Page 93 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 93
ERKEN 20. YY ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÇALIŞMALARI
A) AŞAĞIDAKİ CÜMLELERDE BOŞ BIRAKILAN YERLERE DOĞRU SÖZCÜĞÜ YAZINIZ.
1. Tahiti’de uygarlıktan uzakta, yerlilerle iç içe yaşamıştır. İleri izlenimcilik üslubuna yaklaşan . . . . . . . . . . . . . . . . .
en tanınan eserlerini de burada yapmıştır.
2. İngiltere’de Sanayi Devrimi’yle beraber teknolojik gelişmelerin sanatı insan doğasından uzaklaştırdığı düşüncesiyle
William Morris’in öncülüğünü yaptığı . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . doğmuştur.
3. Gustave Klimt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . sanat hareketlerinde yer almıştır.
B) AŞAĞIDA AÇIK UÇLU SORULARIN CEVABINI İLGİLİ ALANLARA YAZINIZ.
20. yüzyılda dünya nüfusunda büyük artış yaşanmış, ulaşım ve iletişim hız kazanmıştır. Gelişen ulaşım ve hızlı
iletişim sayesinde bir yerde olan olaylar kısa süre içerisinde tüm dünyaya yayılabilecek hâle gelmiştir. Bütün bu
gelişmeler, modernlik sonrası toplum ve kültürlerde kaygı ile beslenen bunalımı da beraberinde getirmiştir. Yeni
bir dünya düzeninin kurulması yönünde büyük bir mücadele başlamış, maddeyi ve biçimciliği ön plana çıkaran,
maneviyat ve içeriği adeta unutturan bir çağ başlamıştır. Çağın bu karmakarışık dokusu içinde tekdüzeliğe
başkaldırmak, yeni coşkular bulmak için sanatçı kendisi ve toplum adına yeni arayışlara yönelmiştir. Bu yüzden
20. yüzyıl sanatı daha önceki yüzyıllara göre sanat anlamında çok daha aktif ve hareketlidir.
20. yüzyıl modern (çağdaş) sanatlar dönemi, Batı’nın güzel sanatlar alanında yüzyıl başında yaşadığı avangart
akımlar dönemi olarak geçmektedir. Batı’da birbiri ardınca ortaya çıkan bu akım ve üsluplar modern sanatın
çekirdeğini oluşturmuştur. Birbirlerinden farklı tavırları ve anlatım biçimleri olmasına rağmen çağdaş sanatların
hepsinin ortak noktası 20. yüzyıl yaşamının değişen koşullarına karşı duyulan duygusal tepkiyi dile getirme
isteğidir.
(Yazarlar tarafından derlenmiştir.)
4. Yukarıdaki metne göre 20. yüzyılın çağdaş sanat hareketlerini ortaya çıkaran etkenler nelerdir?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5. Metinde bahsi geçen çağdaş sanat akımlarının farklı sanat anlayışlarını benimsemesinin nedenlerini yazınız.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
90