Page 112 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 112

4. ÜNİTE


               Jean Arp, 1916 yılında Zürich’te dada hareketini kurmuş ve 1920 yılında Köln’de kendisinin önderliğinde Max Ernst
               ve Alfred Grunwald (Alfıred Grunveld) tarafından kurulan dada hareketindeki en etkili isim olmuştur. İlk soyut ağaç
               kabartmalarını ZürichDada Sergisi'nde sergiledikten sonra, 1925 yılında ilk kez sürrealist çizgide bir sergiye katılmıştır.
               Jean Arp  yazdığı  şiirlerde  dilbilgisi  kurallarına  önem  vermemiş;  bağımsız  sözcükler,  yoğun  imgeler  hatta  ilginç
               anlatımlara yer vermiştir. Eserlerinin temelini oluşturan soyut sanat ise bir anlayışı yansıtırken daha çok zihinsel yaratı
               ve  işleyişi  önemli  kılmıştır.  Sanatın  gerçeklerin  büyülü  bir  anlatımı  olduğunu  dile  getiren  Arp;  pozitif/negatif,
               soyut/somut her şeyi anlamsız bir hâle sokarak aslında umursamazlık belirten bir durum yaratmıştır. Jean Arp uluslar-
               arası boyutta birçok sergiye katılmış  ve birçok sanatçıyı da etkilemiştir.


               Arp,  yağlı  boya  resim  dışında  da  çalışırken  bilinen
               yöntemlerin dışına çıkmıştır. Kolaj ve baskı yöntemlerini
               karıştırmış,  kendi  çizim  ve  baskılarını  kolajın  içine
               katmıştır.  1926'da  Paris'te  gerçeküstücü  akıma  katılan
               sanatçı  kolajlar  yapıp  soyut  sanatta  karar  kılmıştır.
               1954'te Venedik Bienali'nde heykel ödülünü kazandıktan
               sonra Paris'te Unesco'nun dekorlarını yapmıştır. Dada ile
               ilgili  olarak  “Bu  sözcüğün  hiçbir  önemi  yoktur,  bu
               tarihlerle de yalnızca ahmaklar ilgilenir, bizi ilgilendiren
               dada  zihniyetidir,  bizler  dadanın  varoluşundan  önce  de
               dadaydık.”  sözlerini  dile  getirmiştir.  1966  yılında
               İsviçre-Basel'de ölen sanatçı için 1977 yılında Arp Vakfı
               kurulmuş ve Vakıf 2012 yılında Berlin'e taşınmıştır.

               Sanatçının başlıca resim ve heykelleri “Tristan Tzara’nın
               Portresi”  (Görsel  4.34),  “Talih Yasalarına  Göre  Düzen-  Görsel 4.34: Tristan Tzara’nın  Görsel 4.35: Talih Yasalarına Göre
               lenmiş Kareler” (Görsel 4.35), “Amphore”, “Sessizliğin   Portresi, Arp,  Düzenlenmiş Kareler, Arp, 1916,
               Heykeli”, “Gelişme”dir.                             1916, Özel Koleksiyon  Modern Sanat Müzesi, New York

               Raoul Hausmann (1886-1971): Viyana’da doğan sanatçı kendine ‘Dadasof’ adını takmıştır. Ressam, Heykeltıraş ve
               Şair Richard Huelsenbeck ile birlikte Berlin dada hareketini kurmuştur. Hausmann aynı zamanda Der Dada dergisinin
               de editörlüğünü yapmıştır. Hannah Höch (Hanna Höh) ve John Heartfield (Can Hörtfiyıld) ile birlikte dadacı fotomon-
               tajın  başlıca  temsilcileri  arasında  yer  almıştır.  Gazete  ve  magazinlerden  alıntıladığı  görsel  imajlarla  kelimeleri;
               gazetelerden kestiği cümleleri kombine ederek politik hiciv, sosyal yorum ve eleştiriler içeren fotomontajlar, kolajlar
               yapmıştır. Dada akımının kışkırtıcı ve başkaldırı niteliğinde bir akım olduğunu gözler önüne sermiştir.

               I. Dünya Savaşı sonrasında ortaya konulan sanat ögeleri genellikle savaşın getirdiği makineleşme ve sakat bireyler
               için yapılan protez uzuvların etkisiyle oluşturulmuştur. Bu da yeni bir insan-makine karışımı olan Cyborg (Sayborg)
               ögesini ortaya çıkarmıştır. Bir tepki olarak ortaya çıkan Cyborg, postmodernist bakış açısıyla sadece popüler kültür
               ve sanatı değil sosyal ve politik konuları da içermektedir. Almanya’da I. Dünya Savaşı sonrasında kurulan Weimar
               (Vaymar) Cumhuriyeti’nden ismini alan Weimar Cyborg’u dadaizmin önemli isimlerinden olan Raoul Haussmann’ın
                                                               fotomontajlarında  önemli  imgeler  ve  duruşlar  sergi-
                                                               lemiştir.    Teknolojik,  biyolojik  ve  cerrahi  düzenleme
                                                               olarak işlenen “Tatlin at Home” (Tatlin at Hom) örneği
                                                               Haussmann’ın önemli fotomontajlarındandır. Fotomon-
                                                               tajda  işlenen  Cyborg,  makineleşmenin  kendisi  dâhil
                                                               çevresini kontrol altına aldığını göstererek diyalektik bir
                                                               bakış açısı oluşturmuştur. Makineleşmenin ev içerisine
                                                               bile girip savaşın kaos ortamını ve köklü bir değişikliğe
                                                               yol açtığı bu kötü durumu göstermiştir. “Elastikum” ve
                                                               “Mekanik Kafa” sanatçının diğer cyborg çalışmalarıdır.
                                                               Weimar  Cyborgu’nun  oluşumunda  büyük  rol  oynayan
                                                               Hausmann, ürettiği yapıtlar ile gelecek hakkında yorum-
                                                               larda  bulunmuş  ve  dönemindeki  sanat  faaliyetlerini
                                                               etkilemiştir.  Eserlerinden  bazıları  “Tatlin  at  Home”
                                                               (Görsel  4.36),  “Mekanik  Kafa”  (Zamanımızın  Ruhu)
                                                               (Görsel  4.37),  “ABCD”  (Kendi  portresi),  “Kamera”,
                  Görsel 4.36: Tatlin at Home,  Görsel 4.37: Mekanik Kafa,  “Sanat Eleştirmeni”dir.
                     Hausmann, 1920          Hausmann,1920


                                                                                                         109
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117