Page 59 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 59
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 9
4. TEMA: DİLİN ZENGİNLİĞİ (KONUŞMA)
Etkinliğe
Dönüştürülecek TDE3.1. Dilin zenginliğini kullandığı akıcı bir konuşma sürecini yönetebilme
Öğrenme Çıktıları
TDE3.1. Konuşmayı Yönetebilme
a) TDE3.1.1. Seçim yapar.
• Konuşmasının amacına (ikna etme, bilgilendirme) karar verir.
Basamaklandırılmış
Bilgi Birimleri • Konuşmasının özelliklerini (hazırlıklı/hazırlıksız, süre, hedef kitle) belirler.
(Öğrenme Çıktıları Alt • Konuşma, tür ve yöntem stratejisini belirler.
Alanlar)
b) TDE3.1.2. İlişkiyi sürdürür.
• Konuşmasında engelleri ortadan kaldırır.
• Konuşma amacına uygun seçtiği stratejiyi yapılandırır.
• Konuşma stratejilerini uygular.
Ön Koşul Beceriler/ • Serbest, güdümlü, kelime ve kavram havuzundan seçerek konuşma gibi yön-
Temel Kabuller tem ve tekniklerin kullanılması sağlanır.
• Kelimeleri anlamlarına uygun kullanır.
• Öğrenciler, sosyal medya dili ve edebî dil ayrımını yapmakta zorlanabilir.
Tema Bazlı Öğrenci • Öğrenciler, hazırlıklı konuşma stratejilerini yönetmekte zorlanabilir.
İhtiyaçları • Öğrenciler, sunum kurallarını uygulamakta zorlanabilir.
• Öğrenciler, grup çalışmalarına katılım sağlamakta zorlanabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Tahtayı görmekte zorlanan ve tahtaya çıkmak istemeyecek öğrenciler için ça-
lışmayı tahtadan yürütmek yerine kelime ilişkilendirme testi basılı hâlde öğrencilere
dağıtılabilir. Tüm öğrencilerin fikirlerini tahtaya yazmak yerine önündeki kâğıtlara
İçerik yazmaları istenebilir.
İF2: Öğrenci gereksinimlerine göre videonun oynatım hızı artırılıp azaltılabilir.Ge-
rekli bölümlerinin veya tamamının tekrar izlenmesi sağlanabilir.
SF1: Tahta ikiye ayrılarak büyük harflerle yazılan ‘’Sosyal Medya Dili’’ ve ‘’Edebî Dil’’
başlıkları öğretmen tarafından altları çizilerek okunur. Altlarına öğrencilerden kav-
ramlar yazmaları istenirken yazmak istemeyen/zorlanan öğrencilerden sözel ola-
rak cevap alınabilir.
SF2: Gruplar oluşturulurken desteğe ihtiyacı olan öğrencilerle onlara destek olabi-
Süreç lecek öğrencilerin aynı grupta yer almasına dikkat edilebilir.
SF3: Konuşma stratejilerini dinlemekte ve sonradan hatırlamakta zorlanan öğren-
ciler için basit uygulama basamaklarına sahip, görsellerle desteklenmiş, ilgi çekici
ve kolay anlaşılır bir kontrol listesi verilebilir.
SF4: Öğrencilere verilen süre, öğrencilerin performans düzeylerine göre uzatılabi-
lir, ek süre verilebilir, görevi evde tamamlamaları istenebilir.
59