Page 33 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 33
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Anlam Hazinesi
Konu Edebî metinlerde konu zenginliği ve çeşitliliği
Öğrenme Hedefleri TTDE2.1. “Anlam Arayışı” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönetebilme
Materyaller Etkileşimli tahta.
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte okuma alanı, farklı etkinlikler çerçevesinde detaylandırılmış ve yapı-
landırılmıştır.
Okuma etkinliğinde beyin fırtınası tekniği, çetele diyagramı, yapılandırılmış grid
kullanılmıştır.
Beyin Fırtınası: Ortaya atılan bir kavram hakkında akla gelen ilk fikirlerin doğru-
dan ifade edilmesidir. Beyin fırtınası, tek başına veya bir grupla yapılabilir. Fikirle-
rin, akla gelir gelmez açığa çıkması istenir. Fikirler başta yargılanmaz ve eleştiril-
mez, hiçbir fikir göz ardı edilmez, böylece öğrencinin tüm fikirlerini çekinmeden,
aklına geldiği gibi sunması sağlanmaya çalışılır. Yargılama yapılmadığı için fikirle-
Etkinlik Açıklaması
rin birbirini besleyeceği ve birbirine evrileceği varsayılır.
Çetele Diyagramı: Bir sorunla ilgili verilerin toplanması ve bu sorunların sıralanma-
sında kullanılan yöntemdir. Bu etkinlikte hikâyenin ana duygu ve düşüncesiyle ilgili
verilen cevaplar çetele diyagramına işaretlenir. Böylece sınıfın ortak fikri belirlenir.
Yapılandırılmış Grid: Öğrenci seviyelerine göre bir konuda hazırlanan sorulara ve-
rilebilecek cevapların numaralandırılmış kutucuklardan oluşan bir tabloya dağıtıl-
masıyla oluşan bir ölçme ve değerlendirme aracıdır. Bu etkinlikte edebî metinlerde
ve öğretici metinlerde kullanılan cümlelerin yapılandırılmış grid kullanılarak sınıf-
landırılması sağlanır.
Bu temada öğrencilerden bir hikâye metnini ders öncesinde okuyarak sınıfa gelme-
leri istenir ve böylece sorumluluk duygusu kazanmaları da desteklenir (İF1). Öğret-
men, temaya başlamadan önce öğrencinin ana duygu ve ana düşünce kavramla-
rıyla ilgili ön bilgilerini yoklamak amacıyla beyin fırtınası tekniğini kullanarak sınıfa
aşağıdaki soruları sorar:
“Bir metin, onu okuyan kişilerde birden fazla duygu uyandırabilir mi?”
“Metnin ana düşüncesi birden fazla düşünceyi içerebilir mi?”
Öğrencilerden gelen cevaplar öğretmen tarafından tahtaya yazılır.
Uygulama Aşamaları
Gelen cevaplardan yola çıkılarak hikâyede ana duygu ve ana düşünce kavramları-
nın tanımlarına sınıfça ulaşılır (SF1).
Ardından öğretmen okuma etkinliğine geçmeden önce öğrencilere daha evvel ver-
miş olduğu hikâyeyi etkileşimli tahtada açar. Öğretmen, öğrencilerin okudukları
hikâyenin başlık ve görseline dikkat çeker (İF2). Öğrenciler tahtada açılacak hikâ-
yeyi okumak için yerlerine oturarak tahtaya döner (FÖOD1, FÖOD2).
Öğretmen, hikâyenin ana duygu ve düşüncesi ile ilgili tahtaya beş anahtar kelime
yazar (İF3). Öğretmen yazdığı anahtar kelimeleri tek tek okur, okurken okuduğu
kelimeyi tahtadan gösterir.
33