Page 38 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 38
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Kahramanın Dilinden
Konu Hikâyede kişi kavramı
TDE3.1. Konusunu ana düşünce etrafında detaylandırdığı akıcı bir konuşma süre-
cini yönetebilme
TDE3.2. Konusunu ana düşünce etrafında detaylandırdığı konuşma içeriğini oluş-
Öğrenme Hedefleri
turabilme
TDE3.3. Konusunu ana fikir etrafında detaylandırdığı konuşmasında kural uygu-
layabilme
Materyaller Yaka kartı, A4 kâğıdı, etkileşimli tahta.
Süre 4 ders saati
Bu hikâyede okuma alanına yer verilerek rol oynama tekniği, soru-cevap tekniği,
dereceli puanlama anahtarı, doğrudan anlatım yöntemi kullanılmıştır.
Rol Oynama Tekniği: Öğrencinin kendi duygu ve düşüncelerini başka bir kimliğe
girerek ifade etmesini sağlayan, böylece başkalarının duygu, düşünce ve davranış-
larını anlama ve değerlendirme imkânı tanıyan bir öğretim yöntemidir. Bu etkinlikte
öğretmen öğrencilerden hikâyeden bir karakter seçerek o rolü oynaması istenir.
Soru-Cevap Tekniği: Öğrencilere düşündürücü sorular sorulur. Bu etkinlikte sorula-
Etkinlik Açıklaması cak sorular tahtaya yazılır veya sınıfa direkt sunulur. Cevaplar için öğrencilere ye-
terli zaman ve eşit fırsatlar verilir.
Dereceli Puanlama Anahtarı: Öğrencilere yaptıkları çalışmaların hangi ölçütlere
göre değerlendirileceğini ve performanslarının hangi düzeydeki puana denk gele-
ceğinin gösteren puanlama araçlarıdır.
Doğrudan Anlatım Yöntemi: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sıralanma-
sı, öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şeklinde yapılır.
Öğretmen bu etkinlikte hikâye yapısıyla ilgili doğrudan anlatım yapar.
Öğretmen, öğrencilere önceki derste okunan hikâyeden bir karakter seçmesini söy-
ler. Öğrenciler seçimlerini yapmadan önce hikâyeyi hatırlamaları için sınıfta sesli
olarak tekrar okunur (örneğin EBA platformunda Tarık Buğra’dan “Oğlumuz” hikâ-
yesi) (İF1). Karakter seçerken seçtiği karakterin; iyi-kötü, devingen-durağan, ana
karakter, yardımcı karakterlerden biri olup olmadığını göz önünde bulundurmasını
ister (SF1).
Uygulama Aşamaları Öğrenciler karakterlerini seçtikten sonra öğretmen rol oynama tekniğinin özellikle-
rini öğrencilere anlatır ve etkinliği nasıl gerçekleştireceklerini açıklar. Herkes seçtiği
karakterin ismini bir kâğıdın üzerine yazarak yakasına takar.
Seçtiği karakter ile ilgili yapacağı konuşmayı hazırlar (SF2). Bu konuşmada uygu-
layacağı stratejiyi ya da stratejileri belirler. Öğretmen Türk Dili ve Edebiyatı Dersi
Öğretim Programı’nda yer alan konuşma stratejilerini ve bu stratejilerin özelliklerini
etkileşimli tahtadan açarak öğrencilerin görmesini ve hatırlamasını sağlar (İF2).
38