Page 62 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 62
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
İlk gruptan “Sosyal Medya Dili” başlığı altında yazılı kelimelerden yola çıkarak bir
afiş hazırlamaları istenir (ÜF1).
İkinci gruptan “Edebî Dil” başlığı altında yazan kelimelerden yola çıkarak bir afiş
hazırlamaları istenir (ÜF1).
Üçüncü gruptan tahtadaki “Sosyal Medya Dili” başlığı altındaki kelimeleri kullana-
rak bir hikâye yazmaları istenir.
Dördüncü gruptan “Edebî Dil” başlığı altındaki kelimeleri kullanarak bir hikâye yaz-
maları istenir.
Öğrencilere, etkinliklerini tamamlamalarının ardından grup hâlinde çalışmalarını
sunacakları söylenir. Etkinliklerinin tamamlanması için gerekli süre verilir.
Etkinliklerin tamamlanmasının ardından başkası tarafından yapılmış, öğrencilerin
örnek alabilecekleri, kurallara uygun bir sunum izletilir (İF2).
Sunum videosu sırasında sunumu yapan kişinin kullandığı önemli konuşma strate-
jileri ve sunum kuralları, öğretmen tarafından video duraklatılarak hatırlatılır (sesi
doğru kullanma, akıcı konuşma, kelimelerin doğru telaffuzu vb.) (SF3).
Öğrenciler örnek sunumu izledikten sonra hazırladıkları etkinlikleri anlatacakları
bir sunum hazırlamaları istenir. Hazırlık için gerekli süre verilir (SF4). Birinci ve ikinci
gruptan hazırladıkları afişte değindikleri konuları, afişte yer verilen içerikleri anla-
tacakları bir sunum hazırlamaları istenir. Üçüncü ve dördüncü gruptan ise yazdık-
ları hikâyede değindikleri konuyu, hikâyede kullandıkları anlatım dilini, karakterleri
ve imgeleri anlattıkları bir sunum hazırlamaları istenir. Gruplara sunumlarını hazır-
lamaları için süre verilir. Süre sonunda gönüllü gruplardan başlanılarak tüm grup-
ların sunumlarını yapmaları sağlanır. Öğrenciler sunumlarını yaparken istedikleri
stratejiyi kullanmaları konusunda cesaretlenir (ÜF2).
Dersin sonunda öğrencilere “Sosyal medya dilinin kullanımının dilimize verdiği za-
rarlar nelerdir?” sorusu yöneltilip bir karta ya da not kâğıdına yazmaları veya pos-
Değerlendirme
ter hazırlamaları istenir, çalışmalar toplanıp değerlendirilir. Öğrencilerin perfor-
mansları, öğretmen tarafından dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilir.
Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
• Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
lüğü şekil zemin ayrımı vb.)
• İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler
• Görsel bilgilere sözlü alternatifler sunan seçenekler
Kullanılan Evrensel
Tasarım Ögeleri Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:
• Dilsel olmayan temel kavramları gösteren seçenekler
Fiziksel eylem için seçenekler sağlayın:
• Farklı fiziksel yanıt modlarını kabul eden seçenekler
• Araçlara ve yardımcı teknolojilere erişim seçenekleri
62