Page 120 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 120

4. ÜNİTE


               Güncel hayattan seçilen resim konularındaki figürler çoğun-
               lukla  halk  insanıdır.  Sanatçı;  form  ve  renk  deformasyon-
               larıyla  oluşturduğu  figürleri,  görmek  istediği  gibi  resmet-
               miştir.  Sanatçılar  sıkıntılarını,  üzüntülerini  ve  sevinçlerini
               renk ve biçim yoluyla anlatmışlardır. Çılgın renk tonlarının
               kullanıldığı  resimlerde  insan  vücutları  çirkinleştirilerek
               verilmiştir. Böylece bilinen kurallar yerine resimde yeni bir
               yapılanma baş göstermiştir. Duyguların ve iç dünyanın ön
               plana  çıkarıldığı  ekspresyonizmin  temel  ögesi  figürden
               hareketle portredir. Portreler; işçilerin, köylülerin, çalışan-
               ların, sıradan halkın portresi olmaya başlamıştır. “Mantığın
               ve duygunun izleri sadece ve sadece insan yüzüne yansır.”
               düşüncesiyle yapılan portrelerde, kimi zaman bu izler doğal
               bir  şekilde  yansırken  kimi  zaman  da  Afrika  masklarını   Görsel 4.52: Hayat Dansı, Munch,
                                                                            1899-1900, Ulusal Galeri, Oslo
               andıran surat ifadeleriyle sunulmuştur.
               Ekspresyonist sanatçılar yaptıkları otoportrelerde büyük bir coşkuyla kendilerini betimlerken aynı zamanda travma, melan-
               koli ve yalnızlık hâllerini de resimlemişlerdir. Kendi ruhsal durumlarını da yapıtlarında hissettiren ekspresyonistler, rastgele
               vurdukları  fırça  darbeleriyle  ve  kullandıkları  renklerle  sakinliklerini,  öfkelerini  yansıtmışlardır.  Bireysellikle  ortaya
               koydukları eserlerinde karakteristik fırça vuruşları da göze çarpar. Resimdeki konulara, renklere, formlara ve yapılan
               soyutlamalara göre ekspresyonistler birbirlerinden farklılıklar göstermektedir.

               Ekspresyonizmin önemli temsilcileri arasında Marc Chagall (Mark Şagel), Edvard Munch (Edvard Manç) (Görsel 4.52),
               Ernst Ludwig Kirchner (Örnıst Ludvik Krihner), Erich Heckel (Erik Hegel), Ludwig Meidner (Lutvik Maytner), Otto Dix
               (Otto Diks), Max Pechstein (Maks Peyştayn), Emil Nolde (Emil Nold), Max Beckmann (Maks Bekman), George Grosz
               (Corç  Guroz),  Karl  Schmidt-Rottluff  (Karl  Şimit  Rotluf),  Geoerges  Rouault  (Corç  Rou),  Marcel  Gromaire  (Marsel
               Gırome), Oscar Kokaschka  (Oskar Kokoşa) sayılabilir.

               Marc Chagall (1887-1985): Yahudi kökenli Rus-Fransız ekspresyonist ressamdır. Sanatçı 1906 yılında, yerel bir
               ressam  olan Yehuda  Pen’in  yanında  resme  başladı.  1907’de  St.  Petersburg  Çarlık  Güzel  Sanatlar  Okuluna  gitti.
               1910’da Paris’e giderek Delaunay, Modigliani, Cendrars, Comido ve Apollinaire ile dostluk kurdu. 1914’e kadar
               kaldığı Paris’te sanatını geliştirdi. Apollinaire’nin önerisiyle 1914’te Berlin’de kişisel sergi açtı. Bu sergi, Alman
               dışavurumculuğunun  başlangıcı  sayılmıştır.  Sovyet  Kültür  Bakanlığı,1917’deki  Rus  Devrimi’nde  aktif  rol  alan
               sanatçıya Vitebsk (Vaytesk)  Bölgesi’nden sorumlu  görevli ünvanını vermiştir.  Chagall “Vitebsk Modern  Sanatlar
               Müzesi  ve  Sanat  Okulu”nu  kurmasına  rağmen  bir  süre  sonra  Sovyet  sisteminin  politikalarına  katlanamamaya
               başlamıştır.  O  ve  eşi  Bella  Rosenfeld  (Bella  Rozınfıld)  1920  yılında  Moskova’ya  taşınmış,  ardından  1923’te  ise
               Paris’e geri dönmüşlerdir.

                                                               Hiçbir  sanat  akımına  bağlı  kalmayan  sanatçı  Beyaz
                                                               Rusya’nın  halk  yaşamından  çok  fazla  esinlenmiş,  köy
                                                               ortamı ve anıları tüm yapıtlarının esin kaynağını oluştur-
                                                               muştur. Bunun yanı sıra eserlerinde Yahudi geleneklerini
                                                               yansıtan  pek  çok  dinsel  tema  işlemiştir.  Paris’e  geldiği
                                                               dönemde  fovistlerin  etkisiyle  dışavurumcu  bir  renk
                                                               tekniği kazanmıştır. Ayrıca Modigliani, Leger, Delaunay
                                                               ile  birleşerek  kübizmle  ilgilenmiştir.  Biçimden  çok  iç
                                                               deneyimlerin  çeşitlemelerine  varmak  isteyen  sanatçı
                                                               Alman dışavurumculuğuna  ışık tutmuştur. Chagall 1960
                                                               ve 1970’lerde kamusal alanlarda, belediyeye ait mekân-
                                                               larda  ve  dinî  binalarda  yürütülen  birçok  geniş  ölçekli
                                                               projeye  katılmıştır.  Eserlerinden  bazıları  “Yağmur”
                                                               (Görsel 4.53), “Yedi Parmaklı Kendi Portresi”,  “Köyüm
                                                               ve Ben”, “Pandullü Saat”, “Yeşil Kemancı”, “Viyolonselci”,
                                                               “Gece”,  “Savaş”,  “Moskova  Musevi  Sanatı  Tiyatrosu
                                                               Duvar  Resimleri”,  “Paris  Operası  Tavan  Resimleri”,
                                                               “New  York  Metropolitan  Operası  Duvar  Resimleri”,
                   Görsel 4.53: Yağmur, Chagall, Solomon R. Guggenheim Vakfı  Kitap resimleri: “Gogol”, “Ölü Canlar”, “La Fontaine’den
                         Peggy Guggenheim Koleksiyonu, Venedik  (La Fonten) Masallar”dır.


                                                                                                         117
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125