Page 56 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 56
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Romanın Rengi
Konu Romanın üslup ve içerik özellikleri
Öğrenme Hedefleri TDE2.1. “Dilin Zenginliği” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönetebilme.
Kitap (Cumhuriyet Dönemi’nden iki roman), iki adet fon kartonu, tahta kalemi, etki-
Materyaller
leşimli tahta, dijital içerik, şablon (Kitap inceleme planı şablonu).
Etkinlik Süresi 2 ders saati
Bu etkinlikte konuşma alanına yönelik düşün-eşleş-paylaş tekniği, işbirlikli öğren-
me yöntemi, doğrudan anlatım yöntemi kullanılmıştır.
Kitap İnceleme Planı: Eserin biçim ve içerik açısından çeşitli kriterlerle incelendiği
şablondur. Bu etkinlikte öğrenciler okudukları kitabı bu plan doğrultusunda incele-
nir.
İş Birlikli Öğrenme: Farklı veya aynı özelliklere sahip öğrencilerin küçük gruplar hâ-
linde, iş bölümü yaparak çalışmalarına dayalı bir öğretim yöntemidir. Grupla birlik-
te çalışmak öğrencilerin iş birliğini ve problem çözme becerilerini geliştirir.
Etkinlik Açıklaması Düşün-Eşleş-Paylaş Tekniği: Öğrencilerin bir problem üzerinde bireysel olarak ça-
lışmasını sağlar. Öğrenciler daha sonra yanıtlarını akranları ile karşılaştırarak yeni
bilgiler edinir. Bu etkinlikte öğrencilerin düşün-eşleş-paylaş tekniğiyle okuma stra-
tejisi belirlemeleri sağlanır. Bu etkinlikte romanın teması, yapı unsurları arasındaki
etkileşim, dil ve anlatım özellikleri, romanın yazıldığı dönemin üslupla ilişkisi dü-
şün-eşleş-paylaş tekniğiyle tartışılır.
Doğrudan Anlatım Tekniği: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sıralanması,
öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şeklinde gerçek-
leştirilmektedir. Bu etkinlikte doğrudan anlatım yöntemi kullanılarak roman türü,
romanın üslup ve içerik özellikleri hakkında anlatım yapılır.
Sınıf iki gruba ayrılır. Her bir gruba önceden planlanan ve birbirinden farklı olan
tanınmış bir yazara ait otobiyografik bir romanı okuma görevi verilir (İF1, İF2).
Okumaya başlamadan önce öğrencilere okumaya hazırlık yapmaları, okuma ön-
cesinde sorular oluşturmaları istenir (SF1). Öğrencilere soru örnekleri verilir. Sınıfın
karşılıklı iki duvarına üstünde önceden öğretmen tarafından hazırlanmış roman adı
ve kapak görselinin (İF3) yer aldığı fon kartonları asılır (FÖOD1).
Her bir gruba okumadıkları romanın yer aldığı duvara geçmeleri söylenir. Roma-
nın adından ve kapak görselinden hareketle romanın konusuna dair tahminlerde
bulunmaları ve bu tahminleri fon kartonuna yazmaları istenir. Tahminler alındıktan
Uygulama Aşamaları sonra fon kartonlarının yerleri değiştirilir. Akran değerlendirilmesi yaptırılarak öğ-
renciler diğer gruptaki arkadaşlarının yaptıkları ve kendi okudukları romanla ilgili
tahminlerini değerlendirir. Böylece öğrencilerin hazır bulunuşlukları belirlenerek
derse etkin katılımları sağlanır.Öğrencilere öğretmen tarafından önceden hazır-
lanmış “Kitap İnceleme Planı” dağıtılır (Bu planda kitabın adı, kitabın yazarı,kitapta
geçen kahramanlar, kitapta geçen mekânlar, kitapta anlatılan olaylar zinciri gibi
başlıklara yer verilebilir. EBA’dan indirilen kitap inceleme planı da öğrencilere dağı-
tılabilir.) (ÜF1, ÜF2). Öğrenciler okudukları esere göre planı doldurur. Öğrencilere
gerekli süre tanınır, ardından toplanan planlar değerlendirilerek öğrenci portfol-
yosuna eklenir.
56