Page 28 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 28

Türk Dili ve Edebiyatı

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı                Fikrimin İnce Gülü
         Konu                        Şiirde edebî dil
                                     TDE2.2. “Sözün İnceliği” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabil-
         Öğrenme Hedefleri
                                     me
                                     Grup  kartları,  şablon  (soru  ve  yönergeler),  beyaz  karton  (gruplara  ikişer
         Materyaller
                                     adet), dereceli puanlama anahtarı.
         Etkinlik Süresi             4 ders saati
                                     Bu etkinlik, okuma öğrenme alanına yönelik olarak planlanmıştır. Bu etkinlik-
                                     te; 5E öğrenme modeli, zihin haritası tekniği, dereceli puanlama anahtarları
                                     kullanılmıştır.

                                     5E Öğrenme Modeli: 5E modeli öğrencinin sahip olduğu bilgi ve becerileri
                                     aktif bir şekilde kullanmasını sağlayan, öğrencinin araştırma merakını arttı-
                                     ran ve öğrencinin beklentilerine cevap veren bir öğretim modelidir. 5E modeli
                                     süreci adından da anlaşılacağı üzere 5 aşamadan oluşmaktadır. Bu aşama-
                                     lar; giriş, keşfetme, açıklama, derinleştirme, değerlendirme şeklindedir. Bu
         Etkinlik Açıklaması         etkinlik tamamen 5E öğrenme modeli üzerine planlanmıştır.

                                     Zihin Haritası Tekniği: Beyinde bilgi akışını sağlayıp bilginin etkin bir şekilde
                                     aktarılması amacıyla kullanılan oldukça etkili bir metottur. Bu etkinlikte öğ-
                                     renciler okudukları şiirlerden yola çıkarak şiir hakkında zihin haritaları oluş-
                                     turur.
                                     Dereceli Puanlama Anahtarı: Öğrencilere yaptıkları çalışmaların hangi öl-
                                     çütlere göre değerlendirileceğini ve performanslarının hangi düzeydeki pua-
                                     na denk geleceğinin gösteren puanlama araçlarıdır.
                                     Öğretmen öğrencilere şiir dilindeki edebî inceliği yansıtmak ve 5E öğrenme
                                     modeliyle  öğretme-öğrenme  yaşantısını  şekillendirmek  için  öğrencileri  bü-
                                     yük gruplara ayırır (En fazla 12 öğrenci olacak şekilde gruplar oluşturulur.).
                                     Öğretmen öğrencileri gruplara ayırırken grupların heterojen olmasına dik-
                                     kat eder (SF1). Öğrenciler sınıfta küme düzeni alarak gruplarına geçerler.
                                     Öğretmen her grup için bir sözcü, bir yazıcı ve bir okuyucu belirler (SF2). Öğ-
                                     retmen her bir grubun sözcüsüne iki adet beyaz karton, soru ve yönergeleri
                                     içeren bir kâğıt ile Cumhuriyet Dönemi’nden başlanarak günümüze en yakın
                                     dil ve anlatım özellikleri taşıyan farklı şiirler verir (her gruba bir şiir) (İF1, İF2).
                                     Verilen kartona şiir ile ilgili bir zihin haritası oluşturacakları söylenir.
         Uygulama Aşamaları          Öğrencilerden şiirin sessiz okuma yöntemiyle okunması istenir. Şiirdeki yara-
                                     tıcılık, hayal gücü, imge, sembol, çağrışım, açık ve örtük ileti, söz sanatları ve
                                     edebiyatın diğer disiplinlerle ilişkisini içeren unsurları bulup önlerindeki zihin
                                     haritalarına yazmaları istenir. Grup tarafından bulunan sözcükler zihin hari-
                                     tasına yazıcı tarafından yazılır. Böylece öğrencilerin dostça tavırlar sergile-
                                     melerini desteklemek için hem akran etkileşimi sağlanır hem de konuya ilişkin
                                     ön bilgiler yoklanır.
                                     Grupça hazırlanan zihin haritaları, sözcüler tarafından sınıfa sunulur. Grup-
                                     ların hazırladığı zihin haritaları daha sonra EBA platformunda paylaşılabilir
                                     (ÜF1).



    28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33