Page 43 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 43
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Köşe Bucak Anadolu
Konu Belgesel ve hikâyelerde yapı unsurları
TDE1.1. “Anlamın Yapı Taşları” temasında ele alınan metinlerde dinleme/izlemeyi
Öğrenme Hedefleri
yönetebilme
İlgi alanlarına yönelik belgesel videosu, tahmin kutusunda kullanılmak üzere kutu
Materyaller ve kâğıtlar, dinleme becerisi ve metin unsurlarına yönelik öğrencilerle hazırlanacak
kontrol listeleri.
Etkinlik Süresi 2 ders saati
Bu etkinlik dinleme/ izleme süreçlerinin yapılandırılmasına yönelik kurgulanmıştır.
Bu etkinlikte doğrudan anlatım, kontrol listesi, beyin fırtınası yöntemleri kullanıl-
mıştır.
Beyin Fırtınası: Ortaya atılan bir kavram hakkında akla gelen ilk fikirlerin doğru-
dan ifade edilmesidir. Beyin fırtınası, tek başına veya bir grupla yapılabilir. Fikirle-
rin, akla gelir gelmez açığa çıkması istenir. Fikirler başta yargılanmaz ve eleştiril-
mez, hiçbir fikir göz ardı edilmez, böylece öğrencinin tüm fikirlerini çekinmeden,
aklına geldiği gibi sunması sağlanmaya çalışılır. Yargılama yapılmadığı için fikirle-
Etkinlik Açıklaması rin birbirini besleyeceği ve birbirine evrileceği varsayılır.
Doğrudan Anlatım Tekniği: Öğretmenin öğretimi yapılacak içeriği ardışık şekilde
anlattığı, öğrencilerin tam katılımları ile öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şek-
linde yapılan anlatım tekniğidir. Öğretmen bu etkinlikte öğrencilere seçebilecekleri
dinleme/izleme stratejilerini doğrudan anlatım tekniğiyle aktarır.
Kontrol Listesi: Öğrencinin verilen görevi yerine getirmede takip aşamalarını içe-
ren bir çeşit yapılacaklar listesidir. Bu etkinlikte öğrenci, dinleme/izleme etkinliği
sırasında yapması gereken şeyleri öğretmen rehberliğinde kontrol listesi maddesi
olarak yazar.
Öğrencilerden “Anlamın Yapı Taşları” temasında çok modlu bir metni dinlemeleri/
izlemeleri istenir. Bunun için kültürel miraslarımızı konu alan bir belgesel film seçilir
(İF1, İF2).
Bu belgeselin ismi (örneğin; EBA’dan Selimiye Camii, Türk Halıları,Türk El Sanatları
vb.) söylenerek öğrencilerden belgeselin içeriği hakkında tahminlerini yazmaları
amacıyla beyin fırtınası yapmaları istenir (SF1).
Beyin fırtınasıyla tartışma anında öğretmen tarafından sınıfa getirilen tahmin ku-
Uygulama Aşamaları tusu sınıfın ortasına konulur (FÖOD1). Tahmin kutusuna öğrenciler son tahminle-
rini atar. Herkes tahminini kutuya attıktan sonra tahminler öğretmen tarafından
okunur. Yapılan tahminler aracılığıyla öğrenciler ve öğretmen, belgeselin konusu
hakkında tartışır (SF2, SF3).
Tartışmanın ardından dinleme stratejileri etkileşimli tahtadan açılır. Öğretmen
stratejileri basit bir şekilde öğrencilere hatırlatır (İF3). Anadolu kültürüne ait bir çok
modlu metni (belgeseli) dinleme/izleme amacına yönelik dinleme/izleme strateji-
sine karar vermesi sağlanır (örneğin, katılımlı, katılımsız, grup hâlinde ve not alarak
dinleme).
43