Page 45 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 45
Türk Dili ve Edebiyatı
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 6
3. TEMA: ANLAMIN YAPI TAŞLARI (OKUMA)
Metin Tahlili
Etkinliğe
Dönüştürülecek Okuma
Öğrenme Çıktıları TDE2.1. “Anlamın Yapı Taşları” temasında ele alınan metinlerde okumayı yönete-
bilme
TDE2.1. Okumayı Yönetebilme
a) TDE2.1.1. İnceler ve görüş oluşturur.
• Metni okumaya başlamadan önce okuma amacını belirler.
Basamaklandırılmış
Bilgi Birimleri • Okumadan önce metnin içerik ve türüne yönelik tahminlerde bulunur.
b) TDE2.1.2. Seçim yapar.
• Okuyacağı metin için uygun okuma yöntem ve stratejisi seçer.
• Seçtiği okuma stratejisi ile okumayı sürdürür.
• Okuma stratejilerini kullanır.
• Sesli, sessiz, tahmin ederek, grup hâlinde, soru sorarak, söz korosu, ezberleye-
rek ve hızlı okuma gibi yöntem ve teknikleri kullanmaları sağlanır.
• Metindeki hikâye unsurlarını belirler.
• Olay örgüsü, mekân, zaman, şahıs ve varlık kadrosu, anlatıcı vb. hikâye unsur-
Ön Koşul Beceriler/ ları üzerinde durulur.
Temel Kabuller
• Metinle ilgili sorulara cevap verir.
• Metin içi ve dışı anlam ilişkileri kurar.
• Görsellerle ilgili soruları cevaplar.
a) Resim ve karikatürleri yorumlayarak bildirir.
b) Haberi/bilgiyi görsel yorumcuların nasıl ilettikleri üzerinde durulur.
Okuma
Tema Bazlı Öğrenci • Öğrenci okuma stratejilerini belirlemekte sorunlar yaşayabilir.
İhtiyaçları • Öğrenci hikâyenin konusunu tahmin etmekte zorlanabilir.
• Öğrenci hikâyenin yapı unsurlarını belirlemekte sorunlar yaşayabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Okuma stratejilerini hatırlamayı ve seçmeyi kolaylaştırmak amacıyla, seçile-
bilecek okuma stratejilerinin özelliklerini maddeler hâlinde, basit formda gösteren
bir doküman öğrencilere yazılı hâlde verilebilir. Doküman okunması kolay olacak
İçerik biçimde etkileşimli tahtaya yansıtılabilir.
İF2: Kontrol listesindeki maddelerin sayısı öğrencilerin gereksinimlerine uygun şe-
kilde sınırlandırılabilir, azaltılabilir. Ayrıca kontrol listesi maddeleri çeşitli görseller-
le, emojilerle daha anlaşılır, basit hâle getirilebilir.
45