Page 28 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 28
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Fikrimin İnce Gülü
Konu Şiirde edebî dil
TDE2.2. “Sözün İnceliği” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabil-
Öğrenme Hedefleri
me
Grup kartları, şablon (soru ve yönergeler), beyaz karton (gruplara ikişer
Materyaller
adet), dereceli puanlama anahtarı.
Etkinlik Süresi 4 ders saati
Bu etkinlik, okuma öğrenme alanına yönelik olarak planlanmıştır. Bu etkinlik-
te; 5E öğrenme modeli, zihin haritası tekniği, dereceli puanlama anahtarları
kullanılmıştır.
5E Öğrenme Modeli: 5E modeli öğrencinin sahip olduğu bilgi ve becerileri
aktif bir şekilde kullanmasını sağlayan, öğrencinin araştırma merakını arttı-
ran ve öğrencinin beklentilerine cevap veren bir öğretim modelidir. 5E modeli
süreci adından da anlaşılacağı üzere 5 aşamadan oluşmaktadır. Bu aşama-
lar; giriş, keşfetme, açıklama, derinleştirme, değerlendirme şeklindedir. Bu
Etkinlik Açıklaması etkinlik tamamen 5E öğrenme modeli üzerine planlanmıştır.
Zihin Haritası Tekniği: Beyinde bilgi akışını sağlayıp bilginin etkin bir şekilde
aktarılması amacıyla kullanılan oldukça etkili bir metottur. Bu etkinlikte öğ-
renciler okudukları şiirlerden yola çıkarak şiir hakkında zihin haritaları oluş-
turur.
Dereceli Puanlama Anahtarı: Öğrencilere yaptıkları çalışmaların hangi öl-
çütlere göre değerlendirileceğini ve performanslarının hangi düzeydeki pua-
na denk geleceğinin gösteren puanlama araçlarıdır.
Öğretmen öğrencilere şiir dilindeki edebî inceliği yansıtmak ve 5E öğrenme
modeliyle öğretme-öğrenme yaşantısını şekillendirmek için öğrencileri bü-
yük gruplara ayırır (En fazla 12 öğrenci olacak şekilde gruplar oluşturulur.).
Öğretmen öğrencileri gruplara ayırırken grupların heterojen olmasına dik-
kat eder (SF1). Öğrenciler sınıfta küme düzeni alarak gruplarına geçerler.
Öğretmen her grup için bir sözcü, bir yazıcı ve bir okuyucu belirler (SF2). Öğ-
retmen her bir grubun sözcüsüne iki adet beyaz karton, soru ve yönergeleri
içeren bir kâğıt ile Cumhuriyet Dönemi’nden başlanarak günümüze en yakın
dil ve anlatım özellikleri taşıyan farklı şiirler verir (her gruba bir şiir) (İF1, İF2).
Verilen kartona şiir ile ilgili bir zihin haritası oluşturacakları söylenir.
Uygulama Aşamaları Öğrencilerden şiirin sessiz okuma yöntemiyle okunması istenir. Şiirdeki yara-
tıcılık, hayal gücü, imge, sembol, çağrışım, açık ve örtük ileti, söz sanatları ve
edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini içeren unsurları bulup önlerindeki zihin
haritalarına yazmaları istenir. Grup tarafından bulunan sözcükler zihin hari-
tasına yazıcı tarafından yazılır. Böylece öğrencilerin dostça tavırlar sergile-
melerini desteklemek için hem akran etkileşimi sağlanır hem de konuya ilişkin
ön bilgiler yoklanır.
Grupça hazırlanan zihin haritaları, sözcüler tarafından sınıfa sunulur. Grup-
ların hazırladığı zihin haritaları daha sonra EBA platformunda paylaşılabilir
(ÜF1).
28