Page 100 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 100

4. ÜNİTE


               Eylem ve hareketi çocuksu bir çoşku içinde resme dökme-
               siyle dikkat çeken Balla, yapıtlarında çağdaş dünyayı ve
               özellikle  onun  toplumsal  yönlerini  işledi.  Kısa  bir  süre
               sonra ışığın bileşimini çözümlemeye çalıştı. 1910’a doğru
               hareket ve hız incelemelerine başladı. Bu dönemden sonra
               birkaçı  günümüzde  fütürizmin  temel  yapıtları  sayılan
               resimlerini yaptı. 1912’de hareket hâlindeki biçimleri bir
               arada gösteren bir tür soyutlamaya ulaştı. I. Dünya Savaşı
               sonrasına  değin  fütürizme  bağlı  kalan  sanatçı  savaş
               sırasında  üslubunu  iyice  yalınlaştırarak  figüratif  ve
               geleneksel  anlayışa  döndü.  Heykel,  dekorasyon  ve
               mimarlık  alanlarında  da  çalışmalar  yaptı.  Eserlerinden
               bazıları  “Merkür  ve  Güneş”  (Görsel  4.2),  “Tasmalı
               Köpeğin  Dinamizmi”,  “İşçinin  Bir  Günü”,  “Elektrik   Görsel 4.2: Merkür ve Güneş,  Görsel 4.3: Boccioni’nin Yumruğu,
               Lambası”, “Tasmanın Ucunda Köpek”, “Keman Yayının   Balla, 1914 Modern Sanatlar Müzesi,  Balla, 1915, Hirschorn Müzesi,
               Ritimleri”,  “Balkonda  Koşan  Kız”,  “Boccioni’nin     New York               Washington
               Yumruğu”dur (Görsel 4.3).

               Carlo Carra (1881-1966):  Sanatçı  1899-1900  yılları
               arasında  Paris’te  bulunmuş  ve  1906’da  Brera  (Birera)
               Akademide  Cesare  Tallone’nin  (Sezar  Talloni)  öğrencisi
               olmuştur. 1910’da Umberto Boccioni, Luigi Russolo ve
               Filippo  Tommaso  Marinetti  ile  “Fütürist  Ressamlar
               Manifestosu”nu  imzalamıştır.  Bu  süreçte  hem  teorik
               anlamda hem de eser üretimi çerçevesinde fütürizmle ilgili
               çok sayıda eser ortaya koymuştur.
               Sanatçı  1915’ten  itibaren  fütürizmle  arasına  mesafe
               koymaya  başlamıştır.  Fütürizmde  çok  büyük  bir  gelecek
               görememesinin  yanı  sıra  grup  içindeki  sanatçılarla
               farklılığı ve anlaşmazlıkları bu kararında etkili olmuştur.
                                                                         Görsel 4.4: Galli’nin Cenaze Töreni, arra,
               I. Dünya Savaşı yıllarında metafizik resme ilgi duymaya   1911, Modern Sanatlar Müzesi, New York
               başlamış  ve  Giorgio  de  Chirico’dan  (Corcio  di  Kiriko)
               etkilenmiştir. 1921’den itibaren klasik İtalyan resmi üzerindeki çalışma ve sentezleri ile büyülü realizme ilgi duyarak  son
               günlerine kadar bu doğrultuda eserler vermiştir. 1922’den sonra çeşitli dergilerde sanat eleştirmenliği yapan Carlo Carra,
               1941'de Milano'daki Brera Akademisinde resim sanatı kürsüsünün başına getirilmiştir. Dünyanın birçok çağdaş sanat
               müzesinde eserleri bulunan Carlo Carra resim teorileri üzerine etkili yazılar yazmıştır.

               Eserlerinden  bazıları  “Plastik  Ritm”,  “Galli’nin  Cenaze  Töreni”  (Görsel  4.4),  “Antigrazioso”,  “Anne  ile  Oğlu”,
               “Metafizik Esin Perisi”,  “Penolope”,  “Deniz Kıyısında Sabah”,  “Forte dei Marmi Yakınlarında Deniz Kıyısı”,  “Yaz”,
               “Köpekli Kadın”dır.

               Umberto Boccioni (1882-1916): Fütürizm akımının öncü ve kuramcılarından olmasının yanı sıra bu akımın heykelcisi
               ve  en  etkin  temsilcisidir.  Boccioni,  geçmişle  tüm  bağların  koparılmasını  savunmuş;  yaşadığı  makine  çağının  tüm
               dinamizmini ve canlılığını yapıtlarında vurgulayarak hız ve hareket kavramlarını tuvale aktarmayı başarmıştır.

               İlk zamanlarda Giocomo Balla’nın etkisiyle bölmeci resimler yapmıştır. Bu resimlerinde ruh hâllerinin aktarılması kadar
               toplumsal temaları da işlemiştir. Resimlerindeki hareket kısa sürede fütürizmin habercisi olmuştur.


               Baccioni, geleceğin dinamik teknoloji çağını yücelten Marinetti’nin düşüncelerini görsel sanata uyarlamış ve gelecek-
               çiliğin önde gelen kuramcısı olmuştur. Fütürizmin 1910-1914 yılları arasındaki başlıca bildirge ve kuramsal yazılarını
               yazmıştır. Bildirilerinde şiddet, hız ve güç kavramlarını geleceğin dinamikleri olarak vurgulamıştır. 1910’da bazı ressam-
               larla birlikte çağdaş teknolojinin simgelerinden olan şiddet, güç ve hız kavramlarını yücelten “Gelecekçi Ressamların
               Teknik Bildirisi”ni yayımlamıştır. Yapıtlarında endüstrileşmeyi yansıtmaya çalışan Baccioni, basmakalıp kent görünüm-
               lerinin ötesine geçerek halkın kitlesel duygu ve hareketini vurgulamıştır. “Ünanimizm" adını verdiği bu kitlesel hareket
               kavramını “Galeride İsyan”  ve “Kent Uyanıyor” gibi resimlerinde oldukça başarılı bir şekilde yansıtmıştır. Boccioni,
               gelecekçiliğin iki temel ilkesini sanatında işlemiştir. Bunlardan biri coşku ile ruhsal sürekliliğin, diğeri de zaman boyu-
               tunun tuvale aktarılmasıdır.


                                                                                                          97
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105