Page 92 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 92

3. ÜNİTE


               Eserin kompozisyonunu oluşturan yatay, dikey ve çapraz
               yönlerdeki  karşılıklı  geometrik  alanlar,  vazonun  beden
               kısmını  oluşturan  yuvarlak  bir  hatla  yumuşatılmıştır.
               Siyah içinde kullanılan ve vurgunun yapıldığı alan olarak
               görülen  turuncu  ve  yeşil  alanlar  ile  kübist  parçalanma-
               ların geleneksel kompozisyon kurallarına göre oluşturul-
               duğu  görülmektedir. Aslında  bu  özellikler  Juan  Gris’in
               hemen hemen tüm eserlerinde gözlenmektedir.


               1920’lerden  itibaren  çalışmalarında  şiirsellik  hakim
               olmaya  başlamıştır.  Nesnelerle  manzaraları  birleştiren
               kompozisyonlar  üretmiştir.  “Gitar  ve  Nota”  adlı  yapıtı
               (Görsel 3.117),  her tür rengin kullanıldığı canlı bir anlatı-
               ma  sahiptir.  Gris,  yaşamı  boyunca  bazı  yazarların
               kitaplarını da resimlemiştir.
                                                                        Görsel 3.117:  Gitar ve Nota, Juan Gris, 1926,
                                                                           New York Saidenberg Galerisi, ABD
               Fernand  Léger  (1881-1955):  Kübizme  öncülük  eden
               ressamlardan biridir. Aynı zamanda heykeltıraş, seramik sanatçısı ve film yapımcısı olan sanatçının ilk çalışmaları
               Cezanne’nin  etkisindedir.  Empresyonizmin  ardından  kübizmin  sentetik  tarzına  yönelen  sanatçının  Picasso  ve
               Braque’den farkı nesneleri daha az parçalara ayırmasıdır. 1912 ve 1914 yılları arasında Léger’in renk kullanımıyla
               Picasso ve Braque’nin kolaj tekniğinin birleşmesi, değişimin zeminini hazırlamaya ve kübizme duyulan ilginin artma-
               sına zemin hazırlamıştır.
                 Bilgi Notu 16

                 Fernand Léger’in Nurullah Berk, Neşet Günal, Cemal Tollu, Haşmet Akal gibi sanatçılarımızın eğitimlerinde katkısı olmuştur.

               Léger kübistlerin gerçeği gittikçe yadsımalarına karşı çıkmıştır. Onun yeni gerçekçiliği renk, form ve objenin fiziksel
               değerini korumasıdır. Çalışmalarında öne çıkan bir diğer özellik ise kullandığı silindirik formlar, dikdörtgenler ve
               siyah  konturlardır.  1913  yılı  itibariyle  geliştirdiği,  kontrast  hâlindeki  form  denemeleriyle  ritmik  düzenlemelere
               ulaşmıştır. “Formların Kontrastı” başlıklı kuramsal çalışmalarından oluşan bir seriyi 1913 yılında tamamlamıştır.
               Resimlerinde kullandığı nesneler tüplere benzetildiği için kendisine “Tübist” takma adı verilmiştir.


               Léger kendine göre üslubu ve kişiliği olan bir ressamdır. I. Dünya Savaşı’nda görev almış, savaş yıllarında sinema ve
               tiyatro için duvar resimleri ve tasarımlar üretmiştir. Savaştan sonraki çalışmaları içerik ve form bakımından değişmiş,
               biçim ve toplum konusunda farklı bir anlayışa sahip olmuştur. Cephede geçirdiği süre içinde yaşadıklarını 1917’de
               yaptığı “Kâğıt Oyuncuları” isimli eserinde ortaya koymuştur (Görsel 3.118). 1923-1924 yılları arasında Amerikalı
               Ressam ve Fotoğrafçı  May Ray (Mey Rey) ile birlikte “Le Ballet Méchanique” ( Le Balıt Mekanik) adlı kuramsal bir
               film üzerine çalışmıştır. Savaştan sonraki çalışmaları içerik ve form bakımından daha mekanikleşmiştir. Makineleri ve
               modern  teknolojiyi  resimlerinde  canlı  renklerle  betimlemiştir.  Geometrik  karşıtlıklara  ve  işçi  sınıfına  ilgisi  olan
               Léger'in; kübizm, konstrüktivizm ve modern reklam afişlerinin gelişmesine önemli katkısı olmuştur (Görsel 3.119).






















                           Görsel 3.118: Kâğıt Oyuncuları, Léger            Görsel 3. 119: İnşaat İşçileri, Léger,
                           1917, Kröller-Müller Müzesi, Otterlo          1950, Biot Fernand Léger  Müzesi, Fransa


                                                                                                          89
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97