Page 39 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 39
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen, öğrencilerin konuşmalarını hazırlamaları ve konuşma stratejilerini oluş-
turmaları için ortalama beş dakika süre tanır (SF3).
Öğretmen istekli üç öğrencinin tahtaya çıkmasını ister. Tahtaya çıkan öğrenciler
hangi karakteri neden seçtiğini hikâyedeki bir olayla bağlantı kurarak ortalama
beş cümle ile ifade eder ve yerlerine oturur.
Öğretmen tahtaya şu soruyu yazar (FÖOD1):
“Hikâyeden seçtiğiniz karakter günlük yaşamınızda kiminle örtüşüyor? Neden?” Bu
soruya yönelik cevaplar gönüllü öğrencilerden başlanarak tüm öğrencilerden alınır.
Ardından öğrencilere, “Bu hikâyenin kahramanı günlük yaşamında örtüştürdüğün
kişi olsaydı nasıl davranırdı?” sorusu sorulur (İF3).
Öğretmen; öğrencilere cevaplarını metinden yola çıkarak betimleme, karşılaştır-
ma, benzetme yöntemlerini kullanıp not almalarını söyler (SF4).
Öğretmen, bu notlardan yola çıkarak herkesin tahtada sunum yapacağını belir-
tir. Öğrencilerden sunum yaparken konuşma stratejilerine uymaları yani bağlama
uygun söz varlığı kullanması, dil bilgisi kurallarına uyması, bağdaşıklığı sağlama-
sı, sesini etkili kullanması ve konuşmasını beden diliyle desteklemesi istenir. Ayrıca
öğrenciler konuşmalarını yaparken hangi karakteri canlandırdıklarını söylemeden
konuşmalarını yapmaları istenir. Daha sonra karakter tahmini yapılacağı aktarılır.
Önceden hazırlanan dereceli puanlama anahtarları öğrencilere dağıtılır (Puanla-
ma anahtarında; ses, diksiyon, akıcılık, beden dili, içeriğin kurgusallığı, zaman yöne-
timi, Türkçenin doğru kullanımı, etkileyicilik ile ilgili maddelere yer verilebilir.) (ÜF1).
Her öğrenci için bir akranı görevlendirilir (Örneğin; her öğrencinin sağında oturan
öğrenci görevlendirilebilir.). Görevlendirilen akran öğrencinin, eşleştirildiği öğren-
cinin sunumu sırasında dereceli puanlama anahtarını kullanarak değerlendirme
yapacağı belirtilir.
Öğrenciler aldıkları notlara dayalı konuşmalarını, konuşma stratejilerine dikkat
ederek sınıf önünde yaparlar (ÜF2). Gönüllü olan öğrencilere öncelik verilir. Gönül-
lüler bittikten sonra sırayla tüm öğrencilere konuşma yaptırılır (ÜF3). Öğretmen,
öğrencilere yapılan konuşmaların hemen ardından örtüştürülen kişinin hikâyede
hangi kahraman olduğunu sorar. Gelen cevaplar doğrultusunda hikâyedeki karak-
ter kavramının ne olduğu ve karakterin özellikleri öğretmen tarafından öğrencilere
anlatılarak açıklanır.
Sürecin sonunda öğretmen öğrencilerin doldurduğu dereceli puanlama anahtar-
larını toplar. Öğretmen değerlendirmeleri inceledikten sonra öğrencilere süreç ile
ilgili geri bildirim verir.
Öğrenciler, aldıkları notlardan ve yaptıkları konuşmalardan yola çıkarak hikâyede-
ki kişileri ve özelliklerini belirler. Öğrenciler not alarak konuşma stratejilerini kulla-
Değerlendirme
nır. Öğrenciler düşündüklerini bir plan dâhilinde ifade eder. Konuşmalar yapılırken
öğrenciler dereceli puanlama anahtarı ile akranlarını değerlendirir.
39