Page 29 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 29
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen, grup sözcüsünün sunduğu zihin haritalarındaki ön bilgilerin ne-
ler olduğuna bakarak gruplara dönütler verir. Öğretmen tarafından daha
önceden grup sözcüsüne verilen soruları sözcü, grup üyelerine sorar. Gelen
cevaplar yazıcı tarafından beyaz kartonlardan birine yazılır.
Gruplar diğer beyaz kartona yaratıcılık, hayal gücü, imge, sembol, açık ve
örtük ileti, söz sanatlarından bir ya da birkaçını içeren bir şiir yazarlar. Yaz-
dıkları şiirde edebî söyleyişin inceliğini yansıtan bir dil kullanırlar.
Öğretmen, okunan şiirlerin edebî söyleyişin inceliğini yansıtıp yansıtmadığını
ölçmek için, her gruba bir dereceli puanlama anahtarı dağıtır (Bu anahtarda
yazılan şiirde sözcüklere alışılmışın dışında yeni anlamlar yükleme, kelimelerin
duygu değerlerinden yararlanma, söz sanatlarına yer verme, sözcükler ara-
sında ahenk ilişkileri kurma; şiir okunurken sözcüklerin ses, hece, ton ve vurgu
bakımından doğru söylenişi gibi ölçütler yer alır.). Sırasıyla her gruptan seçi-
len okuyucu, grup tarafından yazılan şiirin yer aldığı kartonları arkadaşları-
nın göreceği şekilde tahtaya asar (FÖOD1) ve edebî dile uygun şekilde okur.
Şiirler okunurken her grup okunan şiir ile ilgili elindeki dereceli puanlama
anahtarını doldurur. Süreç tamamlandıktan sonra doldurulan dereceli pu-
anlama anahtarını öğretmen alır ve en beğenilen şiiri bu dereceli puanlama
anahtarlarından yola çıkarak seçer (ÜF2). Seçilen şiiri yazan grup ödüllen-
dirilir (İF3).
Öğretmen, öğrencilerin hazırladığı zihin haritalarını öğrencilerin şiir dilinin
özellikleri (daha sanatsal ve ince bir söyleyişin kullanıldığını vb.) bakımından
değerlendirir ve yapıcı geri bildirimlerle farkındalıklarını artırır.
Öğrenciler şiir dilinin edebî inceliğini (yaratıcılık, hayal gücü, imge, sembol,
açık ve örtük ileti, söz sanatları vb. gibi) kullanarak birer şiir yazar ve yazdık-
Değerlendirme ları şiirleri şiire uygun edebî bir üslupla okur. Şiirlerin edebî söyleyişin inceliği-
ni ne derece yansıttığı, yazılan şiirler okunurken, her gruba dağıtılan dereceli
puanlama anahtarı ile dinleyici öğrenci grupları tarafından ölçülür. Her gru-
bun okunan şiir ile ilgili elindeki puanlama anahtarını doldurmasının ardın-
dan dereceli puanlama anahtarları öğretmen tarafından toplanıp en yüksek
puanları alan şiirler ödüllendirilir. Tüm şiirlerin iyi olduğu en az bir yönü ön
plana çıkarılarak tüm öğrencilerin motivasyonu sağlanır.
Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
• Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto
büyüklüğü, şekil-zemin ayrımı vb.)
Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:
• Söz dizimini ve yapıyı netleştiren seçenekler
Kullanılan Evrensel Tasarım • Dil bilimsel anlayışı destekleyen seçenekler
Ögeleri
İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
• Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler
• Hafızayı ve aktarımı destekleyen seçenekler
Fiziksel eylem için seçenekler sağlayın:
• Farklı fiziksel yanıt modlarını kabul eden seçenekler
29