Page 53 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 53
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Gönüllü öğrencilerden başlanarak gerekçeleriyle beraber cevaplar alınır (SF1).
Tüm cevaplar alındıktan sonra öğrenciler tarafından en çok söylenen strateji en uy-
gun dinleme/izleme stratejisi olarak belirlenir. Dinleme/izleme sürecinin amacına
uygun şekilde yönetilebilmesi için önceden oluşturulan kontrol listesi öğrencilere
dağıtılır (İF2). Dinleme/İzleme etkinliği sürdürülürken öğrenci, belirlenen dinleme/
izleme stratejisini uygun bir şekilde devam ettirmek amacıyla kontrol listesini dol-
durarak öz denetim yapmış olur. Öğrencilerin kontrol listelerini süreç sonunda dos-
yalamaları sağlanır (ÜF1).
Öğretmen önceden hazırlamış olduğu biyografi, otobiyografi ve öz geçmiş konula-
rıyla ile ilgili hazırladığı yapılandırılmış grid tablosunun boş hâlini etkileşimli tahta-
da açar (SF2). Bu tabloda biyografi, otobiyografi ve öz geçmiş metin türlerine ait
özellikler karışık maddeler hâlinde verilir. Öğrencilerden otobiyografinin özellikle-
rini belirten cümleleri işaretlemeleri istenir. Öğrencilere yapılandırılmış grid tablo-
sunun kâğıtlara basılı hâli, her bir sırada bir kâğıt olacak şekilde dağıtılır (İF3). Ar-
dından öğrencilere bu çalışmayı sıra arkadaşları ile ortak olarak tamamlayacakları
söylenir (SF3).
Yapılandırılmış grid tablosunu doldurmaları için gerekli süre tanınır. Öğrenciler
işaretlemelerini yaptıktan sonra etkileşimli tahtadan tüm maddeleri doğru işaret-
lenmiş yapılandırılmış grid tablosu açılır ve öğrencilerin sıralarında bulunan kâğıt-
ları kontrol etmeleri istenir. Cevaplar kontrol edildikten sonra yapılandırılmış grid
tablosu sınıf dosyasına konur (ÜF2). Öğretmen yapılan etkinlikten sonra biyografi,
otobiyografi ve öz geçmiş konularını özetleyerek bu türlerin benzer ve farklı özel-
liklerini belirtir.
Öğrencilerden kontrol listeleri toplanarak öğretmen tarafından değerlendirilir, ya-
pıcı geri bildirimler verilir ve listeler dosyalanır (ÜF1).
Öğrencilerden yapılandırılmış grid tabloları toplanarak dosyalanır (ÜF2).
Değerlendirme
Öğrencilerden toplanan kontrol listeleri ve yapılandırılmış gridler öğretmen tara-
fından dereceli puanlama anahtarı ile de değerlendirilir. Gerekli görülen konular
için anlatım tekrarlanır.
Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
• Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
lüğü, şekil-zemin ayrımı vb.)
• İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler
• Görsel bilgilere sözlü alternatifler sunan seçenekler
• Araçlara ve yardımcı teknolojilere erişim seçenekleri
Kullanılan Evrensel • Uygulama ve performans için destekleyici seçenekler
Tasarım Ögeleri
Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:
• Söz dizimini ve yapıyı netleştiren seçenekler
• Dil bilimsel anlayışı destekleyen seçenekler
İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
• Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler
• Hafızayı ve aktarımı destekleyen seçenekler
53