Page 111 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 111

20. YÜZYIL  ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI


              Bilgi Notu 3
              Merz- Merzbau: Schwitters bir resminde kullandığı “Commerz” başlığından esinlenerek geliştirdiği dadacılıka “Merz” adını
              vermiştir. Otobüs bileti, pul, sigara paketi, eski kataloglar gibi kent yaşamının atık nesnelerinden oluşturduğu iki boyutlu
              kompozisyonlarına Merzbilder (Merz resimleri); üç boyutlu konstrüksiyonlarına ise Merzbau (Merz yapısı) adını vermiştir.
              1920’lerde evinin bir odasında günlük nesneleri bir araya getirerek “Merzbau 7”yi oluşturmuştur. Yirmi yıl boyunca ekler
              yaparak büyüttüğü bu yapıt II. Dünya Savaşı’nda tahrip olmuştur.


            Kurt Schwitters (1887-1948): Kolaj ve birleştirme tekniğiyle yaptığı
            kabartma ve üç boyutlu uygulamalar, mekân düzenlemeleri ve grafik
            çalışmalarıyla  tanınmıştır.  Sanatçı  1916’dan  başlayarak  yaşamının
            sonuna kadar dadacı anlayışa bağlı kalmıştır. Merz adlı yayını ve “Der
            Sturm” dergisine yazdığı yazılarla dadanın avangart düşünce biçimi-
            nin yaygınlaşmasına katkıda bulunmuştur. Hannover'de güzel sanatlar
            okulunu bitirdikten sonra Dresden ve Berlin'de eğitim gören Schwit-
            ters, 1918’de Hanover’de “Merz” adını verdiği bir dada akımı yarat-
            mış;  etiketler,biletler,  kırık  tahta  parçaları  gibi  atık  malzemelerden
            kolajlar oluşturmuştur (Görsel 4.32). Hanover’de 1923 yılında yapı-
            mına başladığı ve yirmi yıl boyunca gelişerek devam ettikten sonra
            1943’te yok edilen “Merzbau” adlı eseri, kolajın düzlemden üçüncü
            boyuta geçişinin sıra dışı örneğidir (Görsel 4.33). Schwitters her şeyin
            bir sanat malzemesi olabileceğini söylemiş ve kolajla birlikte en saf
            hâli yakalayabileceğine inanmıştır.

            Sanatçı, dada akımının yıkıcı ve estetiğe karşı tutumunu benimsememiş
            ancak dadanın getirdiği özgürlüğü ve olağan nesnelere yönelttiği ilgiyi
            yepyeni bir sanat türünün temeli olarak kullanmıştır. Her türlü bulunmuş   Görsel 4.32: Merzbild Rossfett, Schwitters ,
                                                                                 1919, Özel Koleksiyon
            nesne, pılı pırtı, kırılmış, parçalanmış malzemeyle çalışan Schwitters'in
            sanatında biçimsel olarak sentetik kübizmin etkisi görülür.

            Schwitters, sanatıyla olduğu kadar farklı kişiliğiyle de yaşadığı aydın ve
            sanatçılar ortamında dikkati çekmiş bir kişidir. Arı seslerle yaptığı müzik
            denemeleri, toplantılarda okuduğu şiirler de görsel yapıtları kadar etkili
            olmuştur.  Yapıtlarının  çoğu  Almanya'daki  müzelerde  bulunmaktadır.
            Mekânsal uygulamalarından yalnızca İngiltere'deki korunabilmiş, öteki-
            ler savaş sırasında yok olmuştur.

            Eserlerinden  bazıları  “Işık  Merkezli  Resim”,  “Yerinden  Oynamış
            Güçler”,  “Merzbau I”, “Merzbau II”, “Merzbau III”, “Merz”, “Nasıl
            İsterseniz”dir.







            “Kullanılabilir bütün malzemeleri birleştirerek sanatsal bir çalışma yapmaya
            çalışıyorum. Malzemelerin her birine eşit önem veriyorum. Boya veya bir
            tren bileti benim için eşit önemde malzemedir.”

                                                           Kurt Schwitters


                                                                        Görsel 4.33: Merzbau  Rekonstruksiyon, Schwitters,
                                                                             1933, Sprengel Müzesi, Hannover
            Jean Arp (1887-1966): Strazburg-Almanya'da doğmuş olan Jean Arp heykeltıraş, ressam ve şair olmasının yanı sıra
            dadaizm için de önemli bir isimdir. Fransız bir anne ve Alman bir babadan olan Jean Arp, Almanya'da Hans Arp, Fransa'da
            Jean Arp adıyla tanınmıştır. Önceleri soyut çalışmalar yapmış sonrasında eserlerinde görülen sürrealizmle anılmıştır.




            108
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116