Page 102 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 102
4. ÜNİTE
Gino Severini (1883-1966): Gelecekçiliğin İtalya dışında
da kabul görmesinde etkili olmuş İtalyan ressamdır. Severini,
resim çalışmalarına noktacılık tekniğini uygulayan Giacomo
Balla'nın yanında başlamıştır. 1906'da Paris'te Braque
ve Picasso gibi kübist ressamlar ve yazar Guillaume
Apollinaire’nin (Giyum Apoline) de aralarında bulunduğu
Fransız sanatçılarla tanışmıştır. 1910'a değin noktacılık
tekniğiyle çalışmayı sürdürmüş, bu tarihte Filippo Tomma-
so Marinetti'nin hazırladığı ilk “Gelecekçilik Bildirgesi”ni
imzalayarak bu akımın estetik ilkelerini benimsemiştir.
Severini, gelecekçilik anlayışıyla oluşturduğu yapıtlarında
bu akımın vurguladığı hız kavramını işlemiş ancak çıkış
noktası her zaman figür olmuştur. Tuvalin yüzeyini doldur-
duğu ritmik biçimler, canlı, titrek renklerle kompozisyona
hareket ve ses duygusu kazandırmıştır. Özellikle gece
yaşamından canlı sahneleri işlediği bu resimlerinde kübist Görsel 4.8: Monaco’da Pam-Pam, Severini,
ögelerle gelecekçiliğin dinamizmini birleştirmiştir. 1913, Modern Sanatlar Müzesi, Paris
Severini, katı gelecekçilerin savaşı ve makine gücünü yücelten tavırlarına yalnızca kısa bir süre yakınlık duydu. Daha sonra
kendine özgü bir kübizme yönelmekle birlikte noktacılığın ve gelecekçiliğin süslemeye yönelik ögelerini de terk etmedi.
1921’de yeni klasikçi bir figüratif anlatımı benimseyen Severini, sanat yaşamının bundan sonraki yıllarında gerçekleştirdiği
çok sayıdaki dekoratif pano ve mozaiklerde de buna bağlı kaldı. Eserlerinden bazıları “Bulvar”, “Bal Tabarin’in Dinamik
Hiyeroglifleri”, “Monaco’da Pam-Pam” (Görsel 4.8), “Işığın Küresel Yayılımı”dır.
Etkinlik 1
Aşağıda fütürizm akımına ait görseller verilmiştir. Bu eserlerde hız ve hareket nasıl ifade edilmiştir? Düşüncelerinizi aşağıda
verilen boş alana yazınız.
Görsel 4.9: Futbolcunun Dinamizmi, Görsel 4.10: Bal Tabarin’in Dinamik Hiyerogli eri,
Boccioni, 1913, Özel Koleksiyon Severini, 1912, Modern Sanatlar Müzesi, New York
Görsel 4.11: Kırlangıçların Uçuşu, Balla, Görsel 4.12: Kırmızı Süvari,
1913, Modern Sanatlar Müzesi, New York Carra, 1913
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
99