Page 50 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 50
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 7
4. TEMA: DİLİN ZENGİNLİĞİ (DİNLEME/İZLEME)
Metin Tahlili
Etkinliğe
Dönüştürülecek Dinleme/İzleme
Öğrenme Çıktıları TDE1.1. “Dilin Zenginliği” temasında ele alınan metinlerde dinlemeyi/izlemeyi yö-
netebilme
a) TDE1.1.1. Seçim yapar.
• Metni dinlemeye/izlemeye başlamadan önce dinleme/izleme amacını belirler.
Basamaklandırılmış • Dinleme/izleme yapmadan önce metnin içerik ve türüne yönelik tahminlerde
Bilgi Birimleri bulunur.
(Öğrenme Çıktıları Alt • Dinleyeceği/izleyeceği metin için uygun dinleme/izleme yöntem ve stratejisi se-
Alanlar) çer.
b) TDE1.1.2. İlişkiyi sürdürür.
• Dinleme/izleme kurallarını uygulayarak dinlemeyi/izlemeyi sürdürür.
• Dinlediklerinde/izlediklerinde geçen olayların gelişimi ve sonucu hakkında tah-
minde bulunur.
• Dinlediklerinde/izlediklerinde geçen, bilmediği kelimelerin anlamını tahmin
eder.
Ön Koşul Beceriler/
Temel Kabuller • Dinlediklerine/izlediklerine yönelik sorulara cevap verir.
• Dinleme stratejilerini uygular.
• Katılımlı, katılımsız, grup hâlinde ve not alarak dinleme gibi yöntem ve teknikle-
ri uygulamaları sağlanır.
Tema Bazlı Öğrenci Öğrenci dinleme stratejilerini yönetmekte zorluk yaşayabilir.
İhtiyaçları Bir metnin üslup özelliklerini tespit etmekte zorlanabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: İzlenen/dinlenen otobiyografi için alt yazı özelliği eklenebilir. Alt yazının oku-
naklı olması için yazı rengine, punto büyüklüğüne dikkat edilebilir. Videonun oyna-
tım hızı artırılabilir veya azaltılabilir.
İF2: Öğrencilere dağıtılan kontrol listeleri, öğrencilerin yeterlilik ve ihtiyaçları göz
İçerik önünde bulundurularak; daha büyük puntolu, daha basit basamaklı bir liste oluş-
turulabilir. Kontrol listesi maddeleri çeşitli resimler ve emojilerle daha anlaşılır, ilgi
çekici hâle getirilebilir.
İF3: Yapılandırılmış grid tablosundaki yazıların punto büyüklüğü ve renk tonu bakı-
mından okunaklı olması sağlanabilir.
SF1: Öğrencileri gönüllü olmaya cesaretlendirmek amacıyla dinleme/izleme stra-
tejileri etkinlik boyunca etkileşimli tahtada açık kalabilir. Söz almaya çekinen öğ-
Süreç
renciler için teşvik edici, yönlendirici sorular yöneltilebilir, cevapları olumlu pekişti-
reçlerle karşılanarak öğrencinin derse katılımı kolaylaştırılabilir.
50