Page 53 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 53

Türk Dili ve Edebiyatı

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Gönüllü  öğrencilerden  başlanarak  gerekçeleriyle  beraber  cevaplar  alınır  (SF1).
                               Tüm cevaplar alındıktan sonra öğrenciler tarafından en çok söylenen strateji en uy-
                               gun dinleme/izleme stratejisi olarak belirlenir. Dinleme/izleme sürecinin amacına
                               uygun  şekilde  yönetilebilmesi  için  önceden  oluşturulan  kontrol  listesi  öğrencilere
                               dağıtılır (İF2). Dinleme/İzleme etkinliği sürdürülürken öğrenci, belirlenen dinleme/
                               izleme stratejisini uygun bir şekilde devam ettirmek amacıyla kontrol listesini dol-
                               durarak öz denetim yapmış olur. Öğrencilerin kontrol listelerini süreç sonunda dos-
                               yalamaları sağlanır (ÜF1).

                               Öğretmen önceden hazırlamış olduğu biyografi, otobiyografi ve öz geçmiş konula-
                               rıyla ile ilgili hazırladığı yapılandırılmış grid tablosunun boş hâlini etkileşimli tahta-
                               da açar (SF2). Bu tabloda biyografi, otobiyografi ve öz geçmiş metin türlerine ait
                               özellikler karışık maddeler hâlinde verilir. Öğrencilerden otobiyografinin özellikle-
                               rini belirten cümleleri işaretlemeleri istenir. Öğrencilere yapılandırılmış grid tablo-
                               sunun kâğıtlara basılı hâli, her bir sırada bir kâğıt olacak şekilde dağıtılır (İF3). Ar-
                               dından öğrencilere bu çalışmayı sıra arkadaşları ile ortak olarak tamamlayacakları
                               söylenir (SF3).

                               Yapılandırılmış  grid  tablosunu  doldurmaları  için  gerekli  süre  tanınır.  Öğrenciler
                               işaretlemelerini yaptıktan sonra etkileşimli tahtadan tüm maddeleri doğru işaret-
                               lenmiş yapılandırılmış grid tablosu açılır ve öğrencilerin sıralarında bulunan kâğıt-
                               ları kontrol etmeleri istenir. Cevaplar kontrol edildikten sonra yapılandırılmış grid
                               tablosu sınıf dosyasına konur (ÜF2). Öğretmen yapılan etkinlikten sonra biyografi,
                               otobiyografi ve öz geçmiş konularını özetleyerek bu türlerin benzer ve farklı özel-
                               liklerini belirtir.

                               Öğrencilerden kontrol listeleri toplanarak öğretmen tarafından değerlendirilir, ya-
                               pıcı geri bildirimler verilir ve listeler dosyalanır (ÜF1).

                               Öğrencilerden yapılandırılmış grid tabloları toplanarak dosyalanır (ÜF2).
         Değerlendirme
                               Öğrencilerden toplanan kontrol listeleri ve yapılandırılmış gridler öğretmen tara-
                               fından dereceli puanlama anahtarı ile de değerlendirilir. Gerekli görülen konular
                               için anlatım tekrarlanır.
                               Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:

                                 •  Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
                                   lüğü, şekil-zemin ayrımı vb.)

                                 •  İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler
                                 •  Görsel bilgilere sözlü alternatifler sunan seçenekler
                                 •  Araçlara ve yardımcı teknolojilere erişim seçenekleri
         Kullanılan Evrensel     •  Uygulama ve performans için destekleyici seçenekler
         Tasarım Ögeleri
                               Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:
                                 •  Söz dizimini ve yapıyı netleştiren seçenekler

                                 •  Dil bilimsel anlayışı destekleyen seçenekler
                               İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
                                 •  Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler

                                 •  Hafızayı ve aktarımı destekleyen seçenekler

                                                                                                         53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58