Page 94 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 94

3. ÜNİTE


               6.  Aşağıda bazı akımlara ait metinler verilmiştir. Metinler hangi akımların sanat anlayışlarını yansıtmaktadır?
                  Cevabınızı kutucuklara (X) ile işareti koyunuz.


                                  Akımlar ve Özellikleri            Sembolizm       Nabiler      Art Nouveau


                    Özellikle  kumaş,  kuyumculuk,  mobilya,  duvar  kâğıdı  gibi
                    uygulamalarda  etkili  olmuştur. Yeni  malzemeye  yönelen  ve
                    tarihselciliği reddederek evrensel bir stil arayışında olan akım,
                    organik  süslemeler  ve  fonksiyon  arasındaki  ilişkiyi  ortaya
                    koymaya çalışırken endüstriye karşı sanat yapıtında kültürel ve
                    sosyal birliği savunarak yüksek sanatsal idealler öne sürmüştür.

                    Empresyonist  tavra  karşı  rengi  süslemeye  yönelik  ve
                    duygusal nitelikleriyle kullanmışlardır.

                    Dinsel  ve  felsefi  konuları  önemsemişlerdir.  İki  boyutlu
                    mekân  kavramına  önem  vermiş,  figürlerinde  gereksiz
                    detaylardan kaçınmış, sade bir anlatım kullanmışlardır.

                    Eleştirmen Albert Aurier;

                    “Sanat eserinin gayesi mademki bir fikrin ifadesidir, öyleyse
                    bu eser fikirci olmalıdır, düşündürmelidir. Mademki az çok
                    herkesin anlayacağı bir biçim içinde ifadesini bulacaktır, o
                    hâlde terkipçi olmalıdır. Düşünceyi, fikri bir biçim altında
                    dışarı vurduğuna göre semboller kullanıyor demektir.”


                  •  1901-1904  arasında  izlenimciler  ve  post-izlenim-
                     cilerden  etkilenmiştir.  1904-1905  yılları  arasında
                     Matisse'nin  eserlerinden  etkilenen  Dufy,  fovizme
                     yönelmiştir.
                  •  1907'de  Cezanne’nin  sergisi  Dufy'yi  etkilemiş  eser-
                     lerinde  daha  yumuşak  renkler  ve  yapılandırılmış
                     kompozisyonlar  kullanmıştır.  1908  ve  1909  yılları
                     arasında  Georges  Braque  ile  çalışan  sanatçı
                     kübizmin  etkisinde  kalmış  fakat  kübizme  yönel-
                     meyerek Braque'tan daha canlı renkler kullanmaya
                     devam etmiştir
                  •  I.  Dünya  Savaşı  öncesi  tekstil  tasarımında  tahta
                     kullanmaya  başlamış,  önde  gelen  bir  Fransız  Görsel 3.120: Fovist tarzda yaptığı  Görsel 3.121: Kübist tarzda yaptığı
                     tekstil şirketi için kumaş tasarlamıştır.         “Akrobatlar”        “Landscape of Falaise"
                  •  1920'li  yıllara  gelindiğinde  sanatçı  hazırladığı  büyüleyici  spontan  taslakları  geniş  ve  sınırsız  canlı  renk
                     alanlarıyla birleştirerek yeni bir stil oluşturmuştur. 1930'lu yıllardan itibaren de bu stili birçok büyük ölçekli
                     yapıtta uygulamıştır.

               7.  Yukarıda Raoul Dufy’nin hayatına ilişkin bilgilerden yola çıkarak sanatçının üslubu hakkında neler
                  söyleyebilirsiniz? En fazla iki cümle ile boşluğa yazınız.

                     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

               8.  Raoul  Dufy’nin  yaptığı  resimleri  inceleyiniz.  Bu  akımlara  ait  özellikler  nelerdir?  İlgili  alana  yazınız.

                  Fovizm: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

                  Kübizm: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .



                                                                                                          91
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99