Page 47 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 47

Türk Dili ve Edebiyatı

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Hikâye Ağacım
         Konu                  Hikâyede yapı özellikleri ve konu
                               TDE2.1. “Anlamın Yapı Taşları” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönete-
         Öğrenme Hedefleri
                               bilme
         Materyaller           Etkileşimli tahta, A4 kâğıdı, dijital içerikler, şablon (hikâye ağacı şablonu).
         Etkinlik Süresi       2 ders saati
                               Okuma alanını içeren bu etkinlik, izleyen süreç şeklinde ardışık iki ders saati olarak
                               yapılandırılmıştır.
                               Bu etkinlikte yumruktan beşe tekniği, düşün-eşleş-paylaş tekniği, soru-cevap tek-
                               niği kullanılmaktadır.
                               Yumruktan Beşe Tekniği: Hızlı değerlendirme için uygun bir teknik olan yumruktan
                               beşe tekniğinde öğrencilere anlama seviyelerine dair soru sorulması söz konusudur.
                               Öğretmen sorularını sorduktan sonra öğrenci cevaplayabildiği her madde için bir
                               parmağını açar. Bu etkinlikte hikâye metninde yapı ile ilgili öğretmen tarafından
                               sorulan sorular için öğrenciler yumruktan beşe tekniğini kullanmaktadır.
                               Kontrol Listesi: Bir işi oluşturan davranışların, gerçekleşmesi gereken eylemlerin
         Etkinlik Açıklaması   yapıldı/yapılmadı  veya  var/yok  şeklinde  saptandığı  çok  maddeli  bir  ölçektir.  En
                               basit hâliyle yapılacaklar listesidir. Bu etkinlikte öğrenci, okuma etkinliği sırasında
                               yapması gerekenleri kontrol listesinden bakarak sürdürür.
                               Düşün-Eşleş-Paylaş Tekniği: Öğrencilerin bir problem üzerinde bireysel olarak ça-
                               lışmasını sağlar. Öğrenciler daha sonra yanıtlarını akranları ile karşılaştırarak yeni
                               bilgiler edinir. Bu etkinlikte öğrencilerin düşün-eşleş-paylaş tekniğiyle okuma stra-
                               tejisi belirlemeleri sağlanır.

                               Soru-Cevap Tekniği: Öğrencilere düşündürücü sorular sorulur. Cevaplar için öğ-
                               rencilere  yeterli  zaman  ve  eşit  fırsatlar  verilir.  Bu  etkinlikte  öğrencilere  sorularla
                               hikâye unsurları buldurulur.


                               Öğretmen “hikâyenin yapısı” kavramının ne olduğu ve neleri içerdiğine yönelik öğ-
                               rencilerden ön bilgileri almak için yumruktan beşe tekniğini uygular (SF1). Bu sü-
                               reçte öğrencilere “hikâye metninde yapı” ile ne kastedildiği ve yapının hangi unsur-
                               ları barındırdığı sorulur. Öğrenciler, ön bilgilerinden yola çıkarak cevapladıkları her
                               bir soru için beş, dört, üç, iki ya da bir parmağını açar (SF2). Öğretmen parmak sa-
         Uygulama Aşamaları
                               yılarından yola çıkarak öğrencilerin ön bilgilerinin düzeyini görmüş olur. Öğretmen,
                               gelen açıklamalar doğrultusunda öğrencilerin yapı kavramına ilişkin ön bilgilerini
                               görerek öğrencileri bir genellemeye ulaştırır. Hikâye metinlerindeki yapıya yönelik
                               bilgiler özetlenir. Hikâyenin yaratıcı, empatik okunabilmesi için düşün-eşleş-paylaş
                               tekniği ile okuma stratejisi seçilmesi sağlanır (İF1).












                                                                                                         47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52