Page 48 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 48
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen “hikâyenin yapısı” kavramının ne olduğu ve neleri içerdiğine yönelik öğ-
rencilerden ön bilgileri almak için yumruktan beşe tekniğini uygular (SF1). Bu sü-
reçte öğrencilere “hikâye metninde yapı” ile ne kastedildiği ve yapının hangi unsur-
ları barındırdığı sorulur. Öğrenciler, ön bilgilerinden yola çıkarak cevapladıkları her
bir soru için beş, dört, üç, iki ya da bir parmağını açar (SF2). Öğretmen parmak sa-
yılarından yola çıkarak öğrencilerin ön bilgilerinin düzeyini görmüş olur. Öğretmen,
gelen açıklamalar doğrultusunda öğrencilerin yapı kavramına ilişkin ön bilgilerini
görerek öğrencileri bir genellemeye ulaştırır. Hikâye metinlerindeki yapıya yönelik
bilgiler özetlenir. Hikâyenin yaratıcı, empatik okunabilmesi için düşün-eşleş-paylaş
tekniği ile okuma stratejisinin seçilmesi sağlanır (İF1).
Öğrenciler soldan sağa şekilde 2 dakikada bir yer değiştirerek (FÖOD1) arka-
daşlarıyla fikirlerini paylaşır (SF3, SF4). Öğrencilerle birlikte seçilen okuma stra-
tejisinin kuralları maddeler hâlinde yazılarak kontrol listesi oluşturulur (Bu listede
okumaya başlamadan önce okuma amacını belirleme, okuyacağı metnin içeriği ile
ilgili tahminde bulunma, ön bilgileri ile okunacak metin arasında bağlantı kurma,
çıkarım yapma, karşılaştırma, sınıflandırma gibi ölçütlere yer verilebilir.) (İF2). Ar-
dından öğrencilerden hikâyenin yazarından ve varsa görsellerinden hareketle ön-
celikle konusu hakkında tahminlerde bulunması sağlanır (İF3). Öğrenciler hikâyeyi
belirlenen okuma stratejisine uygun olarak okur (İF4, İF5).
Öğrencilerden hikâyenin konusu hakkındaki tahminlerinin doğruluğunu gerekçe-
lendirerek açıklaması istenir. Öğretmen soru-cevap tekniğiyle hikâye unsurlarının
bu hikâyede hangileri olduğunu sorar (ÜF1). Öğretmen önceden hazırladığı hikâye
ağacı etkinliğini tahtaya asar. Birer tane de öğrencilere dağıtır (İF6).
Gelen cevaplardan yola çıkarak öğretmen, tahtadaki hikâye ağacını tamamlar-
ken öğrenciler de önlerindeki hikâye ağacı etkinliğini tamamlar. Bunlar yapılırken
öğretmen, okunan hikâyenin konusunu ve yapı unsurlarını açıklar. Öğrencilerdeki
hikâye ağacı etkinliği kâğıtları toplanır.
Öğrencilere dağıtılan hikâye ağacı etkinliği öğretmen rehberliğinde doldurulur. Bu
etkinlik kâğıtları doldurulduktan sonra öğretmen geri bildirimlerle öğrencilerin ge-
rekli son düzenlemeleri yapmasını sağlar. Hazırlanan hikâye ağaçları, sınıfta uygun
Değerlendirme yerde (örneğin, pano, tahta, duvar vb.) sergilenir.
Öğrencilerin doldurduğu okuma stratejileri kontrol listesi toplanıp değerlendirilir
ve yapıcı geri bildirimler verilip listeler dosyalanır.
Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
• Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
lüğü şekil zemin ayrımı vb.)
• İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler
Kullanılan Evrensel
Tasarım Ögeleri • Görsel bilgilere sözlü alternatifler sunan seçenekler
Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:
• Söz dizimini ve yapıyı netleştiren seçenekler
• Metnin veya matematiksel gösterimin yapısını yansıtan şemalar
48