Page 125 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 125

20. YÜZYIL  ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI

            Pop-art sanatçılarının ayırıcı niteliği, çağdaş yaşam üzerinde güçlü bir etkisi olan popüler kültürün bütün yönlerini ayrım
            gözetmeksizin resmetmeleridir. Pop sanatçıları öncelikle hazır imgelerden yararlanmış, izleyicinin gündelik yaşamının
            bir parçası olan nesneleri iki boyutlu yüzeylere aktarmışlardır. Bu akım sanatçıları endüstri ürünü artıklarından gazete
            parçalarına, insan ile diğer canlı ve eşyalardan alınmış mulajlardan hazır doğa nesnelerine kadar ne bulurlarsa kullanmış
            ve sanat yapıtı olarak sunmuşlardır. Örneğin çizgi romanlar, çorba kutuları, yol işaretleri ve hamburgerler konu olarak
            kullanılmış ve sıklıkla eserin içerisine fiziksel olarak dâhil edilmiştir. Kullandıkları görsel unsurları televizyonlardan,
            çizgi romanlardan, sinema dergilerinden ve her türlü reklamdan almışlardır. Bu görsel unsurlar kesin ve objektif bir
            şekilde, herhangi bir övgü veya yergi söz konusu olmaksızın büyük bir doğrudanlıkla ve ödünç alındıkları medyanın
            kullandığı  ticari  teknikler  kullanılarak  gösterilmiştir.  Pop-artçılar  gerçek  ile  görüntünün  farkını  çarpıcı  bir  biçimde
            ortaya koyarak makineleşmiş hazırcı insanı eleştirmişlerdir. Teknik olarak da şablonları, boya tabancasını, baskı resim-
            leri ve ipek baskıyı tuval resminde kullanmışlardır.

            Pop-art belli bir toplumsal durumu yakından yansıtmasıyla kolaylıkla anlaşılır. İmgelerinin kitle iletişim araçları tarafın-
            dan kullanılmasıyla kültürel olgu hâline gelmiştir. Pop-artı eleştirenler her ne kadar onu bayağı olarak betimleyip estetik-
            ten yoksun olduğunu düşünseler de demokratik bir sanat olarak görmüşlerdir. Pop-art hareketini belirleyen esas nokta ise
            tüketim toplumunun ihtiyaçlarıdır. Hareket başta Amerika olmak üzere gelişmiş ve sanayileşmiş ülkelerde yaşama tarzı
            ile  endüstriyel  üretim  nesneleri  arasında  ilgi  çekici  bir  duyuş  birliği  sağlamıştır.  Pop-art  halk  tarafından  ciddiye
            alınmamış ama Batılı ülkelerin yüksek teknolojiye sahip toplumlarına uygun düşen bir sanat biçimi olarak eleştirel bir
            kabul görmüştür.

            Pop-artın amacı resim yapma işinin yaratıcı yönünü yüceltmek, resmin ne yöne gideceğini ve neyi anlatacağını resme
            başlamadan önce bilmeyi reddetmektir. Ayrıca pop-art, dadacıların kolajlarından tutun da kendinden önceki öncü akım-
            ları adeta yeniden fakat daha kuvvetle canlandırmakta ve sürdürmektedir. Pop-art, dada akımının bir uzantısıdır ve dada
            akımı  o  dönemdeki  Paris  sanatının  ciddiyetini, Avrupa’ya  savaşı  getiren  siyasi  ve  kültürel  durumu  alaya  alan    bir
            harekettir. Dada hareketinin ABD’deki öncüsü olan ve kendi dönemindeki seri üretimi yapılan nesneleri yücelterek sanat
            ve yaşam arasındaki mesafeyi daraltmaya çalışan Marcel Duchamp pop-artın gelişiminde en etkili kişidir. Duchamp'ın
            hazır  yapım  nesnelerini  20.  yüzyıl  başında  sanat  eseri  olarak  sunmuş  olması  pop-art  sanatçılarının  popüler  kültür
            imgelerini benzer bir motivasyonla sunmalarında etkili olmuştur. 1960’larda Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Jasper
            Johns (Casper Cans) ve James Rosenquist (Ceymis Rosenkuist) pop sanatın önde gelen isimlerinden olmuştur.






             “Şehirde bir ağacın önüne oturamam, çünkü şehirlerde hiç ağaç yok. Ve bir ağacı düşündüğümde ağacın medya (filmler, fotoğraflar,
             reklamlar vs.) tarafından yapılan taklididir aslında aklıma gelen. Ben nesnenin kendisinden çok taklidini algılarım.”

                                                                                                Roy Lichtenstein





              Etkinlik 5

              Doğada var olan nesnelerin birer sanat eseri olarak sunulması pop-artın temel felsefelerinden biridir. Öte yandan bu akım
              popüler kültür ögelerinin de birer sanat eseri gibi pop-art eserlerinde işlenmesine sebep olmuştur. Size göre gündelik yaşamdan
              sahne ve nesneleri konu olarak işleyen eserlerin, Rönesans resminin ideal güzellik anlayışı göz önünde bulundurulduğunda
              sanatsal değeri nedir? Düşüncelerinizi sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.


              “Pop sanatçıları, elit bir kesimin beğenisine yönelik 'yüksek kültür' ile daha geniş kitlelere yönelik kültür tüketme biçimleri
              arasındaki ayrımları yok ederken öncelikle hazır imgelerden yararlanmışlar, izleyicinin gündelik yaşamının bir parçası olan
              nesneleri iki boyutlu yüzeylere aktarmışlardır. Bu nesneler arasında Coca Cola şişelerinden konserve kutularına, sigara
              paketlerinden  hamburgerlere  çok  çeşitli  yiyecek-içecek  malzemesi  yer  almış,  özellikle  Amerikalı  tüketicinin  gündelik
              yaşamının sıradan nesneleri sanatsal bir bağlam içinde yeni anlamlar kazanmıştır. Reklamlar, afişler, çizgi romanlar ve
              filmler ve özellikle de Hollywood endüstrisiyle yakından ilgilenen pop sanatçıları için bir dönemin popüler film yıldızları
              vazgeçilmez bir esin kaynağı olmuş, başta Marilyn Monroe olmak üzere birçok ünlü kadın, pop sanatçılarının yapıtlarında
              sanat tarihine mal olmuştur’’.
                                                                         Ahu Entmen, 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, s. 162




            122
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130