Page 108 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 108

4. ÜNİTE


               Dadaistler geleneksel kültür ve sanatta asıl gerçeğin rastlantı ve sezgiyle bulunabileceğini savunmuşlardır. Amacı
               diğer sanat akımlarına karşı çıkmak olan dadaizm temelde bir sanat akımı değildir. Yenilikçi bir sanat anlayışıyla
               radikal olmak, en büyük hedefleridir. Bundan dolayı farklı sanat anlayışlarına kaymalar olmuştur. Çeşitli dergi ve
               gazete parçalarının bir araya getirilip yapıştırılmasıyla oluşturulan kolaj ve fotoğrafların çeşitli parçalarının bir araya
               getirilmesiyle oluşturulan fotomontaj tekniği bu farklı anlayışlar arasında sayılabilir. Bu tekniklerle çeşitli dergilerin
               resimlerinden, ilan ve etiketlerden kestikleri fotoğrafları yeni bir düzenlemeyle yapıştırmışlardır. Birbiriyle alakası
               olmayan  bu  yazı  ve  resim  parçalarından  yeni  anlamlar  çıkarıp  bağlantılar  kurarak  kışkırtıcı  düzenlemeler
               yapmışlardır. Sanata karşı doğanın yanında olan dadaistlere göre doğada anlam yoktu. Öyleyse sanatta da anlam
               olmamalıydı. Ancak dadaistler, sanata karşı olduklarını, geleneği reddettiklerini ve sadece yozlaşmış bir toplumla alay
               edip  aşağıladıklarını  ifade  etmiş  olsalar  da  ortaya  koydukları  çalışmalarla  fütürizmin  görsel  alfabesini  zengin-
               leştirmişlerdir.  Kural  ve  dogmalardan  kurtulmak,  sanatçıyı  kendi  gerçeğine  daha  çok  yaklaştırmıştır. Alaycı  ve
               küçümseyici tavırlarıyla toplumsal değerleri derinden sarsan dadaizmin bir diğer önemli özelliği de sürrealizmin
               temellerini atmasıdır. Dadaizm gerçeküstücülüğün gelişmesinde  büyük rol oynamıştır. Birçok dadaist sanatçı ileriki
               yıllarında faaliyetlerini sürrealizm sanat akımı içinde sürdürmüştür. Sanat ve estetik duygusu olmayan dadaistlerin
               mantıksız konu seçtikleri; kâğıt, tahta ve benzeri malzemelerden garip tekniklerle resim yaptıkları görülür. Dadaizm,
               çocuksu heyecanlarla her türlü akılcılığa, Avrupa uygarlığına ve savaşa karşı bir protesto hareketidir. Sanata karşı sert
               tutumu olsa da bazı sanat akımlarının (sürrealizm, pop-art, kavramsal sanat vb.) ortaya çıkmasına elverişli bir ortam
               hazırlamıştır.  Politik  tavrı,  sanat  karşıtı  eğilimiyle  20.  yüzyılın  en  etkili  akımlarından  biri  olan  dada,  özellikle
               1960’lardan sonra gelişen birçok kavramsal eğilimin öncülü olarak nitelendirilebilir.

               Dadaist sanatçılar arasında, Marcel Duchamp, Max Ernst (Maks Ernıst), Hugo Ball, Jean Arp, Tristan Tzara, Marcel
               Janco, John Heartfield (Con Hertfiyıld), Raoul Housmann (Raul Hosman), Kurt Schwitters (Kört Şıvittırs), Richard
               Hulsenbeck’i sayabiliriz. Bu sanatçıların arasına daha sonra Man Ray (Men Rey), Francis Picabia (Firensis Pisabya)
               ve Morton Schamberg de (Mortın Şamberg) katılmıştır.


               Marcel Duchamp (1887-1968):  20. yüzyılda Avrupa ve Kuzey Amerika’nın en önemli sanatçıları arasında yer almış
               Fransız asıllı Amerikalı sanatçıdır. Gerçek adı Henri Robert Marcel Duchamp’tır. II. Dünya Savaşı sonrası Amerika’da
               pop sanatı ve kavramsal sanat akımlarının temellerinin atılmasında etkili olmuştur. “Ready-made” (hazır nesneler) adı
               verilen düzenlemeleriyle bir karşı sanatçı olarak tanınmıştır.

               Fransa Blainville’de dünyaya gelen sanatçı 1904 yılında
               lise öğrenimini tamamladıktan sonra Paris’te Julian Aka-
               demisinde eğitimine devam etti. Kariyerinin ilk dönem-
               lerinde  izlenimciliğin  etkisinde  kalan  Duchamp’ın
               izlenimci  tarzda  yaptığı  ilk  eseri  “Marsel  Lefronsua'nın
               Portresi” adlı eseri oldu. Sonraki dönemlerde fovizm ve
               kübizmin  etkisiyle  eserler  üretti.  1912  yılında  yaptığı
               “Merdivenden  İnen  Çıplak”  adlı  tablosuyla  fütürizme
               yaklaştı.  Üst  üste  bindirilmiş  beş  figürden  oluşan,  tek
               renkli bir makineyi andıran “Merdivenden İnen Çıplak”
               adlı eser gelenekçi sanata karşı olan yapıtların sergilendiği
               Bağımsızlar  Salonu’na  bile  alınmadı  (Görsel  4.26).
               Duchamp’ın sanatında bir dönüm noktası olarak görülen
               bu  yapıt  ertesi  yıl  sergilendi  ve  tepkiyle  karşılandı.
               Duchamp buna benzer birkaç resim daha yaptıktan sonra  Görsel 4.26: Merdivenden İnen Çıplak,  Görsel 4.27: L.H.O.O.Q ,
               “Ready-made”  (oldukları  gibi  alınıp  alaycı  bir  biçimde   Duchamp, 1912, Philadelphia  Bıyıklı Mona Lisa,
               sanat  eseri  olarak  gösterilen  günlük  eşyalar)  üzerinde   Modern Sanatlar Müzesi  Duchamp, 1919
               çalışmaya başladı. Bunlardan “Eczane” (1914), basılmış bir kış manzarasına ilaç şişelerine benzeyen iki figür eklenerek
               elde edilmişti. “Karşıt sanat” diye nitelenen bu anlayışla ürettiği eserlerle dadacılık akımının öncüsü oldu ve dadacılık
               1915’ten sonra giderek yayıldı. Duchamp 1915’te ABD’ye gitti ve bu tür yenilikleri kolay benimseyen bu ülkede saygı
               gördü. Arensberg  ve  Stieglitz'in  katkılarıyla  çağdaş  sanat  sergisini  açtı.  Daha  sonra  dadacılara  katıldı.  Mona  Lisa
               tablosuna sakal bıyık takarak elde ettiği “L.H.O.O.Q.” adlı çalışmasıyla dikkatleri çekti (Görsel 4.27). New York'taki
               bir sergiye "R. Mutt" takma adıyla dadaizmin sembol eserlerinden biri olan “Çeşme” ismini verdiği porselen bir idrar
               kabıyla başvurdu ve reddedildi. Man Ray ve Marc Allegret ile beraber “Anemik Sinema”yı yaptı (1926). 1930’larda
               gerçeküstücü Andre Braton’un düzenlediği sergilere katıldı. II. Dünya Savaşı sırasında ABD’ye yerleşerek 1955’te bu
               ülkenin vatandaşlığına geçti. 1960’larda ABD’de yeniden keşfedilen sanatçı pop sanata ve öteki yenilikçi akımlara
               öncülük etti. Eserlerinden bazıları “Bakirelikten Gelinliğe Geçiş”, “Gelin”, “Sandalyeye Uzanmış Nü”, “Trende Üzgün
               Genç Adam”, “Azami Siyahlarla Çıplak”, “Satranç Oyunu”, “Sonat”, “Dulcinea”, “Satranç Oynayanlar”dır.


                                                                                                         105
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113