Page 173 - Fen Bilimleri Laboratuvarı Öğretmen El Kitabı
P. 173

Örnek Laboratuvar Uygulamaları

          Deneyin Yapılışı
          Her iki beherglasa 400 mL %1’lik bikarbonat çözeltisi doldurunuz. Termometre ile çözelti sıcaklıklarını ölçünüz. De-
                                                           o
          ney süresince sıcaklıkların aynı olmasına dikkat ediniz ( 18-20  C olmalıdır.).
           1.  Su bitkisini 6-7 cm uzunluğunda, gövde kısmı eğik şekilde iki parçaya ayırınız ve deney tüplerinin içine yerleş-
              tirip üzerini su ile doldurunuz.
           2.   Tüpün ağzını parmağınızla kapatıp tüpü beherglasa ters olarak yerleştiriniz ve aşağıda verilen görseldeki gibi
              deney düzeneğini kurunuz. Deney düzeneklerinden birinin 20 cm uzağına ışık kaynağını yerleştiriniz.
           3.   Kurduğunuz deney düzeneğinin diğeri için loş ortam oluşturunuz. Bunun için gözlem yapmanızı engellemeye-
              cek şekilde karton koliyi keserek düzeneğin etrafına yerleştiriniz.
           4.   Bitkilerin yeni ortama alışması için 10 dk. bekleyiniz.
           5.   10 dk. bekleme süresi sonunda 2 dk. boyunca her iki deney düzeneğini gözlemleyerek oluşan kabarcık sayısını
              kaydediniz. Bu sırada arkadaşlarınızdan yardım isteyiniz.



















          Deney Sonuçları
          Deney sonucu elde ettiğiniz veriler ile tabloyu doldurunuz.

                                     Loş Ortam                             Işık Kaynağı
          Kabarcık Sayısı

          Öğretmen, öğrencilerin aşağıda birkaç örneği verilen çıkarımlara ulaşmasını sağlayacak şekilde onlara rehberlik
          eder.

          Elde ettiğiniz verileri yorumladığınızda
           1.  Loş ortamda fotosentez daha yavaş gerçekleşir.
           2.  Fotosentez hızına çevresel faktörler etki eder.
           3.  Işık şiddeti artarsa fotosentez hızı artar.
             sonuçlarına ulaşılabilir mi? Nedenleriyle açıklayınız.
          Deney Sonuçlarının Değerlendirilmesi
           1.  Deney niçin tasarlanmıştır?
           2.  Deney sırasında her iki düzenekte sıcaklığın aynı olmasına neden dikkat edilmiştir?
           3.  Fotosentez hızına etki eden başka faktörler olabilir mi? Araştırınız.
           4.  Çevresel faktörler dışında fotosentez hızına etki eden genetik faktörler var mıdır? Araştırınız.
           5.  Fotosentez hızını artırmak için neler yapılabilir? Araştırınız.
          Not: Öğretmen, Ek İ4’te verilen kontrol listesi ve Ek İ6’da verilen dereceli puanlama anahtarını doldurmalıdır.







          172
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178