Page 127 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 127

20. YÜZYIL  ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI

            Op  sanatta  renk  ve  çizgiler  kullanılarak  göz  yanılsamaları  yaratılması  ve  eserde  üç  boyutluluk  ile  derinlik  hissi
            oluşturulması temel amaçtır. Eserler genelde soyut ve siyah-beyaz renktedir. Zira siyah ve beyaz renkler gözde bir
            uyumsuzluk algısı oluşturabilmek için kullanılabilecek en iyi tercihtir. Çünkü insan gözü zıt ışık tonlarına aynı anda
            uyum  sağlayabilecek  şekilde  tasarlanmamıştır.  Siyah  ile  beyazın  geometrik  bir  sırada  sunulması  karşısında  insan
            gözünün bu duruma uyum sağlaması zaman alacaktır. Bu da op-art eserlerini inceleyen gözlerde farklı bir tepkime
            oluşmasına yol açmıştır. Akımın sanatçılarının temel amacı da tam olarak bu farklı tepkimeler bir diğer deyişle rahat-
            sızlıklardır. Optik sanat ile yaratılan eserlerin klasik resimlerden farkı eserlerde hiçbir rastlantıya yer verilmemesidir.
            Bu eserlerden birini incelediğimizde her bir çizginin belli başlı bilimsel kurallara göre tasarlandığını rahatlıkla anla-
            yabiliriz. Bu özellikleri en iyi yansıtan sanatçılardan biri de Maurits Cornelis Escher’dir (Morits Kornelis Eşer). En
            bilinen eseri ise “Çizen Eller”dir (Görsel 4.68). Bu akımın günümüzdeki en ünlü sanatçılarından biri ise Akiyoshi
            Kitaoka’dır (Akiyoşi Kitaoka). Özellikle resimlerine uzun süre bakıldığında bu resimlerin hareket ettiği düşünülebilir.
            “Dönen Yılanlar” (Görsel 4.69) sanatçının en önemli eserlerindendir.


















                        Görsel 4.68: Çizen Eller, Escher, 1948,           Görsel 4.69:  Dönen Yılanlar,
                       Herakleidon Müzesi, Atina, Yunanistan                   Kitaoka, 2003
            Op-artın  mantık  temelinde  yükselen  popülaritesi,  bu  akımın  soyut  bir  sanat  alanı  olmaktan  sıyrılarak  gündelik
            hayatımızda da yer edinmesini sağlamıştır. Op-art günümüzde özellikle tasarım alanında sıklıkla kullanılmaktadır.
            Örneğin sokakta op-art tasarımlarıyla bezenmiş bir güneş gözlüğünü görmeniz içten bile değildir. Günümüzde artık
            duvar süslemeleri, halılar, küçük ev eşyaları veya sanata yer verilmek istenen  pek çok üründe de yine op-artın izlerinin
            görülmesi son derece olağan bir durumdur. Akımın en ünlü sanatçıları Victor Vasarely (Viktor Vasareliy), Maurits
            Cornelis Escher ve Josef Albers’tir (Yozıf Albırs).

            Victor Vasarely (1908-1997): Macar asıllı Fransız ressamdır. 1929’da Budapeşte’de Bauhaus anlayışında öğrenim
            gördükten sonra Paris'e yerleşerek burada grafik tasarımcısı olarak çalışmıştır. 1944 yılında Denise Rene’nin (Danise
            Rena)  galerisinde  açılan  ilk  kişisel  sergisiyle  Paris’in
            saygın  sanat  ortamına  giren  sanatçı,  geometrik  kökenli
            soyut  resimleriyle  kısa  zamanda  büyük  ilgi  çekmiştir.
            1955  yılında  “Sarı  Manifesto”yu  yayımlamış,  op-art
            akımının  kuruculuğunu  üstlenerek  önemli  çalışmalar
            gerçekleştirmiştir.  İç  içe  girmiş  kareler,  yuvarlaklar,
            elipsler, yamuklar ve çokgenler ile çok renkli bir soyutla-
            maya  ulaşarak  op  sanatının  en  önemli  temsilcilerinden
            biri olmuştur. Yapıtlarında görsel bir devinim egemendir.
            Op-art  pozitif  ve  negatif  formların  farklı  bir  biçim-
            lendirme  metoduyla  bağlantı  kurup,  tuval  yüzeyinde
            hareket  olgusunu  ortaya  çıkartan  bir  akımdır. Vasarely,
            izleyicileri daha ilk bakışta etkisi altına alan ve göz yanıl-
            samalarıyla  ilgi  çeken  bu  akımın  öncüsü  olan  bir
            sanatçıdır.  Vasarely’in  deneysel  çalışmaları  20.  yüzyıl
            sanatında  pop-arttan  minimal-arta  uzanan  bir  çizgide
            kendinden sonraki sanatçıları etkilemiş ve onlarda derin
            izler bırakmıştır.

            Eserlerinden  bazıları  “Keple  Gestalt”  (Keple  Geştalt),
            “Torony-Nagy”  (Toroni  Nagi),  “Axo  GJ”  (Akso  GJ),
            “Vega-Nor” (Görsel 4.70), “Zebra”, “Etudes Bauhaus C”      Görsel 4.70: Vega-Nor, Vasarely ,1969,
            (Etudes Bauhaus), “Riu-Kiu-C”, “Vega 200”dür.                 Vasarely Müzesi, Macaristan


            124
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132