Page 102 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 102

4. ÜNİTE


               Gino Severini (1883-1966): Gelecekçiliğin İtalya dışında
               da kabul görmesinde etkili olmuş İtalyan ressamdır. Severini,
               resim çalışmalarına noktacılık tekniğini uygulayan Giacomo
               Balla'nın  yanında  başlamıştır.  1906'da  Paris'te  Braque
               ve    Picasso    gibi  kübist  ressamlar  ve  yazar  Guillaume
               Apollinaire’nin (Giyum Apoline) de aralarında bulunduğu
               Fransız  sanatçılarla  tanışmıştır.  1910'a  değin  noktacılık
               tekniğiyle çalışmayı sürdürmüş, bu tarihte Filippo Tomma-
               so Marinetti'nin hazırladığı ilk “Gelecekçilik Bildirgesi”ni
               imzalayarak  bu  akımın  estetik  ilkelerini  benimsemiştir.
               Severini, gelecekçilik anlayışıyla oluşturduğu yapıtlarında
               bu akımın vurguladığı hız kavramını işlemiş ancak çıkış
               noktası her zaman figür olmuştur. Tuvalin yüzeyini doldur-
               duğu ritmik biçimler, canlı, titrek renklerle kompozisyona
               hareket  ve  ses  duygusu  kazandırmıştır.  Özellikle  gece
               yaşamından canlı sahneleri işlediği bu resimlerinde kübist   Görsel 4.8: Monaco’da Pam-Pam, Severini,
               ögelerle gelecekçiliğin dinamizmini birleştirmiştir.       1913, Modern Sanatlar Müzesi, Paris

               Severini, katı gelecekçilerin savaşı ve makine gücünü yücelten tavırlarına yalnızca kısa bir süre yakınlık duydu. Daha sonra
               kendine özgü bir kübizme yönelmekle birlikte noktacılığın ve gelecekçiliğin süslemeye yönelik ögelerini de terk etmedi.
               1921’de yeni klasikçi bir figüratif anlatımı benimseyen Severini, sanat yaşamının bundan sonraki yıllarında gerçekleştirdiği
               çok sayıdaki dekoratif pano ve mozaiklerde de buna bağlı kaldı. Eserlerinden bazıları “Bulvar”, “Bal Tabarin’in Dinamik
               Hiyeroglifleri”,  “Monaco’da Pam-Pam” (Görsel 4.8), “Işığın Küresel Yayılımı”dır.

                 Etkinlik 1

                 Aşağıda fütürizm akımına ait görseller verilmiştir. Bu eserlerde hız ve hareket nasıl ifade edilmiştir? Düşüncelerinizi aşağıda
                 verilen boş alana yazınız.














                                  Görsel 4.9: Futbolcunun Dinamizmi,  Görsel 4.10: Bal Tabarin’in Dinamik Hiyerogli eri,
                                    Boccioni,  1913, Özel Koleksiyon  Severini, 1912, Modern Sanatlar Müzesi, New York













                                 Görsel 4.11: Kırlangıçların Uçuşu, Balla,  Görsel 4.12: Kırmızı Süvari,
                                 1913, Modern Sanatlar Müzesi, New York    Carra, 1913
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .





                                                                                                          99
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107