Page 23 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 23

Türk Dili ve Edebiyatı

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı                Edebiyat Bahçesi
         Konu                        Günlük hayatın edebiyata yansıması, edebiyatın gerçeklikle ilişkisi
                                     TDE1.1. “Sözün İnceliği” temasında ele alınan metinlerde dinlemeyi/izlemeyi
                                     yönetebilme.
         Öğrenme Hedefleri
                                     TDE1.2. “Sözün İnceliği” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabil-
                                     me.
         Materyaller                 Etkileşimli tahta, A4 kâğıt.
         Etkinlik Süresi             2 ders saati
                                     Bu etkinlik dinleme/izleme öğrenme alanına yönelik düşünülmüş, süreç bu
                                     amaca göre yapılandırılmıştır.
                                     Bu  etkinlikte;  beyin  fırtınası,  özetleme,  doğrudan  anlatım  tekniği,
                                     düşün-eşleş-paylaş, kontrol listesi yöntem ve tekniklerinden faydalanılmıştır.
                                     Beyin Fırtınası: Ortaya atılan bir kavram hakkında akla gelen ilk fikirlerin
                                     doğrudan ifade edilmesidir. Beyin fırtınası, tek başına veya bir grupla yapı-
                                     labilir. Fikirlerin, akla gelir gelmez açığa çıkması istenir. Fikirler başta yargı-
                                     lanmaz ve eleştirilmez, hiçbir fikir göz ardı edilmez, böylece öğrencinin tüm
                                     fikirlerini çekinmeden, aklına geldiği gibi sunması sağlanmaya çalışılır. Yar-
                                     gılama yapılmadığı için fikirlerin birbirini besleyeceği ve birbirine evrileceği
                                     varsayılır.
                                     Özetleme: Öğretmenin olayları, kişileri veya hakkında bilgi vermek istedi-
                                     ği herhangi bir şeyi özetleyerek anlatması esastır. Öğretmen, bu etkinlikte
         Etkinlik Açıklaması         beyin fırtınasında verilen cevapların yazılmasının ve mülakatın izlenmesinin
                                     ardından  öğrencilerin cevaplarına göre bir özetleme yaparak mülakat hak-
                                     kında bilgi verir.
                                     Doğrudan  Anlatım  Tekniği:  Öğretimi  yapılacak  içeriğin  ardışık  şekilde  sı-
                                     ralanması, öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi
                                     şeklinde yapılır. Öğretmen, öğrencilerin yaptıkları yorumlara göre öğrenci-
                                     lere mülakat türü hakkında bilgiler verir.
                                     Kontrol Listesi: Bir işi oluşturan davranışların, gerçekleşmesi gereken eylem-
                                     lerin yapıldı/yapılmadı veya var/yok şeklinde saptandığı çok maddeli bir öl-
                                     çektir. En basit hâliyle yapılacaklar listesidir. Bu etkinlikte öğrenci, dinleme/
                                     izlemeye hazırlık aşamalarını kontrol listesi aracılığıyla yapar.

                                     Düşün-Eşleş-Paylaş: Açık uçlu konu üzerinde, öğrenciler önce bireysel ola-
                                     rak yoğunlaşır ve konu ayrıntılarıyla irdelenir. Öğrenciler mülakatla ilgili gö-
                                     rüşlerini akranlarıyla paylaşarak yeni bilgiler edinir.
                                     Dersin başında öğrencilere ilk olarak mülakatın özellikleri ile ilgili bir video-
                                     nun sınıf ortamında izleneceği söylenir. İzleme öncesi öğretmen tarafından
                                     tahtaya mülakat sözcüğü yazılarak öğrencilerden beyin fırtınası tekniğiyle
         Uygulama Aşamaları          bu sözcükle ilgili akıllarına gelen kavramları söylemeleri istenir (SF1). Öğ-
                                     rencilerin verdikleri cevaplar tek tek tahtaya yazılır (SF2). Bütün cevaplar
                                     geldikten sonra, cevapların ilk konu anlatım videosu (mülakat türünün özel-
                                     likleri) izlendikten sonra değerlendirileceği söylenir.



                                                                                                         23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28