Page 57 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 57

Türk Dili ve Edebiyatı

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen doğrudan anlatım yöntemini kullanıp roman türü hakkında öğrencileri
                               bilgilendirerek romanın üslup ve içerik özellikleri hakkında açıklamalarda bulunur
                               (SF2, SF3, SF4). Romanda üslup özelliklerinin ele alındığı düşün-eşleş-paylaş et-
                               kinliği yaptırılır. Romanın teması, yapı unsurları arasındaki etkileşim, dil ve anlatım
                               özellikleri, romanın yazıldığı dönemin üslupla ilişkisini gösteren cümleleri öğrenci-
                               nin önce bireysel olarak tespit etmesi istenir. Daha sonra öğrenciler tespitlerini sol-
                               dan sağa şekilde yer değiştirerek her akranıyla 2 dakika olacak şekilde tartışır ve
                               ulaşılan sonuçlar sınıfla paylaşılır. Romandaki anlatım teknikleri ile ilgili etkileşimli
                               tahtadan sunu izletir (İF4).
                               Öğretmen öğrencilere daha önceden belirlediği bölümleri okutarak, “Burada han-
                               gi anlatım tekniklerinden ve üslup özelliklerinden yararlanılmıştır?” sorusunu sorar
                               (SF5).  Gönüllü öğrencilerden başlanarak öğrencilere cevap hakkı tanınır. Verilen
                               cevaplardan yola çıkılarak romanın üslup ve içerik özellikleri uygulamalı olarak pe-
                               kiştirilir.
                               Öğrenci romanın üslup ve içerik özelliklerini “Kitap İnceleme Planı” kullanarak tes-
                               pit eder. Bu planlar performans görevi olarak değerlendirilir. Öğretmen tarafından
         Değerlendirme
                               verilen geri bildirimler ile öğrencinin kitap inceleme planında düzenleme yapması
                               sağlanır.  Planlar öğrencilerin portfolyosuna eklenir (ÜF1).
                               Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:

                                 •  Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
                                   lüğü, şekil-zemin ayrımı vb.)

                                 •  İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler
                               İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
                                 •  Arka plan bilgisi sağlayan veya etkinleştiren seçenekler

                                 •  Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler
                                 •  Hafızayı ve aktarımı destekleyen seçenekler
                               Fiziksel eylem için seçenekler sağlayın:

                                 •  Farklı fiziksel yanıt modlarını kabul eden seçenekler
         Kullanılan Evrensel   İfade becerileri ve bilgiye yönelik akıcılık için seçenekler sunun:
         Tasarım Ögeleri
                                 •  Bilgileri birleştirme ve problem çözme araçlarındaki seçenekler

                                 •  Uygulama ve performans için destekleyici seçenekler
                               Yürütücü işlevleri için seçenekler sağlayın:
                                 •  Etkili hedef belirlemeye rehberlik eden seçenekler

                                 •  Planlama ve strateji geliştirmeyi destekleyen seçenekler
                                 •  Bilgi ve kaynakların yönetimini kolaylaştıran seçenekler
                                 •  İlerleme- izleme sağlayan seçenekler

                               İlgi çekmek için seçenekler sağlayın:
                                 •  Bireyselliği ve özerkliği artıran seçenekler
                                 •  İçerikle ilişkili uygunluğu, değer ve özgünlüğü artıran seçenekler



                                                                                                         57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62