Page 169 - Fen Bilimleri Laboratuvarı Öğretmen El Kitabı
P. 169
Örnek Laboratuvar Uygulamaları
Deneyin Yapılışı
1. 2 L %1’lik bikarbonat çözeltisi hazırlayınız.
2. Dört beherglasa da 400 mL %1’lik bikarbonat çözeltisi ekleyiniz. Termometre ile kullanılan çözelti sıcaklıkla-
o
rının aynı olmasına dikkat ediniz (18-20 C olmalıdır.).
3. Su bitkisini 6-7 cm uzunluğunda, gövde kısmı eğik şekilde dört parçaya ayırınız.
4. Su bitkilerinin her birini dört beherglasa yerleştiriniz ve üzerini aşağıda verilen görseldeki gibi küp parçalarını
da kullanarak ters şekilde huni ile kapatınız.
5. Dört adet deney tüpünü musluk suyu ile doldurup yine ters şekilde huniye geçiriniz.
6. Işık kaynağı olarak kırmızı, yeşil, sarı ve mor lambaları her bir beherglasa 20 cm uzaklıkta görseldeki gibi
yerleştiriniz.
7. Bitkinin yeni duruma uyum sağlaması için 5 dk. bekleyiniz.
8. Bekleme sonrasında 3 dk. boyunca her bir deney düzeneğinden çıkan kabarcık sayısını sayıp aşağıdaki gibi
tablo oluşturarak kaydediniz. Bu sırada arkadaşlarınızdan yardım isteyiniz.
Işık Işık Işık Işık
20 cm 20 cm 20 cm 20 cm
Deney Sonuçları
Deney sonucu elde ettiğiniz veriler ile tabloyu doldurunuz. Verileri yorumlayınız.
Kırmızı Işık Yeşil Işık Sarı Işık Mor Işık
Kabarcık Sayısı
Deney Sonuçlarının Değerlendirilmesi
1. Deney sonuçlarınızı bir sütun grafiği çizerek ifade ediniz.
3. Mor ve kırmızı ışıkta oluşan kabarcık sayısının sarı ve yeşil ışıkta oluşan kabarcık sayısından fazla olması neyi
ifade eder?
4. Fotosentez hızına etki eden diğer faktörlerden herhangi birini seçerek nasıl bir deney planlarsınız? Kısaca
açıklayınız.
Not: Öğretmen Ek İ4’te verilen kontrol listesi ve Ek İ6’da verilen dereceli puanlama anahtarını doldurmalıdır. Bu
deney bireysel olarak yapılıyorsa dört farklı ışık kaynağı ile tek tek, grup deneyi olarak yapılıyorsa aynı anda ger-
çekleştirilmelidir.
168