Page 103 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 103

20. YÜZYIL  ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI

            B) KONSTRÜKTİVİZM (Yapılandırmacılık)

            20.  yüzyılın  ikinci  on  yıllık  dilimi  içinde  aktif  olan
            önemli bir sanat hareketi de konstrüktivizmdir. Hareket
            Rusya’da doğmuş ve 1917 Bolşevik Devrimi’nden sonra
            etkili olmuştur. Daha çok heykel ve mimari alanda kendi-
            ni  gösteren  bir  akımdır.  Konstrüktivistler  20.  yüzyılın
            değişen şartlarına uygun bir estetik yaratabilmek amacı ile
            endüstrinin  sağladığı  malzemelerle  çalışmışlardır. Vladi-
            mir  Tatlin  (Viladimir  Tatlin)  ve  Alexander  Rodchenko
            (Aleksandır  Rodşenko),  “sanat  için  sanat”  düşüncesine
            karşı bir tavırla yaptıkları çalışmalarında sanatın toplum
            yararına  kullanımını  amaçlamışlardır.  Her  türlü  figüratif
            yapıdan  uzak,  geometrik  ve  soyut  biçimlerle  uyumlu
            yapılar yaratmaya çalışan akım kübizmden etkilenmiş ve
            sanatı toplumsal gelişmenin bir aracı olarak görmüştür.


            Konstrüktivizmin temel ilkesi, sanatı ve yeni dünyayı inşa
            etmek  olmuştur.  Bu  nedenle  konstrüktivistleri  sanatçı-
            mühendis olarak nitelendirmek yanlış olmaz. Akım sanat-
            sal ve endüstriyel olanı birleştirmiş, bu düşüncesi ile de
            Bauhaus  (Bauhaus)  hareketinin  temelini  oluşturmuştur.
            Gittikçe  resimden  uzaklaşan  akımda;  boya,  fırça  gibi   Görsel 4.13: III. Enternasyonal Anıtı, Tatlin,
            klasik  malzemelerle  yapılan  yapay  nesneler  bir  tarafa   1920,  St. Petersburg, Rusya
            bırakılmış;  onun  yerine  cam,  plastik,  metal  gibi  çağdaş
            sanayi  ürünlerinin  kullanıldığı  gerçekçi  nesne  yaratma
            düşüncesi öne çıkarılmıştır. Avrupa’da önemli etkiye sahip
            olan  konstrüktivizm,  kuramsal  yapılanmasına  ve  sanat
            çevrelerinde yaygınlık kazanmasına rağmen tam anlamıyla
            akım  kimliği  kazanamamıştır.  Sadece  kalıcı,  yeni  ve
            çağdaş  yöntemler  kazandıran  bir  anlayış  sayılmıştır.
            Akımın  en  önemli  sanatçıları;  endüstriyel  desen,  ahşap,
            metal ve seramikle birlikte film ve tiyatro ile de uğraşan
            Vladimir  Tatlin  (1885-1953)  (Görsel  4.13);  tipografi,
            poster, fotoğraf ve film ile uğraşan Alexander Rodchenko
            (1891-1956)  (Görsel  4.14);  mimari  ve  iç  dekorasyonla
            uğraşan El Lissitzky (1890-1941) (El Lisitzkiy) ve insan
            duygularını  şekillendiren  psikolojik  fenomen  ve  iç
            fenomenlere eğilen Naum Gabo’dur (1890-1977).        Görsel 4.14: Leningrad Devlet Yayınevi için poster tasarımı,
                                                                              Rodchenko, 1924
            C) DE STİJL HAREKETİ

            1920'lerde tasarım, sanat ve mimarlık alanlarında etkili olan ilk önemli modern hareketlerden biridir. 1917 yılında Theo
            van Doesburg (Tiyo van Dasburg), Piet Mondrian (Pit Mondrian), Bart van der Leck (Bat van der Lek), Vilmos Huszar
            (Vilmos Huzar), Mimar J. J. Piter Oud (Pitır Oud) Hollanda’da “de stijl” (de sitil) grubunu kurmuşlardır. Aynı yılın sonba-
            harında ise De Stijl dergisini çıkarmaya baslamışlardır. Biçimlerin daima dik açılı olması, renklerin ise temel renklerden
            (kırmızı, sarı, mavi) oluşması de stijl hareketinin iki ana özelliğini oluşturmuştur. Bu hareket, tasarımdaki öznelciliğe karşı
            çıkmıştır. Yuvarlak çizgiler ve diyagonaller gibi duyguya hitap eden her öge dışlanmış, evrensel uyumu betimlemek üzere
            duygusal abartmalara yer vermeyen resimsel ögeler aranmıştır.


              Fark Ediniz 1
              Mimar Jacobus Johannes Pieter Oud ( Yakabus Yohannıs Pitır Aıd) tarafından 1924 yılında Rotterdam’da (Rotırdam) yapı-
              mına başlanan Cafe de Unie (Kafe de Üni), de stijlin güzellik ilkelerini uyguladığı en başarılı yapıtıdır. Bu yapının kare ve
              dikdörtgenlerden oluşan ön yüzü, parlak mavi ve kırmızı renkleriyle Ressam Mondrian’ı anımsatan bir renk düzenlemesi ile
              ele alınmıştır. Yapı, de stijl renkleriyle göze çarpan cephesiyle ünlüdür ve ilk kez 1925'te halka açıldığında büyük heyecan
              uyandırmıştır.




            100
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108