Page 87 - ÇAĞDAŞ DÜNYA SANATI TARİHİ 12
P. 87

ERKEN 20. YY ÇAĞDAŞ SANAT AKIMLARI

            Braque da aynı tarihten itibaren “papier colle” olarak adlandırılan ve kesik
            kağıt parçalarının resim yüzeyine yapıştırılmasıyla elde edilen kendine özgü
            bir  kolaj  tekniği  kullanmaya  başlamıştır  (Görsel  3.95,  3.96).  Esas  olarak
            kolajı  rahatsız  olduğu  dönemde  Henri  Matisse’nin  makaslı  resimleri  ile
            gerçekleştirdiği söylenebilir.

            Kolajın  20.  yüzyılın  en  önemli  sanat  tekniklerinden  biri  hâline  gelmesi
            gazete, afiş, kartpostal gibi kitle kültürüne özgü basılı malzemenin bu çağda
            yaygınlık kazanmasıyla ilgilidir. Picasso da Braque da bu dönem yapıtlarında
            yaşadıkları zamanların siyasi ve kültürel gelişmelerine ilişkin ipuçları veren
            gazete  küpürleri  ve  reklam  imgeleri  kullanmış,  ilgilerinin  sadece  biçimsel
            kaygılarla sınırlı olmadığının ipuçlarını vermişlerdir.


            Kübizm özünde resimsel bir akım olmasına karşın heykel sanatçıları arasında
            da taraftar bulmuştur. Heykel kısmında kübist resimdeki iki gelişim özellikle
            önem  taşımaktadır.  Bunlardan  ilki  kütle  ve  boşluğun  birleşmesi  diğeri  ise
            kolaj  tekniğidir.  Sanat  eğitimi  görmek  için  geldiği  Paris'te  Güzel  Sanatlar
            Okulundaki  eğitimini  fazlasıyla  akademik  bulup  terk  eden,  bunun  yerine
            Louvre'deki antik heykellerle kendini eğiten Rus asıllı Amerikalı Heykeltıraş
            Aleksander Archipenko’nun (Aleksandır Okipenkov) (1887-1964) özellikle
            Mısır sanatına duyduğu ilgi onu kübizme yaklaştıran başlıca etkenler arasın-
            dadır.  1912  yılından  itibaren  heykellerinde  atık  malzemeler  kullanmaya   Görsel 3.95: La Mandolina, Braque,
            başlayan  Archipenko'nun  özellikle  erken  dönem  yapıtlarında  Picasso'nun   1917,  Basel Sanat Müzesi, İsviçre
            gündelik  malzemelerle  gerçekleştirdiği  asamblajvari  heykellerinin  etkisi
            sezilebilir  (Görsel  3.97). Archipenko,  figürün  çeşitli  görüşlerini  aynı  anda
            göstermek  için  iç  içe  geçmiş  ve  çakışan  heykel  boşlukları  kullanarak  bir
            kübist heykelci formunu geliştirmiştir. Gondolcu gibi eserleri kadın formunun
            sürekli araştırılmasını ve uzayla ilişkisini ortaya koymaktadır (Görsel 3.98).
            Yine  bir  diğer  kübist  heykeltıraş  da  kübist  üslubu  heykele  uyarlayan  ilk
            Fransız  sanatçılardan  biri  olan  Henri  Laurens’tir  (Henri  Lovrens)
            (1885-1954).  Laurens  ahşap  ve  metal  kullandığı  renkli  heykelleriyle  üç
            boyutlu  bir  kübizm  benimsemiş,  heykelsi  kübist  resimlere  resimsel  kübist
            heykellerle karşılık vermiştir (Görsel 3.99).

            Kübizm  I.  Dünya  Savaşı  ile  yoğun  enerjisini  yitirmeye  başlamış,  birçok
            sanatçının askere gitmesi ile birlikte akımla ilgili artık eski heyecandan eser
            kalmamıştır. Kübizmin deneysel evresi sona ermiş olsa da etkisi her zamankin-
            den daha yoğun bir şekilde hissedilmeye başlamıştır. Geometrik soyutlamacı
            yaklaşımlar kübizmin temelleri üzerinde gelişerek modern sanat dilinin başlıca
            biçimsel  ifadesi  olmuştur.  Kübizm  akımının  önde  gelen  temsilcileri;  Pablo   Görsel 3.96: Mandolin, Braque,
            Picasso, Juan Gris (Huan Gris) , Fernand Léger, Georges Braque’dir.   1914,  Ulmer Müzesi, Almanya






















               Görsel 3.97: Gitar (üç boyutlu ilk versiyon),  Görsel 3.98: Gondolcu, Archipenko,  Görsel 3.99: Genç kız, Laurens,
                 Picasso, 1912,  Picasso Müzesi, Paris  1914,  Özel Koleksiyon      1920,  Özel Koleksiyon


            84
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92