Page 99 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 99

20. YÜZYIL  ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI



                4.1     20.YY AVRUPA’DA GÖRÜLEN ÇAĞDAŞ
                        SANAT AKIMLARI

            Endüstri çağı ve ardından gelen Fransız Devrimi sonrası sanat ve sanatçının kazanmış olduğu özgünlükler, sanatın
            günümüze kadar gelmiş olduğu noktayı belirlemede yardımcı olan en önemli faktörlerdir. 20. yüzyıl sanatına gelirken
            üretilmiş günlük kullanım nesnelerinin ya da endüstriyel ürünlerin sanat eserinde kullanılması, teknoloji ile gelen bir
            takım yeni araçlar ve bu araçların çoğaltma tekniğinde kullanılması, sanatın yaşamdan ve bulunduğu zaman diliminden
            kopmasına  ve birbiri ardına sıralanan akımların doğmasına yol açmıştır.

            A)  FÜTÜRİZM (Gelecekçilik))

            Fütürizm,  geleneksel  görüşleri  reddeden  birçok  ressam  ve  heykeltıraşın  yaratıcı  gücünü  destekleyen  endüstriyel
            gelişmeleri ve özellikle de hızı yücelten bir sanat akımıdır. İtalyan sanatında 1910’da bir edebiyat hareketi olarak
            başlamış, daha sonraları tüm Avrupa’yı etkisi altına almıştır. Fütürizm akımının öncüsü İtalyan şair ve oyun yazarı
            Filippo  Tommaso  Marinetti’dir  (Filippo  Tommaso  Marinetti)  (1876-1944).  Marinetti,  “Fütürizm  Manifestosu”nu
            (Manifesto Futurista) 20 Şubat 1909’da  Paris’te “Le Figaro” gazetesinde yayımlayarak duyurmuştur. Manifesto;
            savaş  heyecanını,  makine  çağını,  hızı,  modern  yaşamı  ve  devrimi  yüceltmiş;  burjuva  toplumunun  geleneklerine,
            duygusallığına, ahlak anlayışına karşı çıkarak tüm yerleşik değerleri yıkmak için müze, kütüphane gibi geleneksel
            kurumları yok etmek üzere çağrıda bulunmuştur. Marinetti, fütürizmi bilim ve endüstri toplumunun yeni gerçekleri
            karşısında, tüm sanatların düşünce biçimlerini yeniden gözden geçirmek üzere yenilikçi bir hareket olarak kurmuştur.
            Marinetti ve arkadaşları; devrin gereklerine uyarak tehlikeyi ve canlılığı seven, makine devrinin mucizelerine ayak
            uydurabilen sanatçıların, bu esaslara göre eserler vermelerini istemişlerdir.

            Fütürizm, geçmişin köhneleşmiş birikimine karşı yeni bir
            toplumsal dinamizmin heyecanını üstlenmiştir. Yaptıkları
            resimlerde  20.  yüzyılın  hızını  yansıtmayı  ilke  edinen
            fütüristler;  nesneleri  ışık  ile  deforme  edip  soyutlamış,
            çizgiye titrek ve kademeli ritimler vermiş, doğayı hıza ve
            harekete paralel olarak soyutlamışlardır. Hareket ve ışıkla
            maddeyi  eriten  fütüristler,  yaptıkları  tablolarda  hızı  ve
            hareketi görsel olarak yüzeye aktarmışlardır.


            Fütürizmde yapılmak istenen şey, evrendeki hareketin bir
            anını  tesbit  etmek  değil  hareketin  kendini  duyurmaktır.
            Bu akımın en önemli özelliği, her şeyin hareket hâlinde
            ve  değişmekte  olduğu  düşüncesidir.  Hareket  hâlindeki
            varlıkların  gözde  bıraktığı  etki  algılanıncaya  kadar
            hareket  yeniden  değişir.  Bu  nedenle  koşan  bir  at,  dört
            değil  yirmi  ayaklıdır  ve  ayakların  hareketi  de  üçgen
            biçimindedir.  Çok  çabuk  hareket  eden  bir  insan  veya
            cisim, çizgilerini hava içinde eritir. Bu yüzden gözlerimiz   Görsel 4.1: Mızrakçılar, Boccioni
            onun yapısını farketmez. Çok çabuk hareket eden cisim sanki parçalanmış moleküller hâlindedir. Bu bilimsel gerçek
            fütüristlerin sanat görüşü olmuştur. Fütüristler değişen temaları üstün tutularak boşluk içinde devamlı yer değiştiren
            şeylerin resmedildiği sahneleri, fırtınalı denizleri, karnaval görüntülerini, mekanik araçları, son hızda giden taşıtları ve
            bunun gibi birçok hareketli konuyu ele almışlardır (Görsel 4.1).
            Fütürizm; önceleri bir sanat akımı olarak ortaya çıkmış olsa bile günümüzde fütürist fikirler adı altında öngörü ve
            gelecek ile ilgili planların paylaşıldığı bilimsel bir kavramdır. Gelecekteki eğitim, sağlık, teknoloji, enerji, bizleri ve
            dünyayı  ilgilendiren  her  türlü  konu,  fütüristlerin  konusu  olmuştur.  Zamanla  radikal  bir  karşı  çıkıştan  geleceğin
            tasarlanması çabasına dönüşen akım, bilim ve sanat dünyasında etkisini sürdürmektedir. Giacomo Balla (Caykomo
            Balla),  Umberto Boccioni (Umberto Boksiyoni), Carlo Carra (Karlo Karra), Luigi Russolo (Luici Russolo) ve Gino
            Severini (Cino Severini) akımın önde gelen sanatçılarıdır.

            Giacomo Balla (1871–1958):  Fütürizm  akımını  etkileyen  İtalyan  sanatçıdır.  1900  yılından  itibaren  ışık  ve  renk
            sorununu bölmeci resim tekniğinden yararlanarak ele aldı. 1909’da fütürizmin öncülerinden şair-eleştirmen Filippo
            Tommaso Marinetti ile tanıştı. 1910’da da Boccioni, Carra ve Russolo’nun  hazırladıkları  “Fütürist Resmin Teknik
            Manifestosu”nu imzaladı ve 1912’den sonra fütürist sergilere katılmaya başladı.


            96
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104