Page 118 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 118
4. ÜNİTE
Joan Miro (1893-1983): Soyut ve gerçeküstü sanatın
temsilcilerindendir. Barcelona’da (Barselona) okuduğu
dönemde empresyonizm, fovizm ve kübizmle tanışan
sanatçı 1916 yılında Reverdy’in (Revördi) sürrealizm
hakkında yazılar yazdığı Nord-Sud dergisini keşfetmiştir.
İlk sergisini Barcelona’da Delmau’da (Delma) açmış ve
gerçekçi manzara resimlerini sergilemiştir.
1924’te Aragon, Eluard ve Breton gibi sürrealistlerle
tanışan sanatçı özellikle Paul Klee’nin etkisiyle düş
resimleri ile düşsel manzaralar yaptı. Hollanda’da
yaşadığı dönemde “Ev İçleri” adlı eserlerini gerçekleştirdi.
Daha sonraları resmin sınırlarını aşarak sahne sanat-
larının yanı sıra duvar halıları da yaptı. 1940’larda
“Takma Yıldızlar” adlı dizisine başladı. Bu dizi 1945’te
New York’taki Valentine Galerisi’nde sergilendi. Cincinna-
ti’deki (Sinsinati) Hilton Oteli ve Harward Üniversitesi
için duvar resimleri yaptı ve 1958’de Artigas’la (Artigez)
birlikte Paris’teki “UNESCO Sarayı” için seramik bir
duvar hazırladı. Bern, Venedik Bienali, Brüksel, Amsterdam, Görsel 4.48: Karpit Lambası, Miro,
Londra, Tokyo ve Kyoto gibi kentlerde geriye dönük 1922-1923, Modern Sanatlar Müzesi, New York
sergileri yapıldı.
Sanatçı 1955-1959 yılları arasında resim yapmayı bırakıp
kendisini seramik ve tahta oymacılığına verdi. 1960’ta
yeniden resim yapmaya başlayan sanatçı, 1962’de Paris
Ulusal Modern Sanat Müzesinde ilk toplu sergisini açtı.
1980’de İspanya’nın Genel Sanatlar Altın Madalyası’nı
kazandıktan sonra Madrid’de bir meydana adı verildi.
İspanyol Ressam Joan Miro, genelde tek ya da basit
parlak renklerde garip resimler yapmıştır. Resimlerinde
acayip organik şekiller, yıldızlar, kuşlar, semboller ve
çizgiler vardır. Bunlar soyut oldukları hâlde hayat
doludur. Miro seramik duvar resimleri de dâhil olmak
üzere daha pek çok sanat eseri yapmıştır.
Eserlerinden bazıları “Ay Duvarı ve Güneş Duvarı”,
UNESCO için yapılan duvar resmi, “Karpit Lambası”
(Görsel 4.48), “Katalonya Peyzajı”, “Sürülmüş Toprak”,
“Harlequin (Harlukvın) Karnavalı” (Görsel 4.49), “Pastoral,
Noktürn”, “Gazeteli Kadın”, “Bir Kuşa Taş Atan Kimse-
ler”, “Hayal Portreler”, “Oturan Kadın”, “Seher Vakti
Uyanış”, “Ölüme Mahkum Olan Adamın Ölümü”, “Bir
Kadına Aşık Olan Sayılar ve Burçlar”, “Kederli Görsel 4.49: Harlequin Karnavalı, Miro, 1925,
Yolcu”dur. Albright-Knox Sanat Galerisi, Bu alo, New York
Paul Delvaux (1897-1994): Durağan figürleriyle tanınmış Belçikalı gerçeküstücü ressamdır. Brüksel Güzel Sanatlar
Akademisinde klasik sanat öğrenimi ve mimarlık eğitimi aldı. O dönemde Avrupa’nın tüm akademilerinde hâkim olan
neoempresyonist teknikler kullandı. 1920’lerde dışavurumculuğa yöneldi. İlk sergisini 1924’te Sillon grubunun
ressamlarıyla birlikte açtı. Bu gruptaki ressamlar yapıtlarında insan figürü kullanmamakla tanınmaktaydı. 1930’larda
Salvador Dali, Giorgio de Chirico ve Rene Magritte gibi gerçeküstücülerden etkilenmeye başladı.
Delvaux İtalya'da yaşadığı dönemde uluslararası sürrealist sergilere katıldı. Geriye dönük ilk sergisini 1944’te
Brüksel’deki Güzel Sanatlar Sarayında açtı. Kısa zamanda Belçika Kraliyet Güzel Sanatlar Akademisinde kürsü
sahibi oldu. Büyük tuvaller yapmaktan kaçınmayan sanatçı Ostend, Brüksel ve Liege’de (Ligi) bazı duvar resimleri de
yaptı. 1,50 x 2,50 m boyutlarındaki “Akropol” adlı tuval ressamın iyi çalışmalarına örnek olarak gösterildi. Delvaux
Avrupa’nın birçok yerinde, Kuzey ve Güney Amerika ile Afrika’da sergiler açtı. İtalya ve Belçika’da önemli ödüller
kazandı.
115