Page 39 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 39

Türk Dili ve Edebiyatı

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen, öğrencilerin konuşmalarını hazırlamaları ve konuşma stratejilerini oluş-
                               turmaları için ortalama beş dakika süre tanır (SF3).
                               Öğretmen istekli üç öğrencinin tahtaya çıkmasını ister.  Tahtaya çıkan öğrenciler
                               hangi karakteri neden seçtiğini hikâyedeki bir olayla bağlantı kurarak ortalama
                               beş cümle ile ifade eder ve yerlerine oturur.
                               Öğretmen tahtaya şu soruyu yazar (FÖOD1):

                               “Hikâyeden seçtiğiniz karakter günlük yaşamınızda kiminle örtüşüyor? Neden?” Bu
                               soruya yönelik cevaplar gönüllü öğrencilerden başlanarak tüm öğrencilerden alınır.
                               Ardından öğrencilere, “Bu hikâyenin kahramanı günlük yaşamında örtüştürdüğün
                               kişi olsaydı nasıl davranırdı?” sorusu sorulur (İF3).
                               Öğretmen; öğrencilere cevaplarını metinden yola çıkarak betimleme, karşılaştır-
                               ma, benzetme yöntemlerini kullanıp not almalarını söyler (SF4).
                               Öğretmen, bu notlardan yola çıkarak herkesin tahtada sunum yapacağını belir-
                               tir. Öğrencilerden sunum yaparken konuşma stratejilerine uymaları yani bağlama
                               uygun söz varlığı kullanması, dil bilgisi kurallarına uyması, bağdaşıklığı sağlama-
                               sı, sesini etkili kullanması ve konuşmasını beden diliyle desteklemesi istenir. Ayrıca
                               öğrenciler konuşmalarını yaparken hangi karakteri canlandırdıklarını söylemeden
                               konuşmalarını yapmaları istenir. Daha sonra karakter tahmini yapılacağı aktarılır.
                               Önceden hazırlanan dereceli puanlama anahtarları öğrencilere dağıtılır (Puanla-
                               ma anahtarında; ses, diksiyon, akıcılık, beden dili, içeriğin kurgusallığı, zaman yöne-
                               timi, Türkçenin doğru kullanımı, etkileyicilik ile ilgili maddelere yer verilebilir.) (ÜF1).
                               Her öğrenci için bir akranı görevlendirilir (Örneğin; her öğrencinin sağında oturan
                               öğrenci görevlendirilebilir.). Görevlendirilen akran öğrencinin, eşleştirildiği öğren-
                               cinin  sunumu  sırasında  dereceli  puanlama  anahtarını  kullanarak  değerlendirme
                               yapacağı belirtilir.

                               Öğrenciler  aldıkları  notlara  dayalı  konuşmalarını,  konuşma  stratejilerine  dikkat
                               ederek sınıf önünde yaparlar (ÜF2). Gönüllü olan öğrencilere öncelik verilir. Gönül-
                               lüler bittikten sonra sırayla tüm öğrencilere konuşma yaptırılır (ÜF3). Öğretmen,
                               öğrencilere  yapılan  konuşmaların  hemen  ardından  örtüştürülen  kişinin  hikâyede
                               hangi kahraman olduğunu sorar. Gelen cevaplar doğrultusunda hikâyedeki karak-
                               ter kavramının ne olduğu ve karakterin özellikleri öğretmen tarafından öğrencilere
                               anlatılarak açıklanır.
                               Sürecin sonunda öğretmen öğrencilerin doldurduğu dereceli puanlama anahtar-
                               larını toplar. Öğretmen değerlendirmeleri inceledikten sonra öğrencilere süreç ile
                               ilgili geri bildirim verir.


                               Öğrenciler, aldıkları notlardan ve yaptıkları konuşmalardan yola çıkarak hikâyede-
                               ki kişileri ve özelliklerini belirler. Öğrenciler not alarak konuşma stratejilerini kulla-
         Değerlendirme
                               nır. Öğrenciler düşündüklerini bir plan dâhilinde ifade eder. Konuşmalar yapılırken
                               öğrenciler dereceli puanlama anahtarı ile akranlarını değerlendirir.











                                                                                                         39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44