Page 101 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 101
20. YÜZYIL ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI
Boccioni, 1910-1915 yılları arasında yapılan bütün gele-
cekçi toplantılara önderlik etti. 1913’ten sonra yaptığı
eserlerde gelecekçiliğe özgü hareket ögesini vurgulamakla
birlikte kübizmin birbiri üstüne binen yüzey tekniğinden
de etkilendi. Heykelde cam, ahşap, çimento, kumaş ve
elektrik lambaları gibi çok çeşitli malzemelerin kullanıl-
masını savunan “Gelecekçi Heykel Bildirisi”ni 1912’de
hazırladı. Ayrıca heykellerin parçalarını hareket ettire-
bilmek için elektrik motoru kullanılmasını, çevreleriyle
estetik bütünlük içinde olabilecekleri ortamların yaratıl-
masını ısrarla savundu. Eserlerinden bazıları “Mızrakçılar”,
“Yas”, “Odaya Açılan Kent”, “Bisikletçinin Dinamizmi”
(Görsel 4.5), “Bir Sokağın Güçleri”, “Bir Futbolcunun
Dinamizmi”, “Bir Şişenin Mekân İçindeki Gelişimi
(heykel)”, “Sürekliliğin Mekân İçindeki Kendine Özgü
Biçimleri”dir (heykel). Görsel 4.5: Bisikletçinin Dinamizmi,
Boccioni, 1913, Guggenheim Müzesi, Venedik
Luigi Russolo (1885-1947): İtalyan fütürist, besteci ve
ressamdır. 1910’da Milano’ya taşınan sanatçı burada
Carra ve Boccioni ile tanışmış, Marinetti’nin Poesia
“Biz hayata yeniden karışmak istiyoruz. Günümüzün bilimi, dergisi çevresine girmiştir. “Fütürist Resmin Bildirge-
zamanımızın materyalleriyle bağlantı kurmak için geçmişi si”ne imza atan sanatçılardan olan Russolo bu grubun
yadsıyacaktır. Sanat da kendi geçmişini yalanlayacak ve sergilerine katılmıştır. 1912-1913 yıllarında “gürültünün
zamanımızın entelektüel gereksinimleriyle ilişki kurmak müziği” üstüne araştırmalar yapan sanatçı, “Gürültülerin
zorunda kalacaktır.” Sanatı” adlı bir bildirge hazırlamıştır. Bir dizi gürültü
Boccioni çıkaran araç ve org icat ederek bunlar için müzik bestelemiş
ve konserler vermiştir. Dadacılar daha sonra onun bu
deneylerinden yararlanmıştır. 1930’a değin Paris’te yaşayan
sanatçı bu kentte yeniden resim yapmaya başlamıştır.
Russolo, gelecekçilere katıldığı dönemde renkleri palette karıştırmadan ayrı ayrı tuvale uyguladığı “divizyonizm” adı
verilen bir teknikle çalıştı. Amacı görsel olmayan duyguları resme yansıtmak ve farklı duyguları çağrıştıran anıları tek
bir resimde birleştirmekti. 1911’de kitle hareketi ve duygularıyla derinden ilgilenmeye başladı ve yapıtlarında
yenilikçi güçle gelenekçiliğin çatışmasını yansıttı. Bunu izleyen yıllarda gelecekçiliğin temel konusu olan hız
kavramını işledi ve “Bir Kadının Hareketinin Özeti” ile “Hızlanan Otomobil” gibi yapıtlar üretti. Son dönem resim-
lerinde ise şiirsel bir dille figüratif resimler yaptı.
Eserlerinden bazıları “Parfüm” (Görsel 4.6), “Müzik”, “Bir Gecenin Anıları”, “Bir Kadının Hareketinin Özeti”, “Bir
Otomobilin Dinamizmi” (Görsel 4.7), “Evler ve Işıklar”dır.
Görsel 4.6: Parfüm, Russola, Görsel 4.7: Bir Otomobilin Dinamizmi, Russola,
1910, Güzel Sanatlar Müzesi, Paris 1912-1913, Güzel Sanatlar Müzesi, Paris
98