Page 101 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 101

20. YÜZYIL  ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI

            Boccioni, 1910-1915 yılları arasında yapılan bütün gele-
            cekçi  toplantılara  önderlik  etti.  1913’ten  sonra  yaptığı
            eserlerde gelecekçiliğe özgü hareket ögesini vurgulamakla
            birlikte kübizmin birbiri üstüne binen yüzey tekniğinden
            de  etkilendi.  Heykelde  cam,  ahşap,  çimento,  kumaş  ve
            elektrik lambaları gibi çok çeşitli malzemelerin kullanıl-
            masını  savunan  “Gelecekçi  Heykel  Bildirisi”ni  1912’de
            hazırladı.  Ayrıca  heykellerin  parçalarını  hareket  ettire-
            bilmek  için  elektrik  motoru  kullanılmasını,  çevreleriyle
            estetik  bütünlük  içinde  olabilecekleri  ortamların  yaratıl-
            masını ısrarla savundu. Eserlerinden bazıları “Mızrakçılar”,
            “Yas”, “Odaya Açılan Kent”, “Bisikletçinin Dinamizmi”
            (Görsel  4.5),  “Bir  Sokağın  Güçleri”,  “Bir  Futbolcunun
            Dinamizmi”,  “Bir  Şişenin  Mekân  İçindeki  Gelişimi
            (heykel)”,  “Sürekliliğin  Mekân  İçindeki  Kendine  Özgü
            Biçimleri”dir (heykel).                                     Görsel 4.5: Bisikletçinin Dinamizmi,
                                                                     Boccioni, 1913,  Guggenheim Müzesi, Venedik

                                                            Luigi Russolo (1885-1947): İtalyan fütürist, besteci ve
                                                            ressamdır.  1910’da  Milano’ya  taşınan  sanatçı  burada
                                                            Carra  ve  Boccioni  ile  tanışmış,  Marinetti’nin  Poesia
            “Biz  hayata  yeniden  karışmak  istiyoruz.  Günümüzün  bilimi,   dergisi  çevresine  girmiştir.  “Fütürist  Resmin  Bildirge-
            zamanımızın  materyalleriyle  bağlantı  kurmak  için  geçmişi   si”ne  imza  atan  sanatçılardan  olan  Russolo  bu  grubun
            yadsıyacaktır.  Sanat  da  kendi  geçmişini  yalanlayacak  ve   sergilerine katılmıştır. 1912-1913 yıllarında “gürültünün
            zamanımızın  entelektüel  gereksinimleriyle  ilişki  kurmak   müziği” üstüne araştırmalar yapan sanatçı, “Gürültülerin
            zorunda kalacaktır.”                            Sanatı”  adlı  bir  bildirge  hazırlamıştır.  Bir  dizi  gürültü
                                                     Boccioni  çıkaran araç ve org icat ederek bunlar için müzik bestelemiş
                                                            ve  konserler  vermiştir.  Dadacılar  daha  sonra  onun  bu
                                                            deneylerinden yararlanmıştır. 1930’a değin Paris’te yaşayan
                                                            sanatçı bu kentte yeniden resim yapmaya başlamıştır.
            Russolo, gelecekçilere katıldığı dönemde renkleri palette karıştırmadan ayrı ayrı tuvale uyguladığı “divizyonizm” adı
            verilen bir teknikle çalıştı. Amacı görsel olmayan duyguları resme yansıtmak ve farklı duyguları çağrıştıran anıları tek
            bir  resimde  birleştirmekti.  1911’de  kitle  hareketi  ve  duygularıyla  derinden  ilgilenmeye  başladı  ve  yapıtlarında
            yenilikçi  güçle  gelenekçiliğin  çatışmasını  yansıttı.  Bunu  izleyen  yıllarda  gelecekçiliğin  temel  konusu  olan  hız
            kavramını işledi ve “Bir Kadının Hareketinin Özeti” ile “Hızlanan Otomobil” gibi yapıtlar üretti. Son dönem resim-
            lerinde ise şiirsel bir dille figüratif resimler yaptı.

            Eserlerinden bazıları “Parfüm” (Görsel 4.6),  “Müzik”,  “Bir Gecenin Anıları”, “Bir Kadının Hareketinin Özeti”,  “Bir
            Otomobilin Dinamizmi” (Görsel 4.7), “Evler ve Işıklar”dır.
























                          Görsel 4.6: Parfüm, Russola,              Görsel 4.7: Bir Otomobilin Dinamizmi, Russola,
                        1910, Güzel Sanatlar Müzesi, Paris            1912-1913, Güzel Sanatlar Müzesi, Paris


            98
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106