Page 110 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 110

4. ÜNİTE


               Max Ernst (1891-1976 ): Dada hareketinin kurucularından olan Ernst 20. yüzyılın önde gelen sanatçılarından biridir.
               1908-1914 arasında Bonn Üniversitesinde felsefe okumuş ancak resme olan ilgisinden ötürü mesleki çalışmalarını
               aksatmıştır. 1912'de Delaunay aracılığıyla haberdar olduğu orfizm ve fütürizmden etkilenmeye başlamıştır.

               1919'da Köln'de “Dadamaks” adı altında çalışmalar yapan dada grubunun kurucusu olmuştur. Aynı yıllarda kolaj ve
               fotomontaj  tekniklerini  gerçeküstücü  anlamda  kullanmaya  başlamıştır.  1922'de  Paris'e  yerleşen  sanatçı  1924'te
               gerçeküstücülük akımına katılmıştır. 1923-1924 arasında Paul Eluard'la (Pol Eluard) düşsel figür, hayvan ve bitkileri
               görüntülediği duvar resimleri yapmıştır. Ernst'in bu dönemdeki gerçeküstücü yapıtlarında çocukluk anıları önemli bir
               rol oynamıştır. Özellikle ormanları betimlediği resimlerinde bu anıların etkisi daha da baskındır. 1924'ten sonra pek az
               yapıtını  fırçayla  gerçekleştiren  sanatçı,  1925'ten  başlayarak  1919'dan  beri  aralıklarla  kullandığı  frotaj    tekniğine
               ağırlık vermiştir. 1937'de yağlı boya için “dekalkomani” tekniğini geliştirmiş ve en yetkin yapıtlarını bu teknikle
               üretmiştir. Bu arada boyama ve kolaj kullanarak gerçekleştirdiği “Loplop” dizisi başyapıtları arasında sayılır. Bu dizi
               genelde kolajla yapılmışsa da Ernst'in son frotaj çalışmalarını içerir.

                 Bilgi Notu 2

                 Frotaj Tekniği: Ernst tarafından geliştirilen bu teknikte ahşap, taş ya da dokuma gibi dokulu bir yüzey üstüne yerleştirilen
                 kâğıda siyah ya da renkli bir malzeme sürtülerek dokunun kâğıda geçmesi sağlanır. Bu şekilde elde edilen rastlantısal desenler
                 resimsel tasarımın temelini oluşturur.  Bu kavram Türkçede “sürtme” ya da “ovalama” terimleriyle de karşılanır.
                 Dekalkomani Tekniği: 1930′larda Oscar Dominguez’in (1906-1958) gerçeküstücülük akımının otomatizm kavramından
                 yola çıkarak oluşturduğu tekniktir. Tuvale kalın bir boya tabakası sürüldükten sonra boya hâlâ kurumamışken tuvalin üstü
                 folyo türü malzemeyle kaplanır. Malzeme kaldırıldıktan sonra tuvalde kalan kısım resmin iskeletini oluşturur. Daha sonraları
                 Ernst tarafından yağlı boyaya uygulanan bu tekniğin en önemli özelliği yapıtın ön tasarım yapılmadan oluşturulmasıdır.



                                                  Max Ernst'in dadacı yapıtlarının özgünlüğü edebi ve entelektüel içeri-
                                                  ğinden  kaynaklanmaktadır.  Bu  yapıtlar  sadece  bir  resim  değil  aynı
                                                  zamanda izleyicilerine korku veren öykülerdir. İçeriklerindeki dış dünya
                                                  nesneleri  doğal  konumlarından,  alışılagelmiş  çevresel  düzenlerinden
                                                  koparılmış ve aralarında yepyeni bir ilişki düzeni kurulmuştur. Parçalar,
                                                  nesnelerin değişik bölümleri birbirlerinden özgür ögeler hâlinde, diğer
                                                  parça ve bölümlerle birleşmekte ve bir tür fantazya dünyası yaratmak-
                                                  tadır.  Makine  parçaları  insanlaşmakta,  insanlar  bu  mekanik  uzam
                                                  içerisinde katı maddelere dönüşüp hareket etmektedir. Kolaj tekniğinin
                                                  ustaca uygulanmasıyla her yapıt kendi kurgusu içinde gizemli bir hava ya
                                                  da bir tür garip yaratıklar evreni oluşturup büyülü bir bütünlüğe kavuş-
                                                  maktadır. Hem dadacı hem sürrealist sanatçılardan biri olan Max Ernst’in
                                                  1924’te yaptığı “Bülbül Tarafından Tehdit Edilen İki Çocuk” adlı tablosu
                                                  tuval üzerine yapıştırılan nesnelere en iyi örneklerdendir. Tablodaki evin
                                                  bahçe  çiti  tahtadan  yapılmış  ve  tuvale  eklenmiştir.  Dışarı  doğru  açılan
                                                  oyuncak  kapı  bizi  iki  boyuttan  gerçek  dünyaya  doğru  yöneltmektedir.
               Görsel 4.31: Bülbül Tarafından Tehdit Edilen İki Çocuk,  Dadanın  Köln  grubunu  geliştiren  Ernst’in  1959’da  Paris  Modern  Sanat
                 Ernst, 1924, Modern Sanatlar Müzesi, New York  Müzesinde  açtığı  sergi,  ününün  yaygınlaşmasını  sağla-
                                                               mıştır. Kolaj tekniğini zengin bir imgelem gücüyle uygu-
                                                               layan  sanatçı,  değişik  tekniklerde  yaptığı  çalışmalarla
                                                               çağdaş sanatın  en büyük öncülerinden biri olmuştur.
                                                               Eserlerinden bazıları “Celebes Fili”, “Dostların Buluşması,
                                                               “Erkekler Bunu Bilmeyecek”, “Bülbül Tarafından Tehdit
                                                               Edilen İki Çocuk” (Görsel 4.30), “Bütün Kent”, “Uçak
                                                               Yutan  Bahçe”,  “Yağmurun  Ardından  Avrupa”,  “Evli
                                                               Kadının Tuvaleti”, “Gece Dönüş”, “Bir Karmelit Olmak
                                                               İsteyen  Küçük  Kızın  Rüyası”,  “Papa  Düşmanı”,  “Bir
                                                               Mutluluk Haftası ya da Yedi Kapital Element”, “Canavarlar
                                                               Okulu İçin”, “Aile Meleği” dir (Görsel 4.31).


                             Görsel 4.31: Aile Meleği, Ernst,
                         1937, Modern Sanatlar Müzesi, New  York


                                                                                                         107
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115