Page 171 - Fen Bilimleri Laboratuvarı Öğretmen El Kitabı
P. 171

Örnek Laboratuvar Uygulamaları

          Hipotez Test Etme Deneyleri


          Deney No              3
          Deney Süresi          40 + 40 dk.
          Deneyin Adı           Farklı Dalga Boyundaki (Kırmızı, Yeşil, Sarı, Mor) Işığın Fotosentez Hızına Etkisi
          Kazanım               12.2.2.3. Fotosentez hızını etkileyen faktörleri değerlendirir.

          Teorik Bilgi
          Bitkisel fotosentez, ışık enerjisi ile kloroplastlarda CO  gazının indirgenerek organik bileşiklerin üretilmesi olarak
                                                     2
          tanımlanabilir. Bu olay sırasında su ve enzimler kullanılır, ışık enerjisi kimyasal bağ enerjisine dönüşürken O  gazı
                                                                                                2
          açığa çıkar.
                       Işık
          6CO  + 6H O    Kloroplast  6 12 6  2
                                           C H O  + 6O
                 2
             2
          Fotosentez hızına etki eden çevresel etmenler; CO  konsantrasyonu, sıcaklık, ışık şiddeti, ışığın dalga boyu, H O
                                                   2
                                                                                                  2
          miktarı, bazı kimyasallar ve mineral tuzlardır. Fotosentez hızı, farklı dalga boylarındaki ışıkta farklıdır; kırmızı ve mor
          ışıkta yüksek iken yeşil ışıkta düşük değerdedir. Bunun sebebi; kloroplastlardaki klorofil molekülünün kırmızı ve mor
          ışığı absorblaması, yeşil ışığı ise yansıtmasıdır.
          Yönerge
          Gerekli güvenlik önlemlerini alarak verilen konuyu içeren bir problem belirleyip hipotez oluşturunuz. Oluşturdu-
          ğunuz hipotezi test etmek için bir deney planlayınız. Deney için gerekli malzemeleri seçiniz.  Belirlediğiniz işlem
          basamaklarını takip ederek deneyi yapınız. Deney sonunda deney raporunuzu yazınız ve zamanında teslim ediniz.
          Size verilen öz değerlendirme, grup değerlendirme veya akran değerlendirme formlarını da raporunuza ekleyiniz.
          Deney Sonuçlarının Değerlendirilmesi

          Yapılan kontrollü deney hipotezi destekliyorsa deney raporu yazma işlemine geçilir. Deney sonucu hipotezi destek-
          lemiyorsa öğrenciler yeni hipotezler kurarak yönergede ifade edilen tüm işlemleri yeniler.

          Not: Öğretmen Ek İ4’te verilen kontrol listesi ve Ek İ6’da verilen dereceli puanlama anahtarını doldurmalıdır. Bu
          deney öğretmen tarafından bireysel veya grup deneyi olarak tasarlanabilir.



































          170
   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176