Page 48 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 48

Türk Dili ve Edebiyatı

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen “hikâyenin yapısı” kavramının ne olduğu ve neleri içerdiğine yönelik öğ-
                               rencilerden ön bilgileri almak için yumruktan beşe tekniğini uygular (SF1). Bu sü-
                               reçte öğrencilere “hikâye metninde yapı” ile ne kastedildiği ve yapının hangi unsur-
                               ları barındırdığı sorulur. Öğrenciler, ön bilgilerinden yola çıkarak cevapladıkları her
                               bir soru için beş, dört, üç, iki ya da bir parmağını açar (SF2). Öğretmen parmak sa-
                               yılarından yola çıkarak öğrencilerin ön bilgilerinin düzeyini görmüş olur. Öğretmen,
                               gelen açıklamalar doğrultusunda öğrencilerin yapı kavramına ilişkin ön bilgilerini
                               görerek öğrencileri bir genellemeye ulaştırır. Hikâye metinlerindeki yapıya yönelik
                               bilgiler özetlenir. Hikâyenin yaratıcı, empatik okunabilmesi için düşün-eşleş-paylaş
                               tekniği ile okuma stratejisinin seçilmesi sağlanır (İF1).
                               Öğrenciler  soldan  sağa  şekilde  2  dakikada  bir  yer  değiştirerek  (FÖOD1)  arka-
                               daşlarıyla fikirlerini paylaşır (SF3, SF4). Öğrencilerle birlikte seçilen okuma stra-
                               tejisinin kuralları maddeler hâlinde yazılarak kontrol listesi oluşturulur (Bu listede
                               okumaya başlamadan önce okuma amacını belirleme, okuyacağı metnin içeriği ile
                               ilgili tahminde bulunma, ön bilgileri ile okunacak metin arasında bağlantı kurma,
                               çıkarım yapma, karşılaştırma, sınıflandırma gibi ölçütlere yer verilebilir.) (İF2). Ar-
                               dından öğrencilerden hikâyenin yazarından ve varsa görsellerinden hareketle ön-
                               celikle konusu hakkında tahminlerde bulunması sağlanır (İF3). Öğrenciler hikâyeyi
                               belirlenen okuma stratejisine uygun olarak okur (İF4, İF5).
                               Öğrencilerden hikâyenin konusu hakkındaki tahminlerinin doğruluğunu gerekçe-
                               lendirerek açıklaması istenir. Öğretmen soru-cevap tekniğiyle hikâye unsurlarının
                               bu hikâyede hangileri olduğunu sorar (ÜF1). Öğretmen önceden hazırladığı hikâye
                               ağacı etkinliğini tahtaya asar. Birer tane de öğrencilere dağıtır (İF6).

                               Gelen  cevaplardan  yola  çıkarak  öğretmen,  tahtadaki  hikâye  ağacını  tamamlar-
                               ken öğrenciler de önlerindeki hikâye ağacı etkinliğini tamamlar. Bunlar yapılırken
                               öğretmen, okunan hikâyenin konusunu ve yapı unsurlarını açıklar. Öğrencilerdeki
                               hikâye ağacı etkinliği kâğıtları toplanır.

                               Öğrencilere dağıtılan hikâye ağacı etkinliği öğretmen rehberliğinde doldurulur. Bu
                               etkinlik kâğıtları doldurulduktan sonra öğretmen geri bildirimlerle öğrencilerin ge-
                               rekli son düzenlemeleri yapmasını sağlar. Hazırlanan hikâye ağaçları, sınıfta uygun
         Değerlendirme         yerde (örneğin, pano, tahta, duvar vb.) sergilenir.

                               Öğrencilerin doldurduğu okuma stratejileri kontrol listesi toplanıp değerlendirilir
                               ve yapıcı geri bildirimler verilip listeler dosyalanır.
                               Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
                                 •  Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
                                   lüğü şekil zemin ayrımı vb.)
                                 •  İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler
         Kullanılan Evrensel
         Tasarım Ögeleri         •  Görsel bilgilere sözlü alternatifler sunan seçenekler

                               Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:
                                 •  Söz dizimini ve yapıyı netleştiren seçenekler

                                 •  Metnin veya matematiksel gösterimin yapısını yansıtan şemalar






    48
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53