Page 107 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 107

20. YÜZYIL  ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI

            Avrupa'nın bazı büyük kentlerinde de görülen dadacılık 1915-1916’da New York ve Zürich'te hemen hemen aynı zamanda
            ortaya  çıkmıştır.  Dünyada  yaşanan  derin  krizlerin  değerleri  parçalayarak  insanı  yalnızlaştırması  ve  yabancılaştırması,
            sanatçıları farklı yönelişlere itmiştir. Dadaist sanat akımı bu yönelişlerin başında gelmektedir (Görsel 4.23).

            I. Dünya Savaşı yıllarında savaşa karşı olan şair, ressam ve yazarlar savaşı destekleyen tüm kurumları ve çağdaş uygarlığın
            tüm görünüşlerini eleştirmişlerdir. Gerçekte, onların başkaldırıları, gülünç ve saçmanın tüm estetik değerleri altüst ettiği bir
            biçime girmiştir. Yani dadanın saçmalığı savaş dayanağı olarak gösterilen her şeye karşı etkin bir silah olmuştur. Dadaizmde
            her şeyin anlamsızlığı, gereksizliği, vazgeçmişliği ve hiçliği vurgulanır. Dada; bıkkınlık ve nefret duyguları içinde, yıkılanın
            yerine yenisini yapma isteği olmadan, olayların acı bir alayla ele alınmasıdır. Savaşın yarattığı akıl dışı olaylar sanatçıları
            gülünç ve anlamsız olanın peşinde sürüklemiş, mantık ortadan kaldırılarak bilinçaltı özgür kılınmıştır. Otomatizm kavramı
            bilinçli olarak ilk kez dadacılıkta kullanılmıştır.






















              Görsel 4.23: Dada bülteninin      Görsel 4.24: Çeşme, Duchamp, 1917,    Görsel 4.25: Bisiklet (1. çalışma ),
                   kapağı, 1920                 İndiana Sanat Müzesi, Bloomington     Duchamp, 1913,  İsrail Müzesi
            Dadacılar  fütüristlerin  saygın  toplumların  geleneklerine  saldıran,  kızgınlık  dolu  ve  kışkırtıcı  tavırlarını  abartarak
            kullanmışlardır. Ayrıca geleneksel sanat kavramına da saldırarak “karşıt sanat” (anti art) kavramını geliştirmişlerdir.
            Sanatın tüm akıldışı niteliklerini vurgulamak için de kübistlerin kolaj tekniği ve Marcel Duchamp’ın (Marsel Düşan)
            “hazır nesneler”inden yararlanmışlardır. Dadacılık belli bir üslup ya da örgüt birliği olmaksızın benimsediği yeni sanat
            değerleri içinde yeni anlatımlar oluşturmuştur.

            Dada akımı ortaya çıkmadan önce, alışılagelmiş estetik değerlerle hiçbir bağlantısı bulunmayan diğer bir karşıt sanat
            akımına Marcel Duchamp öncülük etmiştir. Duchamp, Paris’te başlayıp New York’ta geliştirdiği bu hareketiyle New York
            dadanın  temsilcisi  sayılmıştır.  1913  yılında  bir  bisiklet  tekerleğinin  mutfak  taburesine  monte  edilmesinin  tasarımını
            yapmış ve ilk Ready Made (redi meyd) (hazır eşya) türü çalışması  sanatçının çalıştığı galeri tarafından  gerçekleştirilmiştir.
            Duchamp 1915-1925 yılları arasında yirmi ya da daha fazla sayıda bisiklet tekerleği, porselen idrar kabı gibi çeşitli
            endüstri ürünlerini imzalayarak bunların birer sanat yapıtı olduğu konusunda direnmiştir (Görsel 4.24, 4.25). Dadacılar,
            dışavurumcuların ortalığı kapkara gören ve toplumun geleceğinden ümidini kesip iç dünyalarına kapanan görüşlerine
            katılmamıştır.  Sanatta  kesin  kuralların  olmadığını  düşünen  dadacılar  sanatın  yaşamsal  bir  olgu  olması  gerektiğine
            inanmışlardır. Müzelerde ve saraylarda egemen sınıfın ideolojisine uygun bir sanata karşı oldukları gibi herhangi bir
            dogmaya bağlı bütün akımların yıkılmasını istemişlerdir. Dada hareketleri; modern sanatın yeni işlevler bulmasına, yeni
            iletişim yollarını keşfetmesine yardımcı olmuştur. Dada felsefesinin plastik sanatlar içeriğindeki günümüze dek ulaşan ve
            süregelen yansımaları bu gerçeği vurgulamaktadır.
              Bilgi Notu 1                                    Fark Ediniz 3

              Ready-Made: Bir sanat yapıtı olarak benzerleri arasın-  Karşıt Sanat: Dadacılarca öne sürülen bir terimdir. Her tür
              dan  seçilip  değerlendirilmiş,  üzerinde  bir  değişiklik   akademikleşmiş  sanata  karşı  olan  dada  akımı  yandaşla-
              yapılmaksızın  kullanılmış  ya  da  üzerinde  değişiklik   rınca  günün  geçerli  tutucu  eğilimlerini  eleştiri  amacıyla
              sadece  üretim  sırasındaki  rastlantılara  bağlı  olarak   üretilen  tüm  yapıtları  niteler.  Bu  eleştirel  tutum  bir
              ortaya çıkmış endüstri ürünü obje. İlk kez  M. Duchamp   pisuvarın sanat yapıtı olarak sergilenmesine dek sürmüştür.
              tarafından  öne  sürülmüştür.  Gerçekte  bir  sanat  yapıtı   Karşıt sanat yandaşları için bir biçim bulma ya da oluştur-
              olmaktan  çok  sanat  alanındaki  geleneksel  yaratma   ma  kaygısı  söz  konusu  değildir.  Onlar  biçimleri  veya
              yöntemlerine bir eleştiri olarak yorumlanabilir.   sanatsal  ögeleri  ancak  çevrelerindeki  nesneler  arasından
                                                              seçerler ama kendileri bir üretime girişmeye kalkışmazlar.




            104
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112