Page 52 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 52

Türk Dili ve Edebiyatı

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Ben Kimim?
         Konu                  Otobiyografi türünün özellikleri
                               TDE1.1.“Dilin Zenginliği” temasında ele alınan metinlerde dinlemeyi/izlemeyi yö-
         Öğrenme Hedefleri
                               netebilme
         Materyaller           Etkileşimli tahta, otobiyografi videosu, A4 kâğıdı.
         Etkinlik Süresi       2 ders saati
                               Bu etkinlikte dinleme/izleme öğrenme alanı ele alınarak yapılandırılmış grid tekni-
                               ği, kontrol listeleri, kavram haritası ve akran destekli öğretim yöntemi kullanılmıştır.
                               Kontrol Listesi: Bir işi oluşturan davranışların, gerçekleşmesi gereken eylemlerin
                               yapıldı/yapılmadı  veya  var/yok  şeklinde  saptandığı  çok  maddeli  bir  ölçektir.  En
                               basit hâliyle yapılacaklar listesidir. Bu etkinlikte öğrenci, dinleme/izleme etkinliği
                               sırasında yapması gerekenleri kontrol listesinden bakarak sürdürür.

                               Yapılandırılmış  Grid:  Öğrenci  seviyelerine  göre  bir  konuda  hazırlanan  sorulara
                               verilebilecek cevapların numaralandırılmış kutucuklardan oluşan bir tabloya ekle-
                               nerek oluşturulan bir ölçme ve değerlendirme aracıdır. Bu etkinlikte otobiyografi,
         Etkinlik Açıklaması   biyografi ve özgeçmiş metinlerinin arasındaki farklılıklar yapılandırılmış grid kulla-
                               nılarak ortaya çıkarılır.
                               Kavram Haritası: Daha geniş bir kavram başlığı altındaki kavramların birbirleriyle
                               ilişkilerini gösteren iki boyutlu bir şemadır. Bu etkinlik için yapılandırılmış grid tekni-
                               ğinin uygulanması zor olan sınıflarda, anlaşılması daha kolay olan kavram haritası
                               tekniği uygulanabilir.

                               Akran Destekli Öğrenme: Benzer sosyal gruplardaki kişilerin birbirlerine öğrenme
                               konusunda yardım ettikleri, kendilerinin de öğretirken bilgi ve beceri kazandıkları
                               iş birlikli bir eğitimdir. Bu etkinlikte yapılandırılmış gridi doldurmakta zorlanan öğ-
                               renciler için akran destekli öğrenme kullanılır.
                               Bu çalışma öncesinde dinleme/izleme sürecine ilişkin bir kontrol listesi hazırlanır.
                               Bu listede:

                                 •  Dinleme/izleme amacını belirlendi.
                                 •  Dinlerken anlamını bilmediği kelime ve kelime gruplarını not aldı.

                                 •  Dinlerken anlamadığı yerlerle ilgili sorular sordu.
                                 •  Dinlemeleri/izlemeleri sırasında nezaket kurallarına uydu vb. ifadelere yer ve-
         Uygulama Aşamaları
                                   rilebilir.
                               Öğrenciler  etkileşimli  tahtayı  görebilecekleri  şekilde  sıralarına  oturur  (FÖOD1).
                               Öğrencilere  bir  otobiyografi  metni  dinletilir/izletilir  (İF1).  Otobiyografi  metninin
                               edebiyat alanında tanınmış bir kişiye ait olmasına özen gösterilir.
                               Etkileşimli tahtadan dinleme/izleme stratejileri açılarak öğrencilere açıklanır. Bu
                               hatırlatmanın  ardından  öğrencilere  hangi  dinleme/izleme  stratejisini  kullanarak
                               dinleme/izleme yapmak istedikleri sorulur.







    52
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57