Page 94 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 94
3. ÜNİTE
6. Aşağıda bazı akımlara ait metinler verilmiştir. Metinler hangi akımların sanat anlayışlarını yansıtmaktadır?
Cevabınızı kutucuklara (X) ile işareti koyunuz.
Akımlar ve Özellikleri Sembolizm Nabiler Art Nouveau
Özellikle kumaş, kuyumculuk, mobilya, duvar kâğıdı gibi
uygulamalarda etkili olmuştur. Yeni malzemeye yönelen ve
tarihselciliği reddederek evrensel bir stil arayışında olan akım,
organik süslemeler ve fonksiyon arasındaki ilişkiyi ortaya
koymaya çalışırken endüstriye karşı sanat yapıtında kültürel ve
sosyal birliği savunarak yüksek sanatsal idealler öne sürmüştür.
Empresyonist tavra karşı rengi süslemeye yönelik ve
duygusal nitelikleriyle kullanmışlardır.
Dinsel ve felsefi konuları önemsemişlerdir. İki boyutlu
mekân kavramına önem vermiş, figürlerinde gereksiz
detaylardan kaçınmış, sade bir anlatım kullanmışlardır.
Eleştirmen Albert Aurier;
“Sanat eserinin gayesi mademki bir fikrin ifadesidir, öyleyse
bu eser fikirci olmalıdır, düşündürmelidir. Mademki az çok
herkesin anlayacağı bir biçim içinde ifadesini bulacaktır, o
hâlde terkipçi olmalıdır. Düşünceyi, fikri bir biçim altında
dışarı vurduğuna göre semboller kullanıyor demektir.”
• 1901-1904 arasında izlenimciler ve post-izlenim-
cilerden etkilenmiştir. 1904-1905 yılları arasında
Matisse'nin eserlerinden etkilenen Dufy, fovizme
yönelmiştir.
• 1907'de Cezanne’nin sergisi Dufy'yi etkilemiş eser-
lerinde daha yumuşak renkler ve yapılandırılmış
kompozisyonlar kullanmıştır. 1908 ve 1909 yılları
arasında Georges Braque ile çalışan sanatçı
kübizmin etkisinde kalmış fakat kübizme yönel-
meyerek Braque'tan daha canlı renkler kullanmaya
devam etmiştir
• I. Dünya Savaşı öncesi tekstil tasarımında tahta
kullanmaya başlamış, önde gelen bir Fransız Görsel 3.120: Fovist tarzda yaptığı Görsel 3.121: Kübist tarzda yaptığı
tekstil şirketi için kumaş tasarlamıştır. “Akrobatlar” “Landscape of Falaise"
• 1920'li yıllara gelindiğinde sanatçı hazırladığı büyüleyici spontan taslakları geniş ve sınırsız canlı renk
alanlarıyla birleştirerek yeni bir stil oluşturmuştur. 1930'lu yıllardan itibaren de bu stili birçok büyük ölçekli
yapıtta uygulamıştır.
7. Yukarıda Raoul Dufy’nin hayatına ilişkin bilgilerden yola çıkarak sanatçının üslubu hakkında neler
söyleyebilirsiniz? En fazla iki cümle ile boşluğa yazınız.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8. Raoul Dufy’nin yaptığı resimleri inceleyiniz. Bu akımlara ait özellikler nelerdir? İlgili alana yazınız.
Fovizm: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kübizm: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
91