Page 36 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 36

Türk Dili ve Edebiyatı

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               TDE3.3.2. Düşünceyi geliştirme yollarını kullanır.
                                 •  Konuşmasını desteklemek amacıyla düşünceyi geliştirme yollarını kullanır.

                                 •  Duygu, düşünce ve hayallerini kendine özgü bir üslupla ifade eder.
                                 d) TDE3.3.5. Türkçe dil yapılarını uygular.
                                 •  Konuşmasında Türkçenin dil yapısını ve işlevini amacına uygun kullanır.

                                 f) TDE3.3.7. Beden dilini ve mekânı kullanır.
                                 •  Konuşmasında beden dilini doğru bir şekilde kullanır.
                                 •  Konuşmasında diksiyon ve telaffuzu etkin bir şekilde kullanır.

                                 •  Konuşmasında mekânı etkin bir şekilde kullanır.
                                 •  Konuşmasında zamanı verimli bir şekilde kullanır.
                                 •  Konuşma sürecinde dinleyici ile etkileşim kurar.

                                 •  Konuşma stratejilerini uygular.
         Ön Koşul Beceriler/     •  Serbest, güdümlü, kelime ve kavram havuzundan seçerek konuşma gibi yön-
         Temel Kabuller            tem ve tekniklerin kullanılması sağlanır.
                                 •  Kelimeleri anlamlarına uygun kullanır.
                                 •  Öğrenci not alarak konuşma yapmakta zorlanabilir.
         Tema Bazlı Öğrenci      •  Öğrenci düşündüklerini ifade etmekte sıkıntı yaşayabilir.
         İhtiyaçları
                                 •  Öğrenci hikâyede “kişi/karakter” kavramını anlamakta ve karakterlerin özellik-
                                   lerini analiz etmekte sorunlar yaşayabilir.

         Farklılaştırma Alanları
                               İF1: Okunacak olan hikâye, sınıftaki öğrencilerin mevcut durumuna göre daha az
                               karakter, daha az olay örgüsü veya daha kısa bir olayı içerecek şekilde değiştirile-
                               bilir. Hikâyenin dili, cümleler kısaltılarak basitleştirilebilir.

                               İF2: Okuma stratejileri, hatırlatma amacıyla etkileşimli tahtadan açılabilir. Büyük
         İçerik                puntolu ve okunaklı renk tonları kullanılarak öğrencilerin okuması kolaylaştırılabilir.

                               İF3: Kişi/karakter seçip kurgu yapmakta zorlanan öğrenciler için “Hikâyedeki olay/
                               durum kimler etrafında gelişiyor? Bu kişilerin olayda ne gibi rolleri var? Bu kişiler
                               nasıl davranıyorlar, neler düşünüyor, ne amaçlıyor olabilir? Bu kişinin yerinde sen
                               olsan ne yapardın?’’ gibi sorularla öğrencinin konuyu kavraması kolaylaştırılabilir.
                               SF1: Seçim yapmakta ve karakterin özelliğini belirlemekte zorlanan öğrenciler için
                               sınıfta  ikili  gruplar  oluşturulabilir.  Gruplar  oluşturulurken  desteğe  ihtiyaç  duyan
                               öğrencilerle onlara destek olabilecek öğrencilerin aynı grupta olması sağlanabi-
                               lir. Öğrenciler karakter seçimlerini ve karakter analizlerini kendi grupları içerisinde
         Süreç                 yapabilir.

                               SF2:  Öğrenciler  konuşmalarını  hazırladıktan  sonra  unutmamaları  için  konuşma
                               planı şablonu oluşturulup öğrencilere basılı hâlde dağıtılabilir. Öğrenciler, konuş-
                               malarını bu şablon üzerinde not alarak hazırlayabilir.






    36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41