Page 52 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 52
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Ben Kimim?
Konu Otobiyografi türünün özellikleri
TDE1.1.“Dilin Zenginliği” temasında ele alınan metinlerde dinlemeyi/izlemeyi yö-
Öğrenme Hedefleri
netebilme
Materyaller Etkileşimli tahta, otobiyografi videosu, A4 kâğıdı.
Etkinlik Süresi 2 ders saati
Bu etkinlikte dinleme/izleme öğrenme alanı ele alınarak yapılandırılmış grid tekni-
ği, kontrol listeleri, kavram haritası ve akran destekli öğretim yöntemi kullanılmıştır.
Kontrol Listesi: Bir işi oluşturan davranışların, gerçekleşmesi gereken eylemlerin
yapıldı/yapılmadı veya var/yok şeklinde saptandığı çok maddeli bir ölçektir. En
basit hâliyle yapılacaklar listesidir. Bu etkinlikte öğrenci, dinleme/izleme etkinliği
sırasında yapması gerekenleri kontrol listesinden bakarak sürdürür.
Yapılandırılmış Grid: Öğrenci seviyelerine göre bir konuda hazırlanan sorulara
verilebilecek cevapların numaralandırılmış kutucuklardan oluşan bir tabloya ekle-
nerek oluşturulan bir ölçme ve değerlendirme aracıdır. Bu etkinlikte otobiyografi,
Etkinlik Açıklaması biyografi ve özgeçmiş metinlerinin arasındaki farklılıklar yapılandırılmış grid kulla-
nılarak ortaya çıkarılır.
Kavram Haritası: Daha geniş bir kavram başlığı altındaki kavramların birbirleriyle
ilişkilerini gösteren iki boyutlu bir şemadır. Bu etkinlik için yapılandırılmış grid tekni-
ğinin uygulanması zor olan sınıflarda, anlaşılması daha kolay olan kavram haritası
tekniği uygulanabilir.
Akran Destekli Öğrenme: Benzer sosyal gruplardaki kişilerin birbirlerine öğrenme
konusunda yardım ettikleri, kendilerinin de öğretirken bilgi ve beceri kazandıkları
iş birlikli bir eğitimdir. Bu etkinlikte yapılandırılmış gridi doldurmakta zorlanan öğ-
renciler için akran destekli öğrenme kullanılır.
Bu çalışma öncesinde dinleme/izleme sürecine ilişkin bir kontrol listesi hazırlanır.
Bu listede:
• Dinleme/izleme amacını belirlendi.
• Dinlerken anlamını bilmediği kelime ve kelime gruplarını not aldı.
• Dinlerken anlamadığı yerlerle ilgili sorular sordu.
• Dinlemeleri/izlemeleri sırasında nezaket kurallarına uydu vb. ifadelere yer ve-
Uygulama Aşamaları
rilebilir.
Öğrenciler etkileşimli tahtayı görebilecekleri şekilde sıralarına oturur (FÖOD1).
Öğrencilere bir otobiyografi metni dinletilir/izletilir (İF1). Otobiyografi metninin
edebiyat alanında tanınmış bir kişiye ait olmasına özen gösterilir.
Etkileşimli tahtadan dinleme/izleme stratejileri açılarak öğrencilere açıklanır. Bu
hatırlatmanın ardından öğrencilere hangi dinleme/izleme stratejisini kullanarak
dinleme/izleme yapmak istedikleri sorulur.
52