Page 47 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 47
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Hikâye Ağacım
Konu Hikâyede yapı özellikleri ve konu
TDE2.1. “Anlamın Yapı Taşları” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönete-
Öğrenme Hedefleri
bilme
Materyaller Etkileşimli tahta, A4 kâğıdı, dijital içerikler, şablon (hikâye ağacı şablonu).
Etkinlik Süresi 2 ders saati
Okuma alanını içeren bu etkinlik, izleyen süreç şeklinde ardışık iki ders saati olarak
yapılandırılmıştır.
Bu etkinlikte yumruktan beşe tekniği, düşün-eşleş-paylaş tekniği, soru-cevap tek-
niği kullanılmaktadır.
Yumruktan Beşe Tekniği: Hızlı değerlendirme için uygun bir teknik olan yumruktan
beşe tekniğinde öğrencilere anlama seviyelerine dair soru sorulması söz konusudur.
Öğretmen sorularını sorduktan sonra öğrenci cevaplayabildiği her madde için bir
parmağını açar. Bu etkinlikte hikâye metninde yapı ile ilgili öğretmen tarafından
sorulan sorular için öğrenciler yumruktan beşe tekniğini kullanmaktadır.
Kontrol Listesi: Bir işi oluşturan davranışların, gerçekleşmesi gereken eylemlerin
Etkinlik Açıklaması yapıldı/yapılmadı veya var/yok şeklinde saptandığı çok maddeli bir ölçektir. En
basit hâliyle yapılacaklar listesidir. Bu etkinlikte öğrenci, okuma etkinliği sırasında
yapması gerekenleri kontrol listesinden bakarak sürdürür.
Düşün-Eşleş-Paylaş Tekniği: Öğrencilerin bir problem üzerinde bireysel olarak ça-
lışmasını sağlar. Öğrenciler daha sonra yanıtlarını akranları ile karşılaştırarak yeni
bilgiler edinir. Bu etkinlikte öğrencilerin düşün-eşleş-paylaş tekniğiyle okuma stra-
tejisi belirlemeleri sağlanır.
Soru-Cevap Tekniği: Öğrencilere düşündürücü sorular sorulur. Cevaplar için öğ-
rencilere yeterli zaman ve eşit fırsatlar verilir. Bu etkinlikte öğrencilere sorularla
hikâye unsurları buldurulur.
Öğretmen “hikâyenin yapısı” kavramının ne olduğu ve neleri içerdiğine yönelik öğ-
rencilerden ön bilgileri almak için yumruktan beşe tekniğini uygular (SF1). Bu sü-
reçte öğrencilere “hikâye metninde yapı” ile ne kastedildiği ve yapının hangi unsur-
ları barındırdığı sorulur. Öğrenciler, ön bilgilerinden yola çıkarak cevapladıkları her
bir soru için beş, dört, üç, iki ya da bir parmağını açar (SF2). Öğretmen parmak sa-
Uygulama Aşamaları
yılarından yola çıkarak öğrencilerin ön bilgilerinin düzeyini görmüş olur. Öğretmen,
gelen açıklamalar doğrultusunda öğrencilerin yapı kavramına ilişkin ön bilgilerini
görerek öğrencileri bir genellemeye ulaştırır. Hikâye metinlerindeki yapıya yönelik
bilgiler özetlenir. Hikâyenin yaratıcı, empatik okunabilmesi için düşün-eşleş-paylaş
tekniği ile okuma stratejisi seçilmesi sağlanır (İF1).
47