Page 29 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 29

Türk Dili ve Edebiyatı

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                     Öğretmen, grup sözcüsünün sunduğu zihin haritalarındaki ön bilgilerin ne-
                                     ler  olduğuna  bakarak  gruplara  dönütler verir.  Öğretmen  tarafından  daha
                                     önceden grup sözcüsüne verilen soruları sözcü, grup üyelerine sorar. Gelen
                                     cevaplar yazıcı tarafından beyaz kartonlardan birine yazılır.
                                     Gruplar diğer beyaz kartona yaratıcılık, hayal gücü, imge, sembol, açık ve
                                     örtük ileti, söz sanatlarından bir ya da birkaçını içeren bir şiir yazarlar. Yaz-
                                     dıkları şiirde edebî söyleyişin inceliğini yansıtan bir dil kullanırlar.

                                     Öğretmen, okunan şiirlerin edebî söyleyişin inceliğini yansıtıp yansıtmadığını
                                     ölçmek için, her gruba bir dereceli puanlama anahtarı dağıtır (Bu anahtarda
                                     yazılan şiirde sözcüklere alışılmışın dışında yeni anlamlar yükleme, kelimelerin
                                     duygu değerlerinden yararlanma, söz sanatlarına yer verme, sözcükler ara-
                                     sında ahenk ilişkileri kurma; şiir okunurken sözcüklerin ses, hece, ton ve vurgu
                                     bakımından doğru söylenişi gibi ölçütler yer alır.). Sırasıyla her gruptan seçi-
                                     len okuyucu, grup tarafından yazılan şiirin yer aldığı kartonları arkadaşları-
                                     nın göreceği şekilde tahtaya asar (FÖOD1) ve edebî dile uygun şekilde okur.
                                     Şiirler  okunurken  her  grup  okunan  şiir  ile  ilgili  elindeki  dereceli  puanlama
                                     anahtarını doldurur. Süreç tamamlandıktan sonra doldurulan dereceli pu-
                                     anlama anahtarını öğretmen alır ve en beğenilen şiiri bu dereceli puanlama
                                     anahtarlarından yola çıkarak seçer (ÜF2). Seçilen şiiri yazan grup ödüllen-
                                     dirilir (İF3).

                                     Öğretmen, öğrencilerin hazırladığı zihin haritalarını öğrencilerin şiir dilinin
                                     özellikleri (daha sanatsal ve ince bir söyleyişin kullanıldığını vb.) bakımından
                                     değerlendirir ve yapıcı geri bildirimlerle farkındalıklarını artırır.
                                     Öğrenciler şiir dilinin edebî inceliğini (yaratıcılık, hayal gücü, imge, sembol,
                                     açık ve örtük ileti, söz sanatları vb. gibi) kullanarak birer şiir yazar ve yazdık-
         Değerlendirme               ları şiirleri şiire uygun edebî bir üslupla okur. Şiirlerin edebî söyleyişin inceliği-
                                     ni ne derece yansıttığı, yazılan şiirler okunurken, her gruba dağıtılan dereceli
                                     puanlama anahtarı ile dinleyici öğrenci grupları tarafından ölçülür. Her gru-
                                     bun okunan şiir ile ilgili elindeki puanlama anahtarını doldurmasının ardın-
                                     dan dereceli puanlama anahtarları öğretmen tarafından toplanıp en yüksek
                                     puanları alan şiirler ödüllendirilir. Tüm şiirlerin iyi olduğu en az bir yönü ön
                                     plana çıkarılarak tüm öğrencilerin motivasyonu sağlanır.

                                     Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
                                       •  Bilgilerin  görüntülenmesini  özelleştirmeye  izin  veren  seçenekler  (punto
                                        büyüklüğü, şekil-zemin ayrımı vb.)

                                     Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:
                                       •  Söz dizimini ve yapıyı netleştiren seçenekler
         Kullanılan Evrensel Tasarım     •  Dil bilimsel anlayışı destekleyen seçenekler
         Ögeleri
                                     İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
                                       •  Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler

                                       •  Hafızayı ve aktarımı destekleyen seçenekler
                                     Fiziksel eylem için seçenekler sağlayın:
                                       •  Farklı fiziksel yanıt modlarını kabul eden seçenekler


                                                                                                         29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34