Page 24 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 24
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Daha sonra öğretmen tarafından öğrencilere etkileşimli tahtadan EBA ’da
yer alan mülakat türünün özelliklerini anlatan ilk konu anlatım videosu açılır
(örneğin; EBA’dan” Mülakat 1” videosu) (İF1). Video izletme öncesinde öğ-
rencilerin etkinliği takip edebilmeleri için oturma düzeni ayarlanır (FÖOD1).
Video izledikten sonra beyin fırtınası tekniği ile verilen cevapları, öğretmen
ve öğrenciler birlikte değerlendirir. Mülakat türü ile ilgili yazılan fikirler ara-
sından doğru olanlar, gönüllü öğrenciler tarafından seçilerek yuvarlak içine
alınır (İF2). Öğretmen mülakat ile ilgili bilgileri öğrencilerden gelen cevaplar
doğrultusunda tekrar sözel olarak özetler (SF3).
Bir sanatçıyla yapılmış mülakat videosu (örneğin EBA Bilgi 2 Cumhuriyet Dö-
nemi Mülakat) izlenmeden önce öğretmen tarafından mülakatın özellikleri
ile ilgili önceden hazırlanmış kontrol listesi öğrencilere dağıtılır (İF3) (Kontrol
listesinde; öğrencilerin izlemeye hazırlık yapması, önceki bilgilerini kullanma-
sı, izleme öncesi sorular oluşturması, tahminde bulunması, amaç belirlemesi
ve izlerken hangi yöntemi kullanacağına karar vermesi gibi ölçütler yer alma-
lıdır.). Ardından etkileşimli tahtadan bir sanatçıyla yapılmış mülakat videosu
açılır (örneğin EBA Bilgi 2 Cumhuriyet Dönemi Mülakat). Video başlatılma-
dan önce videonun adından hareketle öğrencilerden mülakatın konusunun
ne olabileceğine dair yorum yapmaları istenir (SF4). Öğrencilere düşünme-
leri için kısa bir süre tanınır. Süre bittikten sonra öğrencilerden cevaplar alınır
ve tahtaya yazılır. Öğretmen cevapları değerlendirerek öğrencilere izleye-
cekleri mülakatın konusu ile ilgili açıklamada bulunur.
Öğretmen mülakatı dinleme/izleme çalışması sırasında öğrencilere kontrol
listelerini tanıtarak bu listede uygun işaretlemeleri yapacaklarını söyler. Ar-
dından bir sanatçıyla yapılmış mülakat (örneğin EBA’dan Mülakat 2 videosu)
sınıfta dinletilir/izletilir. Dinleme/izlemeden sonra öğrenciler gruplara ayrılır
(düşün-eşleş-paylaş). Öğrenciler videoyu izlerken kontrol listelerini bireysel
olarak doldurur (SF5). Ardından edindikleri bilgileri takım arkadaşı (sıra
arkadaşı) ile karşılaştırarak birbirleriyle paylaşırlar. Grup olarak edindikleri
bilgileri sınıfla paylaşırlar (ÜF1). Kontrol listeleri öğretmen tarafından top-
lanarak değerlendirilir. Öğretmen mülakat türünün özellikleri ve edebiyatın
gerçeklikle ilişkisi hakkında açıklamalarını yaparak dersi sonlandırır (İF4).
Öğretmen, öğrencilerin doldurduğu kontrol listelerini toplayıp kontrol ede-
rek, öğrencinin performansını fark ettirici yapıcı geri bildirimlerde bulunur.
Öğrencilerden bireysel veya arkadaşıyla eşleşerek birlikte yapabileceği,
aşağıdaki okul dışı performans görevlerinden birini seçmeleri istenir (ÜF2):
Mülakatın özelliklerini gösteren bir kavram haritası yapınız.
Değerlendirme
Dinlediğiniz bir mülakatı yazılı metne dönüştürünüz.
Dinleme stratejilerinin özelliklerini öğretici bir eşleştirme oyunu hazırlayınız.
İyi bir dinleyicinin özelliklerini anlatan bir şarkı yapınız.
Türk edebiyatı yazarlarından biriyle yapılmış bir mülakatın canlandırmasını
yapınız.
24