Page 115 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 115

20. YÜZYIL  ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI

            Rene Magritte (1898-1967): Gerçeküstücülük akımının en önemli temsilcilerinden sayılır. On iki yaşında resimle
            ilgilenmeye başlayan sanatçı, 1915'te kolejden ayrılarak Brüksel Güzel Sanatlar Akademisindeki kurslara devam etti.
            1925  yılında  ilk  sürrealist  çalışması  “Kayıp  Joker”i  yaptı.  1927’de  Brüksel’deki  Centaure  Galerisinde  yapıtları
            sergilenmeye  başlandı.  Bu  sanat  galerisinin  desteğini  alarak  bütün  zamanını  resme  ayırdı.  Bu  yıllarda  “Münzevi
            Yolcunun  Düşünceleri”,  “Büyük  Yolculuklar”,  “Saldırı  Tehdidi”  ve  “Popüler  Panorama”  adlı  yapıtlarıyla
            gerçeküstücülüğü benimsedi. Sonrasında ise yeni bir döneme giren Magritte; “Tehdit Eden Zaman”, “Sürekli Devinim”
            ve “İnsanlık Durumu” gibi eserlerini yaptı. 1953 yılında Londra, New York, Paris ve Roma’da sergiler açtı. 1956’da
            Guggenheim (Gugınhaym) Ödülü’nü kazanan sanatçı, bu başarının ardından daha sık sergi açmaya başladı. Pop-artın
            genç ressamları tarafından büyük usta olarak kabul edildi. Charleroi’deki (Şarlroi) Güzel Sanatlar Sarayı’nda “Büyülü
            Ülke” adını verdiği büyük bir duvar resmi yaptı. Ölümünden kısa bir süre önce birkaç heykel deseni çizdi. Bunlar
            bronza dökülerek 1968 yılında Paris’te sergilendi.

            Sanatçının  düş  ürünü  temalarını  işlediği  resimleri;
            komedi,  korku,  tuhaflık  ya  da  ilginçlik  kavramlarının
            bir  karışımıdır.  Bütün  yapıtlarında  yaşamın  gizemi  ve
            dünyanın anlamsızlığı üstüne metafizik bir sorgulamaya
            girişmiştir. Sanatsal resimlerinin yanında yaşamının bir
            döneminde  reklam  çizimleri  de  yapmıştır.  15 Ağustos
            1967  yılında  Brüksel’de  hayatını  kaybeden  Magritte,
            Delvaux (Delvu) ile birlikte bu akımın Belçika’daki en
            önemli  temsilcisidir.  Eserlerinden  bazıları  “Saldırı
            Tehdidi”,  “Kişisel  Değerler”  (Görsel  4.42),  “Münzevi
            Yolcunun  Düşünceleri”,  “Kayıp  Jokey”,  “Popüler
            Panorama”,  “Şifacı”, “Kutup Işını”, “Vesta’ya Sunulan-
            lar”,  “Sürekli  Devinim”,  “İnsanlık  Durumu”,  “  Yatak
            Odasında  Felsefe”,  “Mükemmel  Gemi”,  “Büyük Aile”,
            “Büyülü Ülke”, “Pencere ve Kuka”, “Seçilmiş İlişkiler”,
            “Erkeğin  Oğlu”,  “Kurtarıcı”,  “Aşk  Şarkısı”,  “Ruh
            Özgürlüğü”, “Alexander’in (Aleksandır) İşçileri”dir.          Görsel 4.42: Kişisel Değerler,
                                                                              Magritte, 1952
            Alberto Giacometti (1901-1966): İsviçreli ekspresyonist,
            sürrealist ressam ve heykeltıraştır.  Çocukluğunu geçirdiği
            kasabada  sanata  ilgi  duyması  bir  post-empresyonist
            ressam olan babası Giovanni (Cuvanni) sayesinde olmuş-
            tur. Ayrıca fovist bir ressam olan vaftiz babası onu sanata
            yönlendiren kişiler arasında yer almaktadır. Alberto 1913
            yılında “Masanın Üzerindeki Elmalar” adlı ilk yağlı boya
            tablosunu,  bir yıl sonra da “Diego’nun Kafası” adlı ilk
            heykelini  yapmıştır. Giacometti o yıllarda yaptığı tablo-
            ların  motiflerini  masal,  aile  sahneleri,  asker  ve  at
            temalarından almıştır. Daha sonraki yıllarda aile, arkadaş
            portreleri ve peyzajlar yapmıştır. 1922 yılında Heykeltıraş
            Antoine  Bourdelle’nin  (Antuen  Budela)  derslerine
            katılmak için Paris’e taşınan sanatçı, burada kübizm ve
            sürrealizmin  önde  gelen  heykeltıraşlarından  biri  olarak
            görülmeye  başlandı.  1936-1940  arasında  çalışmalarını
            insan  kafası  üzerine  odakladı.  1962’de  Venedik
            Bienali’nde  heykel  dalında  büyük  ödülü  aldı  ve  dünya
            çapında ün kazandı. Daha sonraki yıllarda eserleri bir dizi
            büyük Avrupa galerilerinde sergilendi. 1965 yılında başta
            Museum of Modern Art New York (Musiyım of Modırn
            Art Niv York) olmak üzere Amerika’daki sergilere katıldı.
            O,  ekspresyonist  tavırlı  bir  sürrealist  aynı  zamanda  bir
            kübist olarak tanımlandı.
            Eserlerinden  bazıları  “İzlerin  Saati  ya  da  Asılı  Top”,
            “Sabah Dörtte Saray” (Görsel 4.43), “Sürrealist Masa”,       Görsel 4.43: Sabah Dörtte Saray,
                                                                              Giacometti, 1932
            “Şehir Meydanı”, “Orman”dır.


            112
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120