Page 23 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 23
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Edebiyat Bahçesi
Konu Günlük hayatın edebiyata yansıması, edebiyatın gerçeklikle ilişkisi
TDE1.1. “Sözün İnceliği” temasında ele alınan metinlerde dinlemeyi/izlemeyi
yönetebilme.
Öğrenme Hedefleri
TDE1.2. “Sözün İnceliği” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabil-
me.
Materyaller Etkileşimli tahta, A4 kâğıt.
Etkinlik Süresi 2 ders saati
Bu etkinlik dinleme/izleme öğrenme alanına yönelik düşünülmüş, süreç bu
amaca göre yapılandırılmıştır.
Bu etkinlikte; beyin fırtınası, özetleme, doğrudan anlatım tekniği,
düşün-eşleş-paylaş, kontrol listesi yöntem ve tekniklerinden faydalanılmıştır.
Beyin Fırtınası: Ortaya atılan bir kavram hakkında akla gelen ilk fikirlerin
doğrudan ifade edilmesidir. Beyin fırtınası, tek başına veya bir grupla yapı-
labilir. Fikirlerin, akla gelir gelmez açığa çıkması istenir. Fikirler başta yargı-
lanmaz ve eleştirilmez, hiçbir fikir göz ardı edilmez, böylece öğrencinin tüm
fikirlerini çekinmeden, aklına geldiği gibi sunması sağlanmaya çalışılır. Yar-
gılama yapılmadığı için fikirlerin birbirini besleyeceği ve birbirine evrileceği
varsayılır.
Özetleme: Öğretmenin olayları, kişileri veya hakkında bilgi vermek istedi-
ği herhangi bir şeyi özetleyerek anlatması esastır. Öğretmen, bu etkinlikte
Etkinlik Açıklaması beyin fırtınasında verilen cevapların yazılmasının ve mülakatın izlenmesinin
ardından öğrencilerin cevaplarına göre bir özetleme yaparak mülakat hak-
kında bilgi verir.
Doğrudan Anlatım Tekniği: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sı-
ralanması, öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi
şeklinde yapılır. Öğretmen, öğrencilerin yaptıkları yorumlara göre öğrenci-
lere mülakat türü hakkında bilgiler verir.
Kontrol Listesi: Bir işi oluşturan davranışların, gerçekleşmesi gereken eylem-
lerin yapıldı/yapılmadı veya var/yok şeklinde saptandığı çok maddeli bir öl-
çektir. En basit hâliyle yapılacaklar listesidir. Bu etkinlikte öğrenci, dinleme/
izlemeye hazırlık aşamalarını kontrol listesi aracılığıyla yapar.
Düşün-Eşleş-Paylaş: Açık uçlu konu üzerinde, öğrenciler önce bireysel ola-
rak yoğunlaşır ve konu ayrıntılarıyla irdelenir. Öğrenciler mülakatla ilgili gö-
rüşlerini akranlarıyla paylaşarak yeni bilgiler edinir.
Dersin başında öğrencilere ilk olarak mülakatın özellikleri ile ilgili bir video-
nun sınıf ortamında izleneceği söylenir. İzleme öncesi öğretmen tarafından
tahtaya mülakat sözcüğü yazılarak öğrencilerden beyin fırtınası tekniğiyle
Uygulama Aşamaları bu sözcükle ilgili akıllarına gelen kavramları söylemeleri istenir (SF1). Öğ-
rencilerin verdikleri cevaplar tek tek tahtaya yazılır (SF2). Bütün cevaplar
geldikten sonra, cevapların ilk konu anlatım videosu (mülakat türünün özel-
likleri) izlendikten sonra değerlendirileceği söylenir.
23