Page 109 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 109

20. YÜZYIL  ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI


              Fark Ediniz 4

              Duchamp’ın bir pisuvara imza atıp sergilemesi ile ortaya çıkan ve tüm sanat çevrelerini şok eden çalışması “Pisuvar”, 2004
              yılında  500  modern  sanat  uzmanının  katıldığı  bir  anketle  dönemin  modern  sanatı  içinde  en  önemli  eser  seçilmiştir.
              Duchamp’ın günümüzde sanatçılar üzerindeki etkisi hâlen devam etmektedir.


            Francis Picabia (1879-1953): Dada ve gerçeküstücülük gibi klasik sanata karşı olan anlayışlar doğrultusunda çalışmış,
            alışılmamış sanat ürünleri yaratmış bir sanatçıdır. 20. yüzyılın başında Avrupa’da gelişen kübizm, orfizm, dadacılık ve
            gerçeküstücülük gibi yeni sanat akımlarına ilgi duymuş, bu etkileri yapıtlarında yansıtmıştır. Durmadan yenilikler yaratan
            tavrı ile kesin tanımlamalardan ve çözümlemelerden kaçınmıştır. En önemli yapıtlarını orfist döneminde gerçekleştirmiştir.
                                                          Bunlara daha sonra dadacıların çok sık kullanacağı garip ve
                                                          anlamsız  adlar  vermiştir.  Dadacı  döneminde  ise  bu  akımın
                                                          gülmece tutumunu yansıtmış, bilimle alay etmekten başka bir
                                                          işlevi olmayan birtakım garip makineler çizmiştir. Bunlar aynı
                                                          zamanda  onun  insancıl  değerlerin  mekanik  değerlerce  yok
                                                          edilmesine tepkisini de dile getiren yapıtlardır. Dada hareketi
                                                          eski önemini yitirince ölümüne kadar soyut anlayışta resimler
                                                          yapmıştır.

                                                          Francis  Picabia    ciddiyete  karşı  alaycı  üslubunu  her  zaman
                                                          korumuş,  mizahi  duygularını  hiçbir  zaman  saklamamış  ve
                                                          tutuculuğun  karşısında  durarak  özgürlüğünü  hep  ön  planda
                                                          tutmuştur. Kendisiyle dahi alay etmiş, alaycı ifadelerini gerek
                                                          yazıları gerekse eserlerinde kullanmıştır. Soyut sanatın önemli
                                                          sanatçılarından olan Francis Picabia değişimin her türlüsünü
                                                          destekleyerek “Başımız düşüncelerimiz yer değiştirebilsin diye
                                                          yuvarlaktır.”  diyerek  mizahi  yönünü  hayatının  her  alanında
                                                          kullanmıştır.

                                                          Eserlerinden bazıları “Kauçuk”, “Udnie ya da Dans”, “Karnaval”,
                                                          “Aşk  Yürüyüşü”  (Görsel  4.28),  “Anasız  Doğan  Kız”,
                       Görsel 4.28: Aşk Yürüyüşü, Picabia,  “Palyaçolar” ve “Şimdi ve Sonra” dır.
                           1917, Özel Koleksiyon
            Man Ray (1890-1976): Ressam, fotoğrafçı ve film yapımcısı olan sanatçı fotoğraf alanında gerçeküstücü akım doğrul-
            tusunda  geliştirdiği  yeni  tekniklerle  tanınmıştır.  Sanat  yaşamının  başlarında
            Fransız izlenimcilerinden etkilenen Man Ray daha sonra soyut resme yönelmiş
            ve kübist desen anlayışıyla fovist renklerin egemen olduğu resimler yapmıştır.
            Duchamp’la  tanışması  sanatını  büyük  ölçüde  etkilemiştir.  Onunla  birlikte
            oluşturdukları dada akımı içinde hazır nesneleri kullanmaya başlamıştır. Sonra-
            dan  gittiği  Paris’te  ise  fotoğraf  çalışmalarına  ağırlık  vererek  bu  alanda  yeni
            teknikler  geliştirmiştir.  Fotoğraf  kağıdı  üstüne  koyduğu  bir  nesneyi  fotoğraf
            makinesi  kullanmaksızın  doğrudan  ışığa  tutarak  elde  ettiği  resimlere  “Rayo-
            gram” adını vermiştir. Bu doğrultudaki çalışmaları sonucu 1929’da solarizasyon
            (banyo sırasında negatifin ya da pozitifin kısa süre ışıklandırılması) tekniğini
            geliştirmiş ve bu teknikle baskılar yapmıştır. 1840’tan beri kullanılmakta olan bu
            tekniği  ilk  kez  estetik  amaçla  uygulayan  o  olmuştur.  1999  yılında ARTnews
            dergisi Ray’ı 20. yüzyılın en etkili yirmi beş sanatçısından biri olarak göster-
            miştir. Fotoğraf alanında yenilikçi tavrı ve öncü tutumuyla ön plana çıkmıştır.
            Yaptığı heykeller ya da nesnelerle dada ve gerçeküstücü akımın yetkin örnekleri-
            ni ortaya koymuştur.

            Eserlerinden bazıları; Resim: “Büyük Kuş Kafesi”, “Alfred Stieglitz’in Portresi”
            (Alfıred Şitiglitz Portresi), “Gezinti”, “Hediye” (Görsel 4.29), “Gözlemevinden
            Görünüm-Aşıklar”dır. Film: “Mantığa Geri Dönüş”, “Anemik Sinema”,  “Deniz
            Yıldızı”, “Paranın Satın Alabildiği Düşler”. Kitap: “Kendi Portrem”dir.  Görsel 4.29: Hediye, Ray, 1921,
                                                                                Modern Sanatlar Müzesi, New York




            106
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114