Page 34 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 34
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrencilere hikâye hakkında hangi kelimeye katıldıklarını sorar. Tahtada yazılı
olan kelimelerin altına, öğrencilerin katıldığı cevapları işaretleme yaparak çetele
diyagramına yerleştirir.
Öğretmen önceden hazırladığı yapılandırılmış grid tablolarını öğrencilere dağıtır.
Yapılandırılmış grid içeriğinde 8-10 cümle verilir (ÜF1). Bu cümlelerin bazıları ede-
bî metinlerden bazıları da öğretici metinlerden alınır (Örneğin: Cahit Sıtkı Tarancı,
farklı konulara yer verse de şiirlerinde ölüme ayrı bir yer ayırır; ölüm temasını sıkça
işler. Kasabanın girişinde bir toz bulutu yükseldi, rüzgâr mırıldanmaya başladı gibi
cümleler yapılandırılmış gridde kullanılabilir.). Öğrencilerden bu cümlelerde edebî
bir dil kullanılıp kullanılmadığını işaretlemeleri istenir.
Hikâye, gönüllü öğrenciler tarafından sesli olarak okunur (SF2). Gelen cevaplar-
dan yola çıkılarak okunan hikâyenin yazılış amacı ve ana fikri sınıfça belirlenir. Öğ-
retmen tarafından öğrencilere, okudukları hikâyenin bir edebî metin olduğu gerek-
çeleriyle açıklanır.
Öğrenci edebî metni yazılış amacına uygun olarak okur ve metinde geçen cümlenin
edebî bir dili olup olmadığını yapılandırılmış grid tablosunda gösterir (OGM Ma-
Değerlendirme teryal Sınıf İçi Değerlendirme s. 32-35’ten yapılandırılmış grid örneğinden yararla-
nılabilir.).
http://meb.ai/ULzeukT
Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
• Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
lüğü şekil zemin ayrımı vb.)
Kullanılan Evrensel • İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler
Tasarım Ögeleri
• Görsel bilgilere sözlü alternatifler sunan seçenekler
İfade becerileri ve bilgiye yönelik akıcılık için seçenekler sunun:
• Uygulama ve performans için destekleyici seçenekler
34