırlık yapmaları, okuma ön-
                               cesinde sorular oluşturmaları istenir (SF1). Öğrencilere soru örnekleri verilir. Sınıfın
                               karşılıklı iki duvarına üstünde önceden öğretmen tarafından hazırlanmış roman adı
                               ve kapak görselinin (İF3) yer aldığı fon kartonları asılır (FÖOD1).

                               Her bir gruba okumadıkları romanın yer aldığı duvara geçmeleri söylenir. Roma-
                               nın adından ve kapak görselinden hareketle romanın konusuna dair tahminlerde
                               bulunmaları ve bu tahminleri fon kartonuna yazmaları istenir. Tahminler alındıktan
         Uygulama Aşamaları    sonra fon kartonlarının yerleri değiştirilir. Akran değerlendirilmesi yaptırılarak öğ-
                               renciler diğer gruptaki arkadaşlarının yaptıkları ve kendi okudukları romanla ilgili
                               tahminlerini  değerlendirir.  Böylece  öğrencilerin  hazır  bulunuşlukları  belirlenerek
                               derse  etkin  katılımları  sağlanır.Öğrencilere  öğretmen  tarafından  önceden  hazır-
                               lanmış “Kitap İnceleme Planı” dağıtılır (Bu planda kitabın adı, kitabın yazarı,kitapta
                               geçen kahramanlar, kitapta geçen mekânlar, kitapta anlatılan olaylar zinciri gibi
                               başlıklara yer verilebilir. EBA’dan indirilen kitap inceleme planı da öğrencilere dağı-
                               tılabilir.) (ÜF1, ÜF2). Öğrenciler okudukları esere göre planı doldurur. Öğrencilere
                               gerekli süre tanınır, ardından toplanan planlar değerlendirilerek öğrenci portfol-
                               yosuna eklenir.



    56
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61