Page 104 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 104

4. ÜNİTE


               Hareketin kuramcıları Theo van Doesburg ve Piet Mondrian’dır. Resimde Piet Mondrian’ın minimalist çalışmaları, yapı
               ve mobilyada ise Gerrit Rietveld’in (Gerıt Ritvıld) tasarımları hareketin ilkelerini ifade eden en iyi örneklerdir. Akımın
               sanatçıları, sınırlandırılmış görsel anlatım biçimlerine ek olarak evrenin matematiksel strüktürü ve doğanın evrensel
               uyumunu ifade etmenin yollarını aramışlardır. De stijl sanatçıları çağlarının genel bilincini ifade etmek istemişlerdir. I.
               Dünya Savaşı’nın eski bir devri ortadan kaldırdığına; bilim, teknoloji ve politik gelişmelerin de nesnellik ve kolektivizm
               içeren  yeni  bir  devri  başlattığına  inanmışlardır. Akımın  sanatçıları  görsel  gerçekliği  yöneten  fakat  nesnelerin  dış
               görünüşlerinin arkasına gizlenmiş olan evrensel kanunları bulmaya çalışmışlardır. Bunun da nedeni; bilimsel teoriler,
               üretim, mekanik ve modern şehrin ritimlerinin evrensel kanunlarla biçimlendiğini düşünmeleridir.


               Gerrit  Rietveld'in “Kırmızı-Mavi Koltuk”u (Görsel 4.15) ve Utrecht'teki (Ultrayt) Rietveld “Schröder Evi” (Ritveld
               Şüröder Evi) (Görsel 4.16), Theo van Doesburg ve Van Eesteren’in (Fan İstırın) renkli aksonometrik mimari çizim-
               leri, Oud’un Rotterdam'daki “Cafe de Unie”nin (Kafe de Uni) cephesi ve Mondrian'ın 1920'lerde yaptığı asimetrik
               resimleri de stijlin en önemli örnekleri arasında gösterilebilir. De stijl günümüzde yalnızca tekrarlanan ve basılan
               örnekleriyle modernizmin klasikleri olarak kabul edilmesi açısından değil görsel ve düşünsel yaratıcılığın canlı bir
               kaynağı olması açısından da ilgi odağı olmuştur. 1980'lerdeki sanat, mimarlık ve tasarım alanlarında postmodernist
               kuram ve uygulamaların ortaya çıkmasında ve yeni malzemelerin kullanılmasında de stijlin yenilikçi tavrının büyük
               etkisi olmuştur.
































                            Görsel 4.15: Kırmızı-Mavi Koltuk,              Görsel 4.16:  Schröder Evi, Rietveld,
                                 Rietveld,  1918                                Utrecht, Hollanda
                 Fark Ediniz 2

                 Gerrit  Rietveld  tarafından  1920’lerde  yapılan  “Rietveld  Schröder  Evi”  modernizmin  dönüm  noktalarından  biri  olarak
                 gösterilir. 20. yüzyıl rasyonel mimari akımlarından de stijle uygun olarak tasarlanmış olan Rietveld Shröder Evi, döneminin
                 tasarım sorunlarına yenilikçi çözümler getirmesiyle bugün bile mimar ve iç mimarları etkilemeye devam etmektedir. Rietveld
                 Schröder Evi, ana renk kullanımı ve saf düşüceyi esas alan de stijl akımına tamamıyla uygun olarak tasarlanmış tek yapıdır.
                 Rietveld Schröder Evi’ne baktığımızda aklımıza Mondrian komposizyonlarının gelmesinin sebebi de iki sanatçının aynı
                 akımı temsilen eserler vermiş olmasıdır. Evin içine baktığımızda yalnızca yatak odalarının bulunduğu  üst katta, kalıcı bir iç
                 duvar göremeyiz. İç mekânda esnekliği esas alan yapının farklı odaları taşınabilir ayırıcılarla birbirinden ayrılır. Alt katta ise
                 yine şekli değiştirilebilir mutfak, oturma odası ve yemek odası bulunmaktadır. Bu esnekliğin bozulduğu tek alan ise merdiveni
                 saran duvarlardır. Bunun da sebebi yapının aslında yerleşime izin verilmeyen üst katta olan yaşamı biraz gizlemektir. Yukarıda-
                 ki odaların taşınabilir ayırıcıları, gün içinde ortadan kaldırılıp tek büyük bir mekân elde edilmesi ve akşamları da kapanıp özel
                 alan  olan  yatak  odalarını  oluşturması  düşünülerek  tasarlanmıştır.  De  stijl  akımının  bir  parçası  olan  ana  renk  kullanımı
                 Rietveld Schröder Evi’nde aynı zamanda farklı fonksiyonları belirtmek için bir araçtır. Bunun en belirgin örneği ise evin
                 siyah olan giriş kapısıdır. Rietvelt’in tasarımı olan koltuk da bunun örneklerindendir. Yapıldıktan sonra kullanışlı olmadığı
                 anlaşılsa da Rietvelt’in temsilcisi olduğu de stijl akımının prensiplerine uygun olarak tasarlanmıştır.






                                                                                                         101
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109